הדרך לתל אביב לא תהיה מהירה יותר, לפחות בהתחלה: לאחר העיכוב הנוסף בחנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה, והודעתה השבוע של שרת התחבורה מירי רגב כי תעביר את פרויקט המטרו לחברה אחרת - מתבררים עוד קשיים עימם ייאלץ להתמודד המפעיל הנוכחי.
ראשית, תדירות הרכבת הקלה בחודשיים הראשונים להפעלתה תהיה נמוכה במחצית ממה שהיא הייתה אמורה להיות. שנית: בקרוב ל-15 צמתים לא תזכה הרכבת לעדיפות על פני הרכב הפרטי.
4 צפייה בגלריה
רכבת קלה פתח תקוה
רכבת קלה פתח תקוה
נסיעת מבחן בקו האדום. מחכים להכרזה על תאריך רשמי
(קובי קואנקס)
בשבועות האחרונים נערכו נסיעות מבחן בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. כעת נמצאת הרכבת בשלב הבדיקה האחרון שבו נהגי חברת תבל - החברה המפעילה, נוסעים לאורך המסילה, ובודקים את תפעול מערכות הרכבת יחד. אם כלל הבדיקות יעברו כשורה, המועד הצפוי להפעלת הרכבת הקלה הוא בסוף החודש, אבל כרגע אין תאריך רשמי לרגע שבו יעלה נוסע הראשון לקרון.
לפי הנתונים שהגיעו ל"מיינט פתח תקוה", בניגוד לתוכנית העבודה של הרכבת הקלה, שלפיה תדירות הגעת הרכבות לתחנה אמורה להיות כל שלוש דקות – התדירות בחודשיים הראשונים צפויה להיות אחת ליותר משש דקות, כלומר פחות ממחצית מהמתוכנן.
מנת"ע, המופקדת על התכנון והביצוע של הרכבת הקלה, נמסר: "כמו כל מערכות רכבות בעולם גם הקו האדום ייפתח לנסיעה מסחרית באופן מבוקר ובתדירות מוגבלת, אשר תעלה באופן הדרגתי עד לשיא, וזאת על פי תוכנית העבודה כפי שאושרה על ידי משרד התחבורה".

אין פתרון לכל הצמתים

דבר מפתיע לגבי הרכבת הקלה נוגע לכך שהיא אינה צפויה לקבל העדפה בכל למעלה מ-50 הצמתים שבהם היא תחלוף, אלא רק ב-70% מהם. המשמעות היא שב-30% מהצמתים הרכבת הקלה עלולה להידרש להמתין בעת שמכוניות פרטיות חוצות. הסיבה לכך היא שהמערכת שאמורה לטפל בהעדפה של הרכבת הקלה בצמתים - עדיין לא הגיעה ליציבות. מנת"ע נמסר כי "תיאום ההעדפה ברמזורים וכיול המערכת נמצאים בעיצומם. מדובר במערכת מורכבת הכוללת 51 צמתים, שברובם תינתן לרכבת הקלה העדפה בעת חציית הצומת".

4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה פתח תקוה
הרכבת הקלה פתח תקוה
הרכבת הקלה פתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)

עם זאת יש גם חדשות טובות: גורמים במיזם הרכבת הקלה מספרים כי כבר זמן מה אין ברכבת בלימות חירום מסוכנות. בשלב מוקדם יותר של נסיעות המבחן ביצעו בלימות חירום ללא סיבה, בין היתר בעקבות חוסר סנכרון בין מערכת האיתות לבין מערכת הבלמים ומערכות אחרות ברכבת. בלימות אלו הקשו בעבר על התקדמות הפרויקט.
השלב האחרון של הבדיקות לפני תחילת ההפעלה נמשך 45 ימים ובו נבדקות מערכות הכרטוס, הביטחון, התחזוקה וניהול הדיפו (מחתם התחזוקה של הרכבת). בשבוע שעבר הוזמנו לנסיעת מבחן ברכבת הקלה מתכנני תחבורה העוסקים בתחום וגורמים מקצועיים נוספים.
אם הבדיקות יסתיימו בהצלחה, הקו האדום צפוי להתחיל בהפעלה מסחרית בסוף מאי 2023, במקום ההצהרה האחרונה כי יפעל מייד לאחר יום העצמאות. אבל כרגע לא נקבע תאריך מדויק. מועד ההפעלה היה אמור להיות בפברואר 2021, וזה נדחה תחילה לנובמבר 2022 - בין היתר בשל תקלות במערכות האיתות, הבקרה והבלמים.

4 צפייה בגלריה
תחנת שנקר
תחנת שנקר
תחנת שנקר
(נת"ע)

קראו גם:

הקו האדום נמתח לאורך 24 קילומטר. הוא ייצא מהתחנה המרכזית בפתח תקוה, יעבור דרך בית החולים בילינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן; יעבור בתחנת הרכבת סבידור בתל אביב, בדרך בגין ובמרכז עזריאלי, בשדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בבת ים. הקו כולל 34 תחנות, ש-24 מהן ממוקמות במפלס הקרקע ו-10 תת-קרקעיות. המרחק בין התחנות על הקרקע הוא כ-500 מטר, ובתחנות התת־קרקעיות - כקילומטר.

הקו בפתח תקוה

הקו האדום בעיר עובר ב־8 תחנות עיליות, 7 מהן לאורך הרחובות ז'בוטינסקי ואורלוב ותחנה נוספת בקרית אריה. תחנת שנקר - התחנה הראשונה בפתח תקוה למגיעים מכיוון מערב על ציר ז'בוטינסקי. תחנת שחם - ממוקמת בפינת הרחובות הסיבים-ז'בוטינסקי. תחנת בילינסון - בשיקוע מתחת לגשר המיתרים. תחנת דנקנר- סמוכה לצומת הרחובות ז'בוטינסקי-דנקנר מצד אחד ולתחנת הדלק "מפגש השרון" מצד שני. תחנת קרול - מקטע שבין הרחובות שלום אש וקרול. תחנת פינסקר- בסמוך לצומת הרחובות אורלוב ופינסקר. תחנה מרכזית פתח תקוה - תחנת הקצה של הקו, בסמוך לתחנה המרכזית הישנה. תחנת קרית אריה - תחנת קצה נוספת של הקו לאחר פיצולו באזור גהה וגשר אם המושבות.

4 צפייה בגלריה
תחנת שחם
תחנת שחם
תחנת שחם
(נת"ע)

הקו במספרים:
  • אורך הקו - 24 קילומטר -
  • מספר התחנות הכולל - 34 -
  • 10 תחנות מתחת לפני הקרקע
  • מרחק בין התחנות העיליות- 500 מטר
  • מרחק בין התחנות התת-קרקעיות - 1,000 מטר