פחות משבועיים מפתיחת שנת הלימודים תשפ''ה, והורי הילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד בפתח-תקוה מתוסכלים. "אנחנו מפסידים ימי עבודה נוכח הכאוס במסגרות, והילדים שלנו משלמים את מחיר ההזנחה", אומר אחד מהם.
2 צפייה בגלריה
הליקויים בגני החינוך המיוחד
הליקויים בגני החינוך המיוחד
בלאגן והזנחה בגני החינוך המיוחד
(צילום: פרטי)

גנים שנסגרים מוקדם, מחסור בכוח אדם של סייעות ומלוות, נהגי ההסעות שמאחרים, גנים לא מוכנים, חצרות מלוכלכות עם מתקני שעשועים לא תקינים, ובניגוד לשנים עברו, גם אין שומרים במוסדות לימוד, ובחלק מהגנים אף בוטלו הצהרונים. הורים לילדים בחינוך המיוחד בעיר משוועים לשינוי.
''אי אפשר להתחיל שנה ככה", אמר הורה השבוע. "הילדים שלנו צריכים לקבל מסגרת שמתאימה להם מכל הבחינות. שיהיה להם ביטחון וסדר". לטענתם, ''זו סיטואציה שהיה ניתן לפתור עם יותר תקציבים, וגמישות נוכח מקרים חריגים'', אולם בפועל, מצוקת כוח האדם במסגרות הללו באה לידי ביטוי בשטח, והורים רבים מצאו את עצמם מגיעים למסגרות לסייע לגננות, להסיע את הילדים, לדווח על ליקויים ולסייע להורים אחרים בקבוצות החברתיות למצוא פתרונות לבעיות.

ליקויים בגני הילדים


התלונות על ליקויים בגני הילדים, בלטו השבוע ברשתות החברתיות. הורים שיתפו תמונה מדאיגה על מצב הגנים והציפו ביקורת על התנהלות אגף החינוך נוכח המצב. גנים מוזנחים, מתקנים שהעלו חלודה, צבע מתקלף מהקירות, עובש ועוד. ''זה פשוט זלזול", הבהיר אחד ההורים שתיעד חלק מהליקויים. לדבריו, ''העירייה מודעת לבעיה הזו כי התלוננו. למה שבועיים אחרי זה לא מטופל?''.
בגן אחר תיעדה אמא חבלים ובוץ על הרצפה, כשבמקום דשא ירוק וצל, הילדים מקבלים מתקני משחקים לא ראויים. ''למה ההזנחה הזו? נכון שהגן היה סגור במשך שנה שלמה כי עברנו לגן חלופי בשל המצב הבטחוני, אבל הם ידעו שהשנה הילדים יחזרו לגן, אז למה לא טיפלו בזה?''. אמא אחרת טוענת שראתה בחצר חולדה. ''הבטיחו לנו שיסדרו את זה אבל בשביל הילדים שרק חזרו לגן זה לא נעים. הם צריכים לשחק בתוך החדר, גם בימים שיש מזג אויר נעים".
ממה את חוששת?
"שהילדים יצאו לבד לשחק ויקרה פה אסון. ילד יפול, או מתקן שלא תקין יתפרק לו בידיים והוא יפצע. בנוסף, חולדות בחצר זה מפגע תברואתי. נשיכה מהווה סכנת חיים".

שיבוץ מרוחק


הורים להם יותר מילד אחד במסגרת החינוך המיוחד, מעידים על תחושת חוסר אונים שמלווה בכאב, כאשר הילדים צריכים לחוות מדי שנה שינויים ותחושת הסתגלות מחודשת. ''הבן שלי יישאר בבית עד אמצע החודש, עד שיחליטו בוועדת חריגים מה עושים עם הרישום שלו'', מצהירה אמא לילד בעל צרכים מיוחדים ששובץ בגן הדורש ממנה לצעוד מדי יום חצי שעה לכל כיוון עם בנה. ''עד שלא נקבל את המגיע לנו הילד שלי יישאר בבית איתי. זה מאוד קשה לי לעשות את ההליכה הזו איתו מדי יום, במיוחד שאני עם עוד שני ילדים, אחד מהם תינוק'', היא מסבירה ומוסיפה, ''יש עוד הורים במצב שלי, שאין להם רכב, ולא נתנו לנו הסעה. מה נעשה בחורף, נגיע לגן רטובים? מה שיותר מעצבן זה שהם עושים את החישוב מרחק לפי איזו תוכנה שמחשבת קו אווירי ומסלול הליכה, במקום לפי אזור מגורים ומה צריך לעבור בדרך עם הילד - מעברי חצייה או כביש סואן''.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
תלונות על שיבוץ במסגרות מרוחקות.
(צילום: שאטרסטוק)

קראו גם:

אמא נוספת מצטרפת לבקשה לשינוי גן. לדבריה, ''ניסיתי לדבר עם האחראית בעירייה על שינוי שיבוץ אבל הם לא מוכנים להקשיב. מה ההגיון לשבץ ילד בגן במרחק חצי שעה מהבית כשהאמא לא ניידת? זו פשוט הפקרה של הילד שלי. מה נעשה בימים שהוא חולה, או שהוא חוזר עייף מהגן. אני ארים אותו על הידיים כל הדרך? אני יודעת שהעירייה מסבסדת הסעות רק למי שגר במרחק של 2 קילומטר לפחות מהגן, אבל יש מקרים חריגים. אני עדין מחכה שיחזרו אלי לגבי זה".

אין צהרון


גם השנה מתלוננים הורים רבים על מסגרות רבות שהודיעו בתחילת השנה כי בשל מצוקת כוח אדם, לא יפעל הגן במתכונת של צהרון. בנוסף נטען כי ישנו רישום נמוך של ילדים לצהרונים המוצעים להורים.
"אם לא ידאגו לצהרון בגני הילדים, אני לא אוכל לצאת לעבודה'', מבהירה אמא לילדה בגן במרכז העיר. לדבריה, ''נמאס לי לשמוע, הנושא בטיפול ואנחנו בודקים איך אפשר לפתור את הבעיה. הילדים שלנו זה לא בעיה, העובדה שאין צהרון לילדים שלנו זו הבעיה. הם צריכים מסגרת מסודרת ולהיות עם סייעות קבועות שהם מכירים ואוהבים, ולא ללכת מדי יום לצהרון סמוך שגם את זה בסוף לא אפשרו השנה". הורה נוסף מתלונן על כך שלעירייה היתה שנה שלמה לתכנן את הרישום של הילדים ולמצוא פתרונות. ''לנו ההורים לילדים המדהימים הללו גם ככה לא קל. אז למה להקשות עלינו עוד יותר? אם אני צריך להגיע לקחת את הילד מהגן בשעה שתיים אז אין לי למה לצאת לעבודה''.
איך הילדים שלכם מגיבים לשינויים הללו?
"הילדים שלנו לא רוצים ללכת לצהרון בגלל כל המעברים והשינויים האלה, שגם ככה אנחנו בתקופת הסתגלות איתם. ברור שגם להם לא קל. ברור לכולם שהמצב הזה לא יכול להימשך. מה אנחנו צריכים לצאת להפגנות? לעשות בלאגן בשביל שמשהו פה יזוז? בגלל המחסור בכוח אדם אין לילדים את היחד שהם צריכים. זה מגיע למצב שמתעלמים לפעמים מבכי של ילד, בגלל שיש המון ילדים על שני אנשי צוות".

צוותים חסרים


מצוקת חוסר האדם במסגרות החינוך בכלל והחינוך המיוחד בפרט, מהווה חלק משמעותי בקשיים שפוקדים את הגנים עם פתיחת השנה. הורים שמודים שגם השנה הם נאלצים להתמודד עם צוותי חינוך חסרים. אחת האימהות טוענת כי בשל גודל המצוקה, נאלצים להסתייע בסייעת בגן של ביתה לטובת משימות אחרות בגן, שלא באחריותה. ''הילדה שלי הולכת לגן עם שילוב ועם סייעת שהותאמה למצבה, אבל במקום שהיא תהיה צמודה לבת שלי, היא גם העוזרת של הגן וזה ממש לא בסדר. זו לא סייעת של המת''י אלא עובדת רשות מקומית", היא מבהירה ומספרת שבאחד הימים היא עצמה נשארה לעזור בגן'.
הורה אחר מספר שלמרות שילדיו עברו את הוועדות, הוקצו להם מעט מאוד שעות. ''נתנו לנו גננת משלבת לפעמיים בשבוע, כל פעם שעה וחצי. זה מעט מאוד נוכח מצבו. אמרו לנו שאין כרגע מה לעשות וזה מה שיש. זו לא תשובה. בנוסף, בגלל שאין מספיק כוח אדם, ונרשמו אצלנו רק עשרה ילדים, לא יהיה השנה צהרון בגן של הבן שלי ועכשיו מחפשים לנו חלופה אחרת של צהרון במקום אחר. זה מאוד קשה לילדים המעברים הללו. הם צריכים יציבות. אנשי צוות שהם מכירים.
מה אתם כהורים עושים בנידון?
"מחוסר ברירה פרסמתי עם אמא נוספת הודעת דרושים למלווה לילד השני שלנו, ואפילו התחלנו לארגן הסעות משותפות בשביל שיהיה להורים קל יותר. זה מגיע למצב שהורים מוציאים כספים מכיסם הפרטי בשביל שלילדים יהיה קל ונגיש במסגרות. לעירייה היתה שנה שלמה לפעול בנושא ולגייס מלוות וסייעות. עצוב שבתחילת שנה המצב נשאר כמו בשנה שעברה, וזה עוד קורה מיד אחרי שמעדכנים בכל מקום שאושר תקציב תמיכות עבור עמותות שמפעילות מועדוניות לילדים בעלי מוגבלויות''.


העירייה: "מפעילים מערך חינוך מיוחד מהגדולים בישראל"


בעקבות הדברים נמסר מעיריית פתח-תקוה בתגובה: "העירייה מפעילה את מערך החינוך המיוחד מבין הגדולים בישראל, ונותנת מענה מיטבי עבור כלל הלקויות במסגרת היום וכן מענה נרחב גם במסגרת אחר הצהריים, ופועלת כל העת להרחבת מערך כוח האדם אשר ייתן מענה בזמן היעדרות של אחד מאנשי הצוות. מערך הצוותים הקבוע בגנים פועל כסידרו, ואנו פועלים כל העת להרחיב את מערך מילוי המקום.
"ככלל, יצוין, כי עיריית פתח-תקוה, בדומה לשאר הרשויות בישראל, מתמודדת מול חוסר באנשי צוות, ובשונה מרשויות אחרות, העירייה מפעילה מערך סייעות הרבה מעבר לתקינה המחייבת, כאשר הצוות הקבוע קיים בכל הגנים. המדיניות בפתח-תקוה היא להפוך עולמות כדי שיהיה אפשר לפתוח גם את הגנים במחסור ואף לעשות הכל כדי לשבץ סייעות גם במקום גננות מחסירות.
בנוגע לנושאי תחזוקה: "במסגרת ההכנות לפתיחת השנה בוצעו עבודות במסגרות החינוך השונות בעלות השקעה של עשרות מיליוני שקלים. בפתח-תקוה פועלים כ-560 גני ילדים, אשר טופלו במהלך חופשת הקיץ. חלק מעבודות התחזוקה נעשות גם בשוטף, וככל שישנן תקלות נקודתיות הן מטופלות בהקדם".
בנושא האבטחה: "עיריית פתח-תקוה תגברה בשנים האחרונות את מערך האבטחה בעיר בצורה ניכרת, כפי שבא לידי ביטוי בשטח במגוון תחומים. במסגרת פעילות העירייה בנושא, הוקם משל"ט עירוני ונפרסו מאות מצלמות ברחבי העיר, הוקמו סיירות בתחומים שונים, לרבות סיירות יעודיות לשטחים פתוחים, וונדליזם ועוד, לצד עשרות סיירי ביטחון שמקיימים סיורים במוסדות החינוך ובגני הילדים בעיר.
"עם פרוץ המלחמה הורחב באופן משמעותי היקף מערך הביטחון העירוני, הכולל מאות אנשי צוות - קב"טים וסיירים עירוניים, עובדי עירייה שהוכשרו למשימות אבטחה, כיתות כוננות, עשרות מאבטחים מטעם חברה חיצונית ועוד. ככל שיהיה צורך ובהתאם להחלטת הצבא, הרשות תתוגבר גם על ידי חיילי מילואים, כפי שהיה בתחילת המלחמה. כלל הצוותים מוכוונים בעיקר לאבטחת מוסדות החינוך ברחבי העיר בצורה מרחבית".