רגע לפני ההכרעה בבג"צ בעניין תחנת הכוח "קסם", מאות תושבים מהאזור וכן ראשי רשויות הגיעו אתמול (שני) למקום בו אמור לקום הפרויקט במחלף קסם כדי למחות נגדו. למרות שעיריית פתח תקוה נמנת על המתנגדים לתחנת הכוח, ואף הצטרפה לעתירה, אף נבחר ציבור מטעמה לא הגיע.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
(צילום: יח"צ)

כזכור, במאי 2023 ועל אף מאבק ארוך וממושך שכלל גם הפגנות, מחאות ואפילו התנגדויות מצד משרדים ממשלתיים כמו משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, אישרה בסופו של דבר הממשלה את התכנית שקיבלה לאחרונה היתר הקמה מרשות הרישוי הארצית. התחנה אמורה לקום באזור מחלף קסם ולספק באמצעות גז וסולר 840 מגה-וואט בכדי לתת מענה לגידול באוכלוסייה במרכז הארץ.
אלא שהרשויות הסמוכות לאזור המדובר, ביניהן ראש העין, פתח תקוה, כפר קאסם ועוד, לא הרימו ידיים והגישו עתירה לבג"צ וכעת הן נושאות עיניהן לדיון המכריע בעוד כחודש. בינתיים כאמור, הגיעו אמש מאות אזרחים מהאזור וראשי רשויות כדי להשמיע את זעקתם בתקווה להביא לביטול התכנית.

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
(צילום: יח"צ)

בין המשתתפים בעצרת היה פרופ' נחמן אש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות שזכור כממונה הלאומי במאבק נגד הקורונה, אשר מתגורר בראש העין. "זו זכות גדולה להיות כאן אתכם", אמר בראשית דבריו. "אני מרגיש חופשי לדבר על נושא תחנת קסם כי לא עסקתי בזה כשהייתי במשרד הבריאות. אני כאן בכובע של תושב ראש העין, תושב שאכפת לו. אני כאן כדי למחות על החלטת הממשלה ובעיקר על התהליך. ההחלטה להקים תחנה הפועלת על גז וסולר לא הגיונית בתקופה זו!
"מדינת ישראל דוגלת בחדשנות ולכן חייבת לקבל החלטה חד משמעית לפתרון כולל לאנרגיה מתחדשת. הקמת התחנה היא על חשבון סיכון התושבים והעתיד שלהם וזה לא מתקבל על הדעת. בנוסף, המלחמה מאז ה 7 באוקטובר מציפה עוד יותר גם את הבעייתיות של הקמת התחנה כמטרה אסטרטגית לאויב שלנו ולכן זה מחייב חשיבה נוספת".

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
(צילום: יח"צ)

נציגת מאבק התושבים, יפה זעפרני מסרה: "הגענו לכאן הערב כדי להעביר מסר חד וברור לחברי הממשלה ולשר האנרגיה אלי כהן בפרט – אנחנו לא נסכים שתוקם כאן תחנת כוח גדולה ומזהמת שתפלוט תחמוצות חנקן, חלקיקים נשימתיים ותרכובות אורגניות שיפגעו בבריאות שלנו ושל ילדנו ונכדנו לעוד ארבעים חמישים שנה. מדובר בתוכנית שתפגע לא רק באוויר שאנו ננשום אלא גם תסכן את מאגר מי החירום של ישראל שנמצא ממש מתחת למקום שאנו עומדים עליו. אנחנו ברגע האמת, עכשיו הזמן של כולנו לפעול בכל הדרכים לשינוי רוע הגזירה".
"ממש מאחוריי , 700 מטר מכאן רואים את בתי התושבים ומשמאל בתי התושבים של כפר קאסם. כאן רוצים להקים את התחנה", ציין ראש עיריית ראש העין רז שגיא. "תחנה שתוכננה בחטא על מנת להחליף את רידינג, תחנה שנדחפה בחטא בות"ל מבלי לעמוד בתנאי הסף ותחנה שהועברה בחטא בממשלה מבלי ששרי הממשלה בדקו האם היא חוקית או נחשפו להתנגדות משרד הבריאות. אנחנו נמשיך להילחם וכפי שתחנת ריינדיר נעלמה כך נעלים גם את תחנת קסם".
ראש עיריית כפר קאסם היתאם טאהה הוסיף: "זו עצרת חירום שהיא מלחמה על הבית של כולנו ועל עתיד ילדינו. אנחנו יושבים על מאגר המים הגדול במדינה, 100 מטר מכאן הבתים שלנו ודווקא כאן בחרו להקים תחנה? המאבק שלנו היום זו רק ההתחלה. כל הכבוד לכל מי שהגיע ואני מקווה שבעצרות הבאות יגיעו עוד ואז לא תקום כאן תחנה. אם נבין שהמאבק הציבורי זה הדבר הכי חזק שיש לא תקום תחנה ולכן כולנו צריך יחד להתגייס לזה לטובת כל האזור. מכאן רק נעלה את רף המאבק".

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח קסם
(צילום: יח"צ)

קראו גם:

מי שנעדרו מההפגנה הם נציגי עיריית פתח תקוה. סגן ראש העירייה צדוק בן משה התנצל בפני ראשי המחאה שלא הגיע בעקבות סיבות אישיות, אך אף נציג לא הגיע במקומו, גם לא ראש העירייה רמי גרינברג, בעוד ראשי הרשויות הסמוכות כן לקחו חלק.
חברת קסם אנרגיה מסרה בתגובה למחאה ולטענות נגד הקמת התחנה: ״הפרויקט שאושר בממשלה כפרויקט חיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות, מקודם בהליך סטטוטורי לאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי וההתאמות שנדרשו לאחר שמיעת כלל ההתנגדויות. נמשיך לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטים לקידום התחנה שתפעל על גז טבעי במקום פחם ותפחית את זיהום האוויר במרכז הארץ".
מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "סגן ראש העיר צדוק בן משה היה אמור להשתתף במחאה ובשל אילוצים משפחתיים דחופים ולא צפויים הוא נאלץ לבטל ברגע האחרון. על כל פנים, כפי שנאמר, העירייה מקיימת שיתוף פעולה עם הרשויות באזור בנוגע לנושא המדובר, ופועלת בתיאום מולן. כמו כן, העירייה מהווה חלק אינטגרלי מכל פעולות המחאה וההליכים המשפטיים הנדרשים".