בעקבות האירועים בארצות הברית בשבוע שעבר: שוב טענות נגד החלטת עיריית פתח תקוה לקרוא כיכר על שם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ברחוב חיים עוזר.
2 צפייה בגלריה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)
כזכור, ביום רביעי שעבר פרצו המוני תומכיו של דונלד טראמפ לבניין הקונגרס בוושינגטון הבירה, כמחאה על אישור זכייתו של ג'ו ביידן, יריבו בבחירות לנשיאות. במהומות נהרגו חמישה אנשים - ארבעה אזרחים מתומכיו של טראמפ, ושוטר.
לאור אירועים אלו, שוב עלו ברשתות החברתיות ביקורות מצד תושבים בפתח תקוה על החלטת העירייה לקרוא כיכר בעיר על שמו של נשיא ארצות הברית היוצא.
אחד מתושבי העיר העלה פוסט שבו כתב: "אני מתבייש שיש בעיר שלי כיכר מרכזית על שם האיש המטורף והמסוכן הזה טראמפ". הפוסט עורר תגובות רבות, חלקן תומכות כמו "גם אני" ו-"אתה צודק ב-100 אחוזים...מביך שיש פה דברים על שמו".
קראו גם:
חלק אחר של התגובות היו נגד הכותב ותמכו בהשארת השם של הכיכר, כמו למשל "אתה כפוי טובה. מעולם לא היה נשיא שאוהב את ישראל כמוהו".
אחד התושבים אמר למיינט פתח תקוה: "מהרגע הראשון חשבתי שלא נכון לקרוא כיכר על שמו, בטח לאחר האירועים בוושינגטון".
מה מפריע לך למעשה?
"אני חושב שכשמעניקים שם לאתר כלשהו בעיר, צריכה להיות פרספקטיבה כלשהי. אתה לא יכול לפעול לפי גחמה, אירוע שקורה, כותרות עיתונים או כדי לרצות את ראש הממשלה. נכון, אנחנו לא סובלים מזה שארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל, בגולן והייתה שותפה להסכמי השלום האחרונים, אבל אנחנו לא רק אזרחי ישראל אלא אזרחי העולם, ויש קצת ערכים שאני מקווה שלכולנו יש. וטראמפ מלבד היותו ידיד ישראל, למרות שגם כאן לפי דעתי יש אינטרסים כאלו ואחרים, הוא אדם גזען, שוביניסט, מפיץ פייק ניוז, וכל ההתנהלות שלו היא לא של אדם שהייתי נושא אליו את עיניי ולא הייתי רוצה שילדיי יראו בו כמודל לחיקוי. טראמפ נחשב לבדיחה בעיני העולם המערבי, ומה שקרה בסוף השבוע האחרון זו תולדה של כל ההתנהגות שלו".
2 צפייה בגלריה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
חנוכת כיכר דונלד טראמפ פתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)
איזו תדמית זה יוצר לעיר פתח תקוה לדעתך?
"במשך שנים העיר ניסתה להתנער מכל הבדיחות שרצו עליה ואני חושב שהיא גם הצליחה בשנים האחרונות. אני באופן אישי אוהב את פתח תקוה ונהנה לגור בה, אבל כיכר על שם טראמפ שוב מחזירה אותנו אחורה וגם את הבדיחות על העיר. מה עוד שעיצוב הכיכר חסר טעם לגמרי".
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר בתגובה:
"ראש העיר, עם כניסתו לתפקיד, פעל כדי להנציח מאות אישים כאשר לרובם המכריע הייתה השפעה ישירה על תושבי העיר במרוצת השנים ואזרחי ישראל בכלל.
"בין האישים החשובים אשר הונצחו בעיר לאחרונה, נמנים חללי נצר אחרון יהדות יוון, ראשי עיריית פ"ת לשעבר דב תבורי ויצחק אוחיון, הנווט רון ארד, הרבנית שושנה שרעבי - אשר חיזקה משפחות רבות באזור מחנה יהודה ושעריה, ראשוני שכונת שעריה, חסדאי גור אריה - ממיסדי אם המושבות, הרב אבו ג'ונאק - רב הקהילה הבוכרית בקוקנד, גבריאל לוי - יקיר העיר, הצלם סמי פרג' ורבים נוספים.
"כמו כן, מועצת העיר אישרה את הנצחתם של רחמים בובליל ז"ל - מבוני העיר ובעל חסד גדול, ג'ניפר אדל שהייתה ממקימי בית הכנסת ישראל הצעיר ברח' פלדמן, שמואל צמח - יליד העיר והמגוייס הראשון לצה"ל מפ"ת, ראובן זמיר שהתגורר במעברת עמישב וטרם רבות לסוחרי העיר ועוד. כפי שניתן לראות, אין קשר בין הטענות שעולות לבין המצטייר במציאות.
"בנוגע לנשיא ארה"ב לשעבר, כל ישראלי מבין כי טראמפ פעל לטובת מדינת ישראל במגוון תחומים משמעותיים וביניהם, ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה, ההכרה ברמת הגולן ועוד. בנוגע לאירועים האחרונים בגבעת הקפיטול, מיותר לציין שאנחנו מתנגדים לאלימות בכל סוג שהיא ולצד זאת, ככל שארה"ב תקים את מורשת טראמפ, כפי שנעשה לכל נשיא, אין שום סיבה שאנחנו נמחק אותה".