"אני יוצא לדרך חדשה כדי לעסוק במה שרציתי וזה בחינוך. המטרה היא להמשיך את הקו בו החל חברי למפלגה רון כץ, והשמיים הם הגבול", כך אומר השבוע בביטחון סרחיו גולצמן, חבר מועצת העיר וראש מנהל החינוך החדש, שמונה בתחילת השבוע לתפקיד אחרי חודשים רבים שמילא אותו באופן זמני ראש העירייה, רמי גרינברג.
1 צפייה בגלריה
גולצמן. "הגיע הזמן לתת קצת מהידע שלי בתור ראש מנהל החינוך"
גולצמן. "הגיע הזמן לתת קצת מהידע שלי בתור ראש מנהל החינוך"
גולצמן. "הגיע הזמן לתת קצת מהידע שלי בתור ראש מנהל החינוך"
(יריב כץ)
גולצמן שאמנם לא עוסק בהוראה אבל מחזיק בעבר עשיר של למעלה מ־20 שנה בוועדי הורים בבתי ספר שונים בעיר בטוח ביכולתו להצעיד קדימה את החינוך העירוני ומתייחס לסוגיות שעל הפרק כמו חיסונים בבתי הספר, תופעות החרם והאלימות, מעורבות ההורים ויחסיו עם ראש העירייה.

"נפעל ביחד"

תפקיד ראש מנהל החינוך נותר מיותם אחרי כניסתו של כץ לכנסת מטעם מפלגת יש עתיד ומי שנטל את המושכות הוא גרינברג. "התחושות הן נהדרות", אומר גולצמן. "הדבר הראשון שאעשה זה לשבת עם מנהלי האגפים וראש העירייה כדי לשמוע אותם. נכין תכנית עבודה מסודרת ונצא קדימה לדרך".
איך היחסים בינך לבין גרינברג?
"מעולים. יש ראש עירייה שעושה דברים מדהימים בכל התחומים. אני חושב שהוא הרים את העיר ואני בטוח שנפעל יחד".
יש קולות בעיר שטוענים שבסופו של דבר הוא מקבל את ההחלטות לבד וכולם ניצבים במופע היחיד שלו.
"אני לא מתייחס לשמועות אלא בא לעבוד ולתת מהידע שלי והאני מאמין שלי. אני בטוח שהוא יישב איתי ויחד נכין תכנית עבודה. אני מאמין בשיתוף פעולה ואני בטוח שגם ראש העירייה מאמין בזה".
עד כמה אתה בקיא במערכת החינוך העירונית?
"יש לי שלושה ילדים גדולים שהקטן מביניהם בן 21. מאז שהגדול היה בכיתה א' תמיד הייתי בוועד ההורים בבית הספר, בדרך כלל כיושב ראש.
קראו עוד>>
"תמיד הייתי מעורב מאוד ובקשר עם מנהלי בתי הספר והגורמים הרלבנטיים בעירייה. הייתי פעיל כל הזמן למען הילדים ועכשיו הגיע הזמן לתת קצת מהידע שלי בתור ראש מנהל החינוך".
מה אתה מביא איתך לתפקיד?
"אני חושב שלמדתי הרבה על שיתוף פעולה בין גורמים עירוניים, מנהלי מוסדות החינוך וועדי הורים. אני מביא ידע שצברתי בעשייה לאורך השנים ואני חושב ששיתוף הפעולה והבנת הצרכים כרגע הם הדבר הכי חשוב לפני שאצא בהצהרות"
אילו אתגרים ניצבים בפניך?
"נכון לעכשיו האתגר המשמעותי העומד בפנינו הוא הרישום לבתי הספר. יש חשיבות גדולה לטפל בשיבוצים כראוי. את השאר אני אפרט אחרי שאשב עם הגורמים הרלבנטיים ואז גם אחשוף את האני מאמין שלי באופן מסודר. אני חושב שכך יותר מכובד".
אחת הסוגיות הבוערות כרגע ברמה המקומית והן בארצית היא החיסונים בבתי הספר היסודיים.
"לחיסונים צריך להתייחס בכובד ראש. אנחנו צריכים לפעול על פי החלטות הממשלה וחשוב מאוד שזה ייעשה תוך שיתוף פעולה עם ההורים. לכן צריך לשפר את ההסברה בנושא כי יש המון הורים שמפחדים".
לפני שבועות ספורים הורים בבית הספר אריק איינשטיין מחו נגד שלטים שנתלו בתוך שטח בית הספר שעודדו חיסוני ילדים. מה דעתך על הצעד בו נקטה העירייה?
"אני צריך לבדוק את זה, אבל עניין החיסונים לילדים צריך להיות מופנה יותר להורים. לכן אני חושב שלתלות שלטים בתוך בית הספר זה לא נכון. הרי ילד בגיל יסודי לא מבין כל כך את הנושא ופועל על פי החלטת הוריו. לכן, אם תולים, יש לעשות זאת בצורה נכונה ובמקום שיהיה חשוף יותר להורים".
אז מה אתה חושב על חיסונים בתוך שטח בית ספר?
"שזו החלטה של הממשלה. אנחנו כרשות, כמו שאר הרשויות בארץ, פועלים לפי הנחיות הממשלה ולצאת נגד ההחלטות זה לא מקובל. לא שמעתי עד עכשיו על עיר שמתנגדת להנחיות".
הילדים שלך מחוסנים?
"כן, הם כבר גדולים וכולם מחוסנים. גם אשתי ואני".

"חוזרים לשגרה"

סוגיה נוספת שעלתה לכותרות לאחרונה היא תופעת החרמות ואלימות בין תלמידים בבתי הספר שהולכת ומתפשטת ברחבי הארץ. גולצמן טוען כי הפתרון טמון בין היתר בקיום שיחות רבות ובשיתוף פעולה בין ועדי ההורים והצוותים החינוכיים.
"הילדים עברו תקופה קשה בה הם היו סגורים בתוך הבתים וחיו בחוסר ודאות אם יש לימודים או אין לימודים, כן באים או לא באים", הוא אומר. "חשוב שאחרי שהילדים חוזרים אט־אט לשגרה, לתת את הדגש ולקיים שיחות עם המורים וההורים.
"אמנם בפתח־תקוה לא שמעתי על אירועים חריגים לאחרונה בבתי הספר, אבל ברמת העיקרון יש מנהלים, יש יועצות, וצריך לקיים שיחות עם התלמידים, ואולי גם לחשוב על שילוב הרצאות בנושא".
זה משהו שאתה מתכוון להכניס למערכת החינוך בעיר?
"כן, למה לא? אני תמיד לוקח את הדברים האלו בחשבון. כשהילדים שלי היו בבית ספר התייחסתי לכך בכובד ראש, גם אם זה היה אירוע הכי קטן. אני חושב שכדאי לדבר ולהקדיש כמה דקות לנושא הזה כי חשוב מאוד לטפל בו. חשוב לתפוס את זה ברגע הנכון כדי שהמצב לא יתדרדר".
דיברת על שיתוף פעולה עם הורים. אתה חושב שהם יותר מתערבים או יותר מעורבים בנעשה בבתי הספר?
"זו שאלה קשה. אני לא יכול לומר ב־100 אחוז כי יש גם כאלו שמתערבים, אבל אני חושב שהרוב מעורב ולא מתערב. כאחד שהיה בוועד אתה יכול להיות מעורב, אבל בסופו של דבר ההחלטות צריכות להתקבל על פי שיקול דעתם של מנהלים ומחנכים. הוועד צריך לדעת להיות שותף אבל בצורה נכונה. הצוות המקצועי הוא זה שבסופו של דבר נמצא בבית הספר בכל שעות הפעילות, והחיבור בינו לבין ההורים נותן את ההצלחה לכל מוסד חינוך".
מה אתה חושב על הסגירה המתוכננת של בית הספר יד לבנים?
"אני רוצה ללמוד את הנושא, אבל על פי המספרים הידועים לי אין הצדקה להשארת בית הספר. אני חושב שהפתרון שראש העירייה הציע הוא טוב. הוא לא אמר אני סוגר ובזה נגמר הסיפור, אלא נתן להם אפשרויות בחירה בין אם להיכנס לאחד מבתי הספר באותו אשכול או להירשם לבית הספר האנתרופוסופי. על פי מה שידוע לי, יש הסכמה מצד ההורים".
בשטח עולה מציאות אחרת לפיה ההורים לא מסכימים עם המהלך של ראש העירייה ומשרד החינוך ואף השביתו את הלימודים ביום שישי שעבר.
"אחרי שאשב עם ראש העירייה אוכל להתייחס לכך. זה גם לא שראש העירייה קיבל לבד את ההחלטה אלא עם משרד החינוך. אני חושב שהם עובדים בצורה טובה ויעילה באופן שלא תיפגע בילדים".
אתה חושב שההחלטה יכולה להשתנות?
"עד כמה שידוע לי כרגע אני לא חושב".
לסיום, יש מסר שאתה רוצה להעביר להורים בפתח־תקוה?
"תנו לי כמה ימי חסד ואני מבטיח שאתן לכם את האני מאמין שלי. אני מבטיח שנעשה דברים, נעבוד ונצעיד את החינוך עוד יותר קדימה. העתיד שלנו זה הילדים והדאגה להם זה הדבר הכי חשוב".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה