אם בניין המגורים שלכם נמצא לקראת תהליך של פינוי ובינוי, אתם כבר יודעים שתהליך של פינוי בינוי הוא לא רק עניין נדל"ני. מדובר בנושא חברתי ואנושי מן המעלה הראשונה. קשישים ואנשים עם מוגבלויות שזקוקים לליווי והסברה, אנשים שצריכים ביטחון בעת המעבר ועוד. בשל כך אישרה העירייה את המדיניות המוסדרת שלה בנושא.
2 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בפתח תקוה
פינוי בינוי בפתח תקוה
פינוי בינוי בפתח תקוה
(צילום ארכיון: דוברות עיריית פתח תקוה)

בהמשך למדיניות הכלל עירונית להתחדשות עירונית שאושרה לאחרונה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובניה, לאחרונה אושר מסמך מדיניות חברתית בהליכי פינוי בינוי.
המסמך מסדיר ומפרט את ההליכים הנדרשים מצד יזם תוכנית פינוי בינוי אל מול הדיירים במתחם, משלב ההתארגנות הראשוני עד לשלב האכלוס לאחר סיום הבנייה.
בנוסף, העירייה מגדירה את המדיניות והמעורבות שלה בליווי התושבים בתהליכי התחדשות עירונית, המהווים גם תהליך חברתי מהותי. לצד זאת, כל פרויקט המובא בפני הוועדה המקומית ייבחן בשימת לב לשטחים הפתוחים, ייעול השימוש בקרקע, חיזוק העירוניות ומתן מענה ראוי לצרכי האוכלוסייה ושיפור איכות חייה, כל זאת תוך שיפור איכויות העיר.
שלב ההתארגנות מכיל מספר עקרונות משמעותיים, וביניהם, הקמת נציגות דיירים מוסכמת על רוב בעלי הנכסים, עריכת מכרז לבחירת עו"ד דיירים, בחירת יזם, מפקח בנייה ושמאי מוסכם, קיום כנס דיירים, על היזם לעדכן את הדיירים על מתן קרן תחזוקה עבור הדיירים לאחזקת הבניין ועוד.
שלב התכנון המקדמי כולל, בין היתר, בדיקת היתכנות תכנונית ודיון שולחן עגול - פורום שמובילה כרמים המינהלת להתחדשות עירונית סביבו יושבים נציגי האגפים השונים ובראשות מהנדס העיר.
כמו כן, מתקיימת פגישה במשרדי המינהלת לבדיקת היתכנות ראשונית בהתאם למדיניות העירייה. בנוסף, יש להגיש נוהל יזמים פינוי בינוי באתר המינהלת שיבחן מלבד את היבטי התכנון האם התקיים תהליך חברתי נכון ויש ליזם רוב הסכמות מצד בעלי הנכסים לקדם תכנון.
בשלב הליך התכנון על היזם להעמיד יועץ חברתי, להגיש תסקיר חברתי, עדכון בעלי הדירות בכנס ייעודי וכו'. בשלב ההיתר, יש להעביר למינהלת דו"ח מיפוי אוכלוסיות סופי ותכנית ליווי לאזרחים קשישים, בעלי דירות עמידר, אנשים עם מוגבלויות ובעלי צרכים מיוחדים ואישור סופי מול המחלקה לעבודה סוציאלית. כמו כן תתקיים פגישת עדכון של המלווה החברתי, קיום כנס לבחירת דירות התמורה ועוד.

2 צפייה בגלריה
בניה בבאר שבע
בניה בבאר שבע
בניה
(צילום המחשה: הרצל יוסף)

קראו גם:

בשלב הפינוי, המלווה החברתי מטעם היזם ילווה את בעלי הדירות במציאת דירה חלופית, התאמת דירות מונגשות וקיום שיח עם החברה המשכנת במידה וישנן דירות בדיור ציבורי במתחם. על היזם לסייע בהובלה ופריקה לאוכלוסיית הקשישים.
ראש העירייה, רמי גרינברג: "ההתחדשות העירונית מחויבת במציאות, ובעזרתה אנחנו מבטיחים איכות חיים לתושבי השכונות הוותיקות, מגורים במבנים בטיחותיים, תוספת ממ"דים ועוד. קידום ההתחדשות נעשה בשום שכל ותך שימת דגש על כלל הצרכים הנדרשים כדי לשפר את איכות החיים בעיר.
"במסגרת זו אנו מקדמים את המסמך החברתי אשר יאפשר לעגן החלטות חברתיות שמטרתן לסייע לדיירים בהליך וכן יאפשר לקבל ליווי יעיל ומקצועי. בנוסף, המסמך מוודא כי היזם ימלא אחר צרכי האוכלוסיות השונות ובתוכן קשישים ונכים, על מנת שיקבלו את המעטפת המתאימה והנוחה עבורה במסגרת ההליך".