אחרי שנים של ציפייה, עמידה בפקקים ועיכובים, עושה רושם שסוף־סוף הקו האדום של הרכבת הקלה ייצא לדרך בקרוב. לא מכבר הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על יום העצמאות כעל מועד תחילת הפעלת הקו ובנת"ע עושים הכל על מנת לעמוד בדד ליין החדש.
9 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן  לרכבת הקלה
נסיעת מבחן  לרכבת הקלה
יעמדו הפעם בזמנים? נסיעת מבחן לרכבת הקלה
(צילום: מתן דויטש)
הקו ייצא מהתחנה המרכזית בפתח תקוה, ינוע על רחובות אורלוב וז'בוטינסקי ויעבור דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב-יפו עד שיגיע לתחנה האחרונה בבת ים.
"יש כרגע היבטים של בטיחות ושל התארגנויות אחרונות אבל הקו ייפתח סביב יום העצמאות", מצהיר בביטחון אודי קפלנסקי, סמנכ"ל הפעלה ושירות בחברת נת"ע. "הרבה אנשים חושבים שרכבת היא סוג של אוטובוס ארוך אבל היא ממש לא. רכבת היא כלי מאוד מורכב, והרגולציה הרכבתית שישראל אימצה מחייבת אותנו לבדיקה של המון פרטים על מנת לוודא שהמערכת קודם כל בטיחותית, ואחר כך שהיא עומדת ביעדים שלה ומוכנה להפעלה.
"אנחנו בעצם נמצאים בשלב שבו אנחנו מוודאים שכל המערכות, ומדובר כאן על מעל 300 מערכות שונות, פועלות בצורה תקינה, מסונכרנות אחת עם השנייה ויודעות לעבוד באינטגרציה", הוא מפרט. "מדובר במאות מערכות שמדברות אחת עם השנייה. צריך להבין את רמת המורכבות שדורשת בדיקות רבות על מנת לוודא שהכל עובד כמו שצריך וזה תהליך שנמשך זמן רב".

9 צפייה בגלריה
תחנת שחם
תחנת שחם
תחנת שחם, פינת הרחובות הסיבים-ז'בוטינסקי. תשמש בעיקר את המבלים והעובדים ברמת סיב, ואת באי מגדלי המסחר והתעסוקה שעוד צפויים להיבנות באזור
(נת"ע)

מה הייתה הסיבה לעיכובים בפתיחת הקו שיועדה לנובמבר אשתקד?
"התברר לנו שבאחת המערכות המרכזיות, יש תופעה שיוצרת בלימות חירום, והיא נבעה מרגישות יתר של המערכת. מה שקרה בפועל הוא שבכל פעם שהייתה תקלה או חשש לתקלה המערכת הייתה בולמת את עצמה. יש צורך בהמון כיולים קטנים ומאוד מדויקים של חלק מהמערכות".
לדברי קפלנסקי, עובדי נת"ע נמצאים בשלב של השלמות, וסיום בנייה. "בחלק מהתחנות עדיין לא סיימו את הפינישים האחרונים, ביניהן בתחנת בילינסון. צריך לפנות פסולת של אתר בנייה, לנקות, לסדר, ולראות שמערכות שעובדות לאורך כל הקו יודעות לדבר עם מרכז הבקרה. מבחינת ההיערכות לנוסעים, אז אנחנו משלימים הדרכות והכרת מערכות, לגורמים שונים שאחראיים על הרכבת ועל התחנות. אנחנו עובדים כמעט מסביב לשעון, ישנן פעולות שמבוצעות גם בלילות אך אנחנו לא עובדים בשבתות".
מה הסיכוי שהפתיחה תדחה שוב?
"תקלה תמיד יכולה לקרות. מצד שני, כמו שזה נראה כרגע, המערכת מתכנסת והולכת לכיוון של הפעלה באזור סוף אפריל, תחילת מאי".
לדברי קפלנסקי, גם כשהקו האדום ייצא לדרך, הוא יופעל בשלב הראשוני באופן מבוקר בתיאום עם משרד התחבורה. כך למשל, תצא רכבת מפתח תקוה כל 10 דקות במקום כל 5-6 דקות במצב האופטימלי. זמן ההגעה המשוער לתל אביב לא אמור להשתנות משמעותית אך תחילה נסיעה למרכז העיר תיארך 30 דקות, בעוד שבמצב הפעלה מלא, היא צפויה לארוך 26-27 דקות.
"אין בעולם רכבת שכשמפעילים אותה, היא עובדת מיד בתפוסה מלאה", מסביר הסמנכ"ל. "לא רק בגלל הרכבת אלא גם בגלל משתמשי הדרך האחרים. צריך לתת לאנשים מסביב וגם לנהגים שלנו להכיר אחד את השני, לראות איך מסתדרים, כשחציית צמתים זו נקודה מאוד רגישה. יש 51 צמתים לאורך הקו והכל חייב להיות מתואם. כל התהליך הזה מחייב גם חינוך של הציבור".

9 צפייה בגלריה
תחנה מרכזית פתח תקוה
תחנה מרכזית פתח תקוה
תחנה מרכזית פתח תקוה. תחנת קצה של הקו שנמצאת בסמוך לתחנה המרכזית הישנה, על שטחה צפויה לקום בשנים הקרובות התחנה המרכזית החדשה. צפויה להיות העמוסה בעיר
(נת"ע)
"עוד משהו שחשוב לקחת בחשבון, שאת מתן העדפה ברמזורים ואת כיולם לא ניתן לעשות לפני תחילת הפעלת הקו. זה תהליך שמחייב הרבה 'משחקים' עם הרמזורים. לכן אנחנו לא מתחילים במצב של לסגור את כל תל אביב או ערים נוספות לאורך הקו, כי זו לא חכמה מצד אחד, ומצד שני אנחנו כן רוצים לפתוח תוכנית שנותנת שירות ומייצרת פתרון תחבורתי טוב לנוסעים".

העירייה: ערוכים וחוששים מעיכובים

לנוכח הפקקים על ציר ז'בוטינסקי והפרויקטים הרבים שצפויים להיבנות לאורכו, בנוסף להתחדשות העירונית שצפויה לצאת לדרך בשנים הקרובות ברחוב אורלוב, גם בעיריית פתח תקוה מצפים בכיליון עיניים להפעלת הרכבת. "אנחנו ממתינים להפעלתה כבר הרבה מאוד שנים", אומר השבוע מהנדס העיר, איציק אוז'לבו. "הבנייה המסיבית עדיין לא הגיעה לשיאה אבל היא תגיע בשנים הקרובות ולכן הכרחי שהרכבת תתחיל לפעול ממש בקרוב".
יש לעיכוב השלכות כלשהן על העיר?
"עדיין לא רואים בשטח את המאסה העיקרית של הבנייה. היא כן מתפתחת ומתקדמת- פרויקטים של בסר סיטי וגלובל נפתחו, אבל הם עדיין לא באכלוס מלא, לכן כרגע אין השפעות מהותיות שנובעות מהעיכוב אבל אם הוא יימשך והרכבת לא תתחיל לפעול בקרוב מאוד, אנחנו נראה את כל הפרויקטים מתממשים ולא יהיה מענה תחבורתי.

9 צפייה בגלריה
תחנת פינסקר
תחנת פינסקר
תחנת פינסקר. ממוקמת בסמוך לצומת הרחובות אורלוב ופינסקר. קרובה יחסית למרכז העיר ולשוק העירוני
(נת"ע)

"כולנו רואים וחווים את הקשיים בכבישים מדי יום, אבל זה עדיין ברמה נסבלת", הוא מוסיף. "יחד עם זאת, אם אנחנו רוצים לשפר את רמת השירות שלא מספיק טובה היום, אז הרכבת אמורה לתת לכך מענה. כשזה יקרה אנחנו נראה שיפור משמעותי ברמת השירות של התחבורה הציבורית, שיפור משמעותי בעומסים ומעבר של אנשים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. הרכבת אמורה לשנות את הרגלי הצריכה והרגלי התפקוד של חלק גדול מתושבי גוש דן".
יש חשש מעיכוב נוסף?
"אם ההפעלה תתעכב בשנתיים-שלוש אז כן יהיה חשש, אבל אם זה ברמה של חודש-חודשיים עד חצי שנה מהיום, לא אמור להיות".
איך בעירייה נערכים לפתיחת הקו?
"קודם כל נערכה הסברה משמעותית יחד עם נת"ע בעבר, ואני מניח שיהיו פעולות הסברה נוספות. לאחרונה, גם בעקבות הדרישה שלנו, כל הצמתים סומנו בצבע אדום שמבהיר למשתמשי הדרך שהם נמצאים בסביבה של פסי רכבת קלה. מעבר לכך, כל הסדרי התנועה מאושרים ומוכנים ליום הפקודה והרכבת בעצם נוסעת בעיר, כך שאנחנו כבר ערוכים לזה. פתח תקוה ערוכה ומוכנה ליום פקודה. אנשים כבר מתרגלים, רואים את זה קורה ומתאימים את עצמם, כך שהשינוי לא יהיה גדול ביחס למה שיש היום".
לדברי אוז'לבו, מבחינת ההשפעה על האוטובוסים בעיר, היקף תנועתם צפוי לרדת לאורך הציר של הרכבת הקלה, והם בעיקר יזינו אותה מהשכונות השונות.

9 צפייה בגלריה
תחנת קרול
תחנת קרול
תחנת קרול. התחנה הראשונה שממוקמת ברחוב אורלוב, נמצאת במקטע שבין הרחובות שלום אש וקרול
(נת"ע)

"בסופו של דבר", אומר מהנדס העיר, "הרכבת הקלה היא חלק אחד מתוך מהפכה תחבורתית בפתח תקוה. יש גם מערך שלם של הוספת קווי אוטובוסים, מערכת נת"צים ומערכת שבילי אופניים. נדבך נוסף שאנחנו עובדים עליו הוא המטרו שישלים את המהפכה התחבורתית. בינתיים, אנשים ירכבו על אופניים וקורקינט או יעלו על אוטובוס, יגיעו לרכבת הקלה וממנה תוך 20 דקות יגיעו לתל אביב, במקום לעמוד בפקקים ולחפש חניה. כך יהיה גם בכיוון ההפוך שאנשים יגיעו לפתח תקוה וימשיכו בדרכים נוספות אל השכונות".
לדברי אוז'לבו העובדה שפתח תקוה נמצאת בתחילת הקו מבטיחה שהיא תהנה משירותיות הרבה יותר טובה, "בדרך כלל מי שנמצא בהתחלה ממלא את הרכבת, אז במובן הזה פתח תקוה ובת ים כמובן נהנות מכך".

העסקים: בונים על לקוחות

כמו משתמשי הדרך הרבים, גם בעלי העסקים הקטנים ברחוב אורלוב, או רובם לפחות, ממתינים שהקו האדום יצא לדרך. אם כי, לאור העיכובים בהפעלתו, חלקם מנמיכים ציפיות למשמע מועד ההפעלה הנוכחי. "כרגע קשה לי להאמין שהיא תפעל עד מאי, ולדעתי היא לא תפעל בשנה הקרובה", אומר גיא דנינו, בעלי מסעדת 'סיקרט פיצה'. "הרכבת הקלה הייתה חלק מהשיקולים שלי לפתוח את העסק במקום, אבל בינתיים דוחים את ההפעלה שלה פעם אחר פעם".
עד כמה משפיע עליכם העיכוב?
"ברגע שהרכבת תצא לדרך תעבור כאן כמות גדולה של אנשים שיהיו בדרכם לתחנה האחרונה או הראשונה של הקו, תלוי איך מסתכלים על זה, וזה אמור לעשות את שלו. בכל מקום שיש בו תנועה גדולה של אנשים יש עבודה. אז כן, אני מצפה ליום שהרכבת תתחיל לעבוד אבל אני כבר לא בונה עליה, כשזה יקרה זה יקרה. אם הייתי ממשיך לחכות ולהיות תלוי בה הייתי כבר סוגר".

9 צפייה בגלריה
תחנת בילינסון
תחנת בילינסון
תחנת בילינסון. נמצאת בשיקוע מתחת לגשר המיתרים. תשמש את באי בתי החולים בילינסון ושניידר וכן את המבלים בקניון אבנת והפארק הגדול
(נת"ע)

בלו קליין, בן ה-75, שמתחזק כבר למעלה מ-30 שנה את מעבדת השעונים 'הזמן', אומר: "אני מחכה להפעלת הרכבת מאז שהתחילו את העבודות. חיכינו מספיק כבר. בזמן העבודות הייתה ירידה כמובן בהכנסות אבל לא משהו משמעותי, כי אני די ייחודי באזור. אני מתקן שעונים עתיקים ובאים אליי מערים אחרות. אז במשך שנה וחצי-שנתיים באו לכאן פחות אנשים ומאז שהעבודות הסתיימו הם די חזרו, למרות שגם עכשיו לא מי יודע מה.
"מבחינת הכנסות אני עושה היום אולי 20 אחוז ממה שהיה בהתחלה, אבל אני לא יכול לשבת בבית. אני די משוכנע שהרכבת תעשה טוב לעסק. אם בימים האלה עוברים פה אנשים בודדים, במיוחד בערב, אז ברגע שתתחיל הרכבת לעבוד, יעברו פה הרבה אנשים".

9 צפייה בגלריה
תחנת קרית אריה. תחנת קצה נוספת של הקו האדום, לאחר פיצולו באזור  גהה וגשר אם  המושבות. ממוקמת בסמוך לתחנת הרכבת הכבדה והאיצטדיון
תחנת קרית אריה. תחנת קצה נוספת של הקו האדום, לאחר פיצולו באזור  גהה וגשר אם  המושבות. ממוקמת בסמוך לתחנת הרכבת הכבדה והאיצטדיון
תחנת קרית אריה. תחנת קצה נוספת של הקו האדום, לאחר פיצולו באזור גהה וגשר אם המושבות. ממוקמת בסמוך לתחנת הרכבת הכבדה והאיצטדיון
(נת"ע)

בניגוד לגיא ובלו, מתברר שיש בעלי עסקים שסבורים כי הרכבת הקלה דווקא תסב להם נזק. "לפני שהחלו העבודות, היה בסמוך לחנות מעבר חצייה, שסייע ליותר אנשים להגיע ולקנות אצלי", אומר מאיר מרון, בעל 'מרכז הדיו למדפסות'. "המסילה של הרכבת למעשה ביטלה את מעבר החצייה וכמעט אין לי עבודה, כי כל מי שהיה מגיע מהצד הנגדי צריך לעשות דרך ארוכה כדי להיכנס. לפי בדיקה שערכתי לאחרונה, ההכנסות שלי ירדו בכמעט 50 אחוז. כשאתה נוסע ברכב ואתה רואה חנות אז אתה עוצר, אבל כשאתה נוסע ברכבת אתה לא עוצר אלא ממשיך הלאה".

הנדל"ניסטים: ביקוש שיא

"בשנה האחרונה אנו עדים לביקוש רב לדירות ועסקים בפתח תקוה בגלל הרכבת הקלה", אומר יו"ר לשכת המתווכים בפתח תקוה, ערן ניסים. "הרכבת עוברת במתחם העסקים והתעשיה של קרית אריה וקרית מטלון ובו מגדלי בסר וגלובל החדשים וגם מתחם ביג שאמור להיבנות ובניינים נוספים, מה שמשך את רשתות המזון, המסעדות, המותגים המוכרים והחברות לרכוש ולהשכיר מסחר ומשרדים. המשמעות היא הוזלת עלויות לעומת תל אביב ומנגד גישה נוחה שהרכבת הקלה תעניק".

9 צפייה בגלריה
תחנת שנקר
תחנת שנקר
תחנת שנקר. סמוכה לפינת הרחובות ז'בוטינסקי והיצירה, תשמש בעיקר את העובדים הרבים בקריית אריה וקריית מטלון
(נת"ע)
לדברי ניסים עיקר הביקושים מצד משקיעים הם על הציר וברחובות הראשיים בעיר ז'בוטינסקי, אורלוב ופינסקר, "אלה סבלו בעבר מביקוש מועט וכיום מהווים מוקד חזק למשקיעים מרחבי הארץ ובמחירים לא זולים כלל", אומר ניסים ומוסיף, "שכונה ידועה ויוקרתית על הציר היא נוה גן שכבר נהנתה מביקוש ועכשיו בזכות הרכבת שעוברת בסמוך אליה המחירים בה קפצו משמעותית בשנתיים האחרונות ב־20%. גם מתחם התחנה המרכזית הישנה והרחובות הסמוכים אליו הפכו מבוקשים מאוד. באותה הנשימה ניתן לשים לב לביקושי שכירות על הציר ובקירבתו לסטודנטים צעירים ומשפחות בעלות רכב אחד או ללא רכב כלל, בדירות הישנות השכירויות מתחילות ב־4,000 שקל ובחדשות המחיר הממוצע לשלושה חדרים הוא סביב 5,500 שקל ויותר".

9 צפייה בגלריה
תחנת דנקנר. סמוכה לצומת הרחובות ז'בוטינסקי-דנקנר, תשמש את הבאים ל"גן החי"
תחנת דנקנר. סמוכה לצומת הרחובות ז'בוטינסקי-דנקנר, תשמש את הבאים ל"גן החי"
תחנת דנקנר. סמוכה לצומת הרחובות ז'בוטינסקי-דנקנר, תשמש את הבאים ל"גן החי"
(נת"ע)

קראו גם:

מה יקרה אחרי שהרכבת תתחיל לפעול?
"הביקושים יעלו ומחירי הנדל"ן, בייחוד בדירות הישנות לרכישה על ציר הרכבת הקלה, יעלו".