"בנט וסער רצים ריצת אמוק להקים ממשלת שמאל והערבים עם מרץ-העבודה וכו'. כל מי שארץ ישראל, מדינת ישראל, הערכים היהודיים והציוניים חשובים לו... חייב להתייצב במוצאי שבת... בשכונת הדר גנים".
3 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
ניר אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
כך, כזכור, כתב לפני קרוב לחודשיים ראש העירייה, רמי גרינברג, בקבוצות וואטסאפ עירוניות כשקרא לתושבים לבוא ולהפגין מול ביתו של חבר הכנסת מסיעת ימינה, ניר אורבך, שהתלבט אז אם להיכנס לממשלה.
אורבך, עד אותם ימים אדם יחסית אלמוני בבית ישראלי ממוצע, הפך לאחד האנשים המדוברים במדינה ולמעשה לאיש שיכריע אם תקום ממשלה חדשה או לא.
3 צפייה בגלריה
הפגנה ליד ביתו של ניר אורבך
הפגנה ליד ביתו של ניר אורבך
הפגנה ליד ביתו של ניר אורבך
(צילום: פרטי)
לאורך מספר שבועות הוא חווה הפגנות מתחת לביתו בשכונת הדר גנים, ספג קללות ואף איומים עליו ועל חיי משפחתו. בסופו של דבר זה לא מנע ממנו להישאר נאמן לסיעה בה הוא חבר.
קראו גם>>>
כעת, לאחר שהוא סוגר למעלה מחודש כחבר קואליציה לראשונה בחייו, וכשבוע כיו"ר ועדת הכנסת, הוא מתפנה לשוחח על התחושות באותם ימים לא קלים, על עבודתו החדשה, שיתוף הפעולה עם יתר המפלגות בממשלה וגם על העיר פתח־תקוה.

"לא נוטר טינה"

"את ראש העירייה אני מכיר המון שנים, הדעות שלו ידועות", הוא מבהיר מיד. "בדרך כלל העמדות המדיניות והלאומיות שלנו די חופפות, אבל קצת הפתיעה אותי המעורבות שלו".
יש לך כעס עליו?
"לא, אמנם יש בינינו מחלוקות אבל אני מבין שמה שהוא עשה נבע מאכפתיות ודאגה".
לטענת לא מעט תושבים וגורמים עירוניים, ראש עירייה לא אמור להתבטא בצורה כזו.
"ראשי ערים בדרך כלל נזהרים יותר ומשתדלים לשמור על אובייקטיביות, אבל פה מדובר באירוע כמעט חד־פעמי. כל אחד בוחר את היכולת שלו להתמודד עם זה. ראש העירייה בחר לעשות את מה שעשה, אני חולק עליו, אבל זה נגמר וממשיכים הלאה".
איך היחסים ביניכם מאז ההחלטה? יצא לכם לדבר?
"לא יצא לנו עדיין. אנחנו לא מדברים בשוטף, אלא לפעמים על השכונה ועל מוסדות החינוך. אני מניח שייצא לנו בעתיד לחזור לשוחח. אני לא נוטר טינה וסולח לאנשים שפועלים מתוך דאגה לעם ישראל".
מה עבר עליך כשמדי ערב נערכו הפגנות מול הבית שלך? חלק מהמשתתפים גרים איתך יחד באותה שכונה.
"בוא נאמר את האמת. רובם ככולם של המפגינים לא תושבי השכונה וכנראה גם לא מצביעי ימינה.
3 צפייה בגלריה
גרינברג. אורבך:  "ראש העירייה בחר לעשות את מה שעשה, אני חולק עליו, אבל זה נגמר וממשיכים הלאה"
גרינברג. אורבך:  "ראש העירייה בחר לעשות את מה שעשה, אני חולק עליו, אבל זה נגמר וממשיכים הלאה"
גרינברג. אורבך: "ראש העירייה בחר לעשות את מה שעשה, אני חולק עליו, אבל זה נגמר וממשיכים הלאה"
(דוברות העירייה)
דווקא בשכונה היו גם כאלו שהפגינו בעד. כשהלכתי ברחוב הדעות היו מעורבות, אבל חשוב לי לציין שתושבי השכונה תמיד מדברים בכבוד, לא מתלהמים, לא צועקים ולא מקללים".
בכל זאת בהפגנות נשמעו לא מעט קריאות גנאי נגדך ונגד משפחתך. איך הרגשת?
"זה אף פעם לא נעים לשמוע. בחלק מההפגנות לא היינו בבית בכלל. כנראה למי שארגן אותן היה חשוב יותר להפגין נוכחות ואולי פחות להשפיע. פעמים רבות הסגנון חרג מהגבול הסטנדרטי שהיה לא נעים גם לשכנים שלנו.
"לצערי יש תרבות של שיח בציבור הישראלי שמתחיל גם מהכנסת, דיבור מאוד קיצוני עם טונים צורמים. זה אחד הדברים שלקחתי קודם כל על עצמי וגם לחברים שלי בכנסת כדי לנסות ולדבר בשיח אחר".
מה צרם לך במיוחד?
"אמירות כמו מה נעשה לאשתך, מה נעשה לך, עם תיאורים גרפיים מאוד מפורטים. בעיקר אני נחשפתי לזה וחסכתי מהמשפחה את הרוב, והיו הרבה טקסטים כאלו".

"גודל השעה"

הרגע הכי מלחיץ מבחינתו באותם ימים היה כשמשפחתו והוא נסעו לאירוע בכפר הרא"ה. "הייתה איזו מכונית שנצמדה אלינו לאורך כל הדרך עם רמקול", הוא משחזר. "הגענו לשם והחבר'ה עלו על המכונית ותצפתו עלינו.
"כל עוד אתה נמצא לבד אז אתה מתמודד, אבל ברגע שהמשפחה מרגישה מאוימת זה הרגע שבו החלטתי לבקש אבטחה ממשמר הכנסת".
איך היחס כלפיך השפיע עליך באותם ימים?
"זה לא גרם לי לא לישון בלילה או ללחץ בלתי סביר. ניסיתי להתמקד במהות, ללכת לשורשים הערכיים שלי ולבדוק את עצמי כדי לקבל את ההחלטה הנכונה. היחס שקיבלתי לא השפיע עליה".
איך זה השפיע על אשתך והילדים?
"בסופו של דבר יש לנו משפחה בריאה וכל אחד נמצא בעיסוקיו. חלק מהילדים לא נמצאים בבית בשגרה, הם מנסים לתפקד רגיל אבל ברור שהתפקוד לא נורמלי. היינו איפשהו באמצע, בין המחיר שאתה מוכן לשלם לבין השלב שאתה אומר 'וואלה, הם הגזימו'".
הם ניסו לשכנע אותך לקחת החלטה כלשהי בעקבות ההפגנות?
"לא, הם שידרו כל הזמן שכל החלטה שאקבל הם עומדים מאחוריי".
התייעצת איתם?
"בוודאי. עברנו ברוך השם לא מעט שבתות ביחד ושיחות משפחתיות. בסופו של דבר הם מכירים את הדרך שעברתי בשנים האחרונות והם די ידעו מה עומד בבסיס ההחלטה שלי".
אילו תגובות קיבלת מהשכנים באותם ימים?
"רוב השכנים הם גם חברים שלי שהבינו את גודל השעה. הם סבלו יותר מאיתנו, עמדו בזה בגבורה והיו מוכנים לסבול כדי שנקבל את ההחלטה הנכונה".
מה גרם לך להחליט בסופו של דבר?
"זה היה צירוף של דברים, התלבטות ארוכה עם המון שיקולים שהכנסתי למשוואה. עמדתי חשוף במשך חמישה ימים ונתתי אפשרות להקמת ממשלת ימין, אבל אף אחד לא הגיע.
"באותה נקודה ידעתי איפה הדברים נמצאים ומה היכולת להקים ממשלת ימין. ברגע שהבנתי שאי־אפשר לעשות דבר כזה והאופציות הן ללכת לבחירות חמישיות או להקים ממשלה שיכולה לתת איזו תקווה לעם ישראל - קיבלתי החלטה".
אתה שלם איתה?
"לגמרי. ככל שהזמן עובר מתחזקת אצלי הדעה שההחלטה הייתה נכונה. אני חושב גם שבסופו של דבר רוב ציבור מצביעי ימינה מוכנים לתת לממשלה הזו הזדמנות".
יש אנשים שמתנכלים לך בעקבות הבחירה שעשית?
"אפשר לראות בכל פעם שאני מעלה פוסט או ציוץ שיש כאלה שאוטומטית כותבים תגובות לא נעימות בלשון המעטה, כולל קללות, אבל זה קורה בעיקר ברשתות. מדי פעם יש מישהו שבא וחשוב לו להגיד למה ההחלטה לא הייתה נכונה, אבל אלו בודדים. זה הולך ופוחת ככל שהימים עוברים".
מה אתה חושב על התנהלות הממשלה עד כה?
"אין שום דבר מפתיע. מראש נכנסנו לקואליציה מורכבת עם דברים שאנחנו יודעים שהם משותפים, וכאלו שבמחלוקת גדולה. ודאי שיש נושאים שבממשלה כזו גם אנחנו וגם הצד השמאלי נצטרך לוותר עליהם. כרגע אנחנו אמורים לעסוק בדברים שהם קונצנזוס כמו תקציב המדינה שכולם מבינים שצריך להעביר".

"עיר מתפקדת"

אורבך גדל בקריות ולהדר גנים ("אין על השכונה הזו") עבר לפני למעלה משני עשורים, כשנישא למירב ויחד הם מגדלים ארבעה ילדים. מדוע בחר דווקא בשכונה הזו? "הייתה שם בנייה שאפשרה לזוגות צעירים לקנות דירה במחיר סביר וגם נושא החינוך היה בראש סדר העדיפויות של פרנסי הציבור", הוא אומר.
"אני חושב שהשכונה הזו היא המיקרו-קוסמוס של האוכלוסיה הציונית דתית במדינה".
מה אתה אוהב בפתח תקוה מלבד זאת?
"פתח תקוה זו עיר עם אופי מאוד קהילתי. בנוסף, יש מצד אחד ציבור ציוני דתי משמעותי, יש ציבור חרדי לא קטן וכמובן ציבור חילוני גדול. מדי פעם יש מחלוקות שעולות, אבל בסך הכל יודעים לחיות כאן בהרמוניה".
מה היית ממליץ לרמי גרינברג לשפר בעיר?
"בהדר גנים אפשר לשפר את חזות פני השכונה, אבל בסך הכל אנחנו מקבלים ברמה העירונית את הצרכים שלנו. אני חושב שזו עיר שמתפקדת אז אתן פחות המלצות".
לסיום, לפני מספר שבועות גורמים עירוניים העלו השערה לפיה בעקבות התנהלותו של גרינברג הממשלה לא תתאמץ לתת לעיר תקציבים נוספים. האומנם?
"נכון שיש קשר הדוק בין הפוליטיקה המקומית לארצית, אבל אני לא חושב שזה מה שישפיע. פתח־תקוה צריכה לקבל את מה שהיא אמורה ופחות קריטי הדמויות שעומדות בראשה.
"זה נכון שגרינברג בתור ראש עירייה קשור לליכוד ואני מניח שהיה לו קל יותר להביא את ראש הממשלה לשעבר והשרים לכאן, אבל אני לא חושב שתהיה מניעה משרים בממשלה הנוכחית להגיע לעיר ולעזור לה".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה