כמעט ואין פתח־תקוואי שלא מכיר את בתי העסק לממכר מזון ושתייה ברחוב קפלן, מול בית החולים בילינסון. אלא שבימים אלו מנהלת העירייה מאבק משפטי נגד מחזיק הקרקע, שהוא לא אחר מאשר אליהו גינת, סגן ראש העירייה בשכר, יו"ר סיעת ש"ס, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה ואחד האנשים החזקים בעיר.
2 צפייה בגלריה
שטח המחלוקת מול בילינסון
שטח המחלוקת מול בילינסון
שטח המחלוקת מול בילינסון
(צילום: ריאן)
על פי הנטען בכתב התביעה, מתחם העסקים, שמשתרע על פני כ־200 מ"ר, יושב על שטח ציבורי בבעלות העירייה והוקם על פי הסכמים שונים בינה לבין גינת, שהיו אמורים להיכנס לתוקף רק לאחר קבלת אישור ממשרד הפנים. מתברר כי למרות פניות העירייה, מעולם לא ניתנו אישורים, מה שהופך את ההסכמים ללא רלבנטיים, וכעת הוא נדרש לפנות את השטח.

חוזה על תנאי

בכתב התביעה שהגישה העירייה עולה כי ב־22 באפריל 1990 אישרה ועדת המשנה לתכנון ובנייה ברשות המקומית לגינת להקים בשטח ציבורי פתוח ברחוב קפלן מבנה בגודל 21 מ"ר לצורך מזנון. ב־20 במרץ 1996 נחתם חוזה שכירות בין העירייה לגינת למשך 25 שנה ללא תמורה (למעט השקעות בעלים) עם אפשרות להאריך את השכירות ב־25 שנה נוספות. בסעיף 16 הוגדר מפורשות כי החוזה ייכנס לתוקף רק לאחר קבלת אישור משרד הפנים, שכאמור לא ניתן מעולם.
ב־23 בפברואר 2005 נחתם בין העירייה לגינת חוזה שכירות נוסף, הפעם לגבי מבנה בשטח של 136 מ"ר באותו מיקום. בחוזה זה צוין כי "תוקפו מותנה בקיומם של מספר תנאים, כולל אישור על ידי מועצת העיר ומשרד הפנים. למען הסר ספק יובהר כי... במידה ואחד או יותר מהתנאים לא יתקיים, לא יכנסו חוזה זה והחוזה הראשון לתוקפם והשוכר מתחייב לפנות את הקיוסק והמושכר ולמסור החזקה במושכר שהיא ריקה מאדם וחפץ".
2 צפייה בגלריה
(אליהו גינת. צילום: גיל לרנר)
עברו מספר חודשים ובאוקטובר של אותה שנה ניתן היתר בנייה להרחבת שטח המבנה ב־65 מ"ר נוספים, כשלטענת העירייה ההיתר ניתן בכפוף לאישור משרד הפנים. ככל הנראה גם הפעם לא התקבל אישור כזה, ובהמשך הרחיב גינת את המבנה ל־147 מ"ר וכן הוסיף פרגולה בשטח 51 מ"ר.
לטענת העירייה, ב־5 במאי 2014 הודיע משרד הפנים כי התקשרות העירייה עם גינת אינה מאושרת וכי על העירייה לפעול לפינויו מהשטח. על פי חוות דעת משפטית של עו"ד אורי קידר, שאומצה על ידי משרד הפנים, הסיבה העיקרית לסירוב האישור על ידם היא עצם העובדה כי החוזים בין העירייה לגינת נחתמו ללא עריכת מכרז. בהמשך הציג עו"ד קידר סוגיות נוספות כמו התמורה הכלכלית בגין ההסכם, קיומן של חריגות בנייה ועוד.
קראו גם:
מלבד סירוב משרד הפנים לאשר את ההסכמים בין העירייה לגינת, נטען בכתב התביעה על ידי עורכי הדין שמייצגים את הרשות המקומית כי על פי שני הסכמי השכירות שנחתמו בין הצדדים, חתם גינת על סעיף לפיו לא יוכל להשכיר את המקום למפעיל אחר ויהיה מחוייב להפעילו בעצמו, אבל גם כאן מתברר כי כיום מפעילים את העסקים גורמים ששכרו אותם מגינת.
בהתאם לנטען בכתב התביעה, ציינו באי כוחה של העירייה מטעם משרד עורכי הדין פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות' כי "בפעולתו מפר מר גינת את הוראות חוזי השכירות העומדים ברקע ההליך דנן, שהיום כבר ממילא ידוע וברור כי הם נעדרי תוקף משפטי כלשהו ובכל מקרה הם אינם מקנים לו את הזכות להמשיך ולהחזיק במבנה, אלא עליו לפנותו ולהשיבו לידי העירייה".
בסיכומי הפרקליטות נכתב כי "פניית העירייה לקבלת אישור משרד הפנים התרחשה כאשר הנתבע קיבל מקרקעין לשימושו ללא מכרז, במהלך מספר חוזים, ועל פני תקופה ארוכה, כשהוא הרחיב את שטח המזנון ללא אישור משרד הפנים וכאשר העסקה עימו נגועה בניגוד עניינים בהיותו חבר מועצת העיר".

ההשפעה על ש"ס

האם הסוגייה משפיעה על יחסיו של גרינברג עם סיעת ש"ס, חברה בכירה בקואליציה שלו? לא ברור כרגע. גורם עירוני סבור כי "מאחר והעירייה מייצגת את התושבים הם אלו שתובעים להחזיר להם שטחים, ובאותו הזמן בדיוק גינת מכהן בתפקיד בכיר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לדעתי הוא צריך להשעות את עצמו ממנה ולנהל את מאבקיו מחוץ למסגרת הציבורית".
עד כמה לדעתך זה משפיע על התנהלותה של ש"ס בכלל ושל גינת בפרט בקבלת ההחלטות כחלק מהקואליציה?
"קשה לדעת. מה שבטוח הוא שיש שם נכס בעלות של מיליונים שמונח על הכף. בנוסף, אנחנו יודעים שלסיעת ש"ס היו חיכוכים עם ראש העירייה בשורת נושאים, כשקולו של גינת כמעט ולא נשמע. יש ירידה חדה במעמד הסיעה ביחס לשנים עברו, למרות שהיא תמכה בבחירתו".
רוב המחלוקות בנושא דת למשל בשנים האחרונות היו דווקא כשאוריאל בוסו היה ראש הסיעה.
"נכון, אבל אחרי שגרינברג נבחר בוסו עבר למאחורי הקלעים. בזמן כהונת ראשי הערים הקודמים ראית אותו מלווה אותם ומסתובב בעיר במעמד ראוי של בכיר בקואליציה, כולל הטלת וטו על דברים שלא מצאו חן בעיניו. עם בחירתו של גרינברג הוא די נעלם, והיחיד ששרד שם היה גינת בגלל יחסיו הטובים עם גרינברג".
גורם בכיר בתנועת ש"ס אומר כי "הרב אליהו גינת ידוע ומוכר כאיש עשייה שעושה רבות בנועם ודרך ארץ ללא רעש וצילצולים. אדרבה, אלו שידועים בקולם הם לצערי ללא עשייה. הציבור ורבני העיר סומכים על הרב גינת שזוכה לתמיכה ואהדה רבה בקרב תושבי העיר כולם. צר לי שיש גורמים שמנסים ליצר מציאות אחרת"
מגינת נמסר בתגובה: "אנחנו סבורים אחרת. מדובר בחוזי שכירות שנחתמו לפני למעלה מ־25 שנה, הרבה לפני היותי חבר מועצה. הנושא מתברר כיום בפני בית המשפט. נמתין להחלטה ונקיים כל מה שייפסק".
מהעירייה נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להרחיב בתקשורת אודות הליכים משפטיים המתקיימים כנגד מאן דהוא. יחד עם זאת, נדגיש את הברור מאליו - אף אדם אינו חסין בפני החוק וכל פעולות האכיפה שהעירייה מבצעת נעשות באופן אחיד ושיוויוני".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה
פורסם לראשונה: 08:03, 13.06.21