שכונת יוספטל בפתח־תקוה הפכה במרוצת השנים לשם נרדף לאזור ותיק, עם בנייני רכבת ישנים ואוכלוסייה מוחלשת.
2 צפייה בגלריה
שכונת יוספטל. "תכנית מצוינת רק חבל שלא עשו אותה מוקדם יותר
שכונת יוספטל. "תכנית מצוינת רק חבל שלא עשו אותה מוקדם יותר
שכונת יוספטל. "תכנית מצוינת רק חבל שלא עשו אותה מוקדם יותר
(פרטי)
אבל אם הכל יתקדם כשורה, בקרוב מציאות זו תשתנה מקצה לקצה. הסיבה: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה המליצה להפקיד תכנית מפורטת להתחדשות עירונית בשכונה.
למרות הבשורות המעודדות עבור תושבי השכונה, שממוקמת בחלקה המזרחי של העיר, התושבים בה מעדיפים לא לפתח ציפיות. בשיחות שניהלנו עם חלקם השבוע הם טוענים כי יעדיפו להמתין עם פתיחת השמפניות עד שיראו את הטרקטורים בשטח.

פארק צמוד לנחל

הסיבה לשמחה המאופקת בקרב התושבים היא למעשה קריאות שנשמעו כבר לאורך שנים לפינוי־בינוי ברחבי השכונה שנוסדה אי־שם בשנות ה־50-60 של המאה הקודמת ומאז לא השתנתה יתר על המידה.
כל אותן קריאות ותכניות לא נשאו פרי, עד שבאוגוסט 2019 קיבל ראש העירייה, רמי גרינברג, מכתב מחיים אביטן, אז יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לפיו הרשות המקומית זכתה בקול קורא להכנת תכנית מתאר להתחדשות עירונית בשכונה.
כשנתיים לאחר מכן אישרה, כאמור, הוועדה המקומית תכנית שמקודמת על ידי העירייה, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומינהלת ההתחדשות העירונית "כרמים" ובה הושקעו כחמישה מיליון שקל.
בתכנית המשתרעת על שטח של 335 דונם קיימות כיום 1,380 יחידות דיור במבני שיכונים וכן במבנים צמודי קרקע. 980 יחידות מתוכן מיועדות להתחדשות עירונית, שבמסגרתה יוחלפו מבני השיכון בבניינים חדישים עם תוספת קומות. מספר יחידות הדיור לאחר ההתחדשות צפוי לעמוד על כ־4,400, כך שבסופו של דבר מדובר בתוספת של 3,000 יחידות דיור.
קראו עוד>>
כמו כן, על פי התכנית, 16 אלף מ"ר מהשטח מיועד למסחר ו־12 אלף מ"ר לתעסוקה, בעיקר לאורך רחוב וייסבורג שעתיד להפוך לעירוני-מסחרי משמעותי וייקשר את מזרח העיר למרכזה. בנוסף, מגדילה התכנית באופן משמעותי את שטחי הציבור הבנויים והפתוחים בשכונה - כ־52 דונם של שטחי ציבור בנויים וכ־57 דונם של שטחים פתוחים, לרבות פארק שילווה את נחל מזור.
התכנית אף תאפשר הקמת מגוון שטחי ציבור ובתוכם בתי ספר, גני ילדים ומעונות יום, מועדוני נוער וקשישים ומרכז תרבות.
מבחינה תנועתית, התכנית מסדירה את החיבורים אל תכנית סירקין העתידית ומציעה רשת אופניים המתחברת לצירים העירוניים והבינעירוניים. התכנית נותנת דגש בהגדלת הקישוריות לתחבורה ציבורית, לרבות תחנות אוטובוסים חדשות ברחובות הפנימיים וצירי תחבורה ציבורית חדשים.

הצהרות בלבד?

אז מתי כל זה צפוי לקרות? על פי התכנון, תחילת העבודות אמורות להתבצע בעוד כשנתיים ובדרך תצטרך התכנית לקבל את אישורה של הוועדה המחוזית.
"מדובר בתכנית מעולה שיכולה להציל את השכונה, אבל אני לא רואה את זה קורה", אומרת יפה שמתגוררת בשכונה כבר קרוב לחמישה עשורים. "גם אם ירצו להוציא את זה לפועל, יש פה אוכלוסייה חלשה ולכל אחד יש את החבילה שלו. הלוואי שהשכונה תשתנה.
"כל הכבוד לראש העירייה על העשייה בכל מקום אבל יש שכונה בשם יוספטל שעד כה לא נעשה בה כלום. זו השכונה הכי מוזנחת בעיר. צריך לשפר פה את הניקיון ואת הביוב. אתה עובר ברחובות והכל מסריח. גם גני שעשועים תקניים וראויים כמעט ואין פה".
תושבת בשם ציפי שנמצאת בשנות השבעים לחייה אמרה כי "כל הדיבורים הללו הם בגדר הרבה חול ואין מה לאכול. בכל פעם צצים בעלי תפקידים וקבלנים שיוצאים בהצהרות, אבל אני מאמינה רק לדברים שקורים בשטח ולא לדיבורים".
עד כמה התכנית נחוצה לשכונת יוספטל?
"(נאנחת) אתה לא רואה מה קורה עם כל המפולות של הבניינים הישנים? בטח שזה נחוץ. אם לא יטפלו יש חשש שזה יקרה גם כאן".
שכנה של השתיים, שמתגוררת בשכונה מזה 25 שנה, מעדיפה לשמור על תקווה מסויימת. "אני אופטימית, זו תכנית מצוינת רק חבל שלא עשו אותה מוקדם יותר כדי שהיינו נהנים ממנה יותר", היא אומרת.
מה הכי מפריע לך בשכונה כרגע וזקוק לשיפור?
"המבנים הישנים. יש לי נזקים בבית ובכל פעם אני צריכה להזמין תיקון. זה פשוט סבל. מעבר לכך, ניקיון וסדר בעיקר. חסרים פה גם מרכזים מסחריים, סופרמרקט, בנקים, קופות חולים, דברים בסיסיים שלא נצטרך לנסוע בשבילם. הייתי שמחה אם היו פה גם יותר קווי אוטובוס".

נדרשות התאמות

כמו כל תכנית להתחדשות עירונית גם בזו הצפויה ביוספטל, במיוחד כשמדובר בפרויקט רחב היקף, חיי התושבים יושפעו בדרכים שונות. "קודם כל התכנית תשפר את איכות החיים בשכונה ותיצור סביבה נוחה בהרבה מזו הנראית בה היום", אומר מאור חגאי, סוכן נדל"ן בחברת S נכסים מבית קלר וויליאמס בפתח־תקוה.
כיצד יושפעו מחירי הדירות להערכתך?
"אם דירות שלושה חדרים נמכרות היום בסכום שנע בין 1-1.2 מיליון שקל, אני מעריך שברגע שהן יהפכו לדירת 4 חדרים עם מרפסת, מעלית וממ"ד בתוך בניין חדש, המחיר יעלה לכיוון 1.9-2 מיליון שקל - עליה של קרוב ל־100 אחוז".
אלו חסרונות עלולים להיות במהלך שכזה?
"קודם כל תעבורה. כמות התושבים צפויה להעלות באופן משמעותי ואז תהיה גם תנועה יותר גדולה. כאן המקום של העירייה לספק את התשתיות הנכונות כדי לענות על צרכי התושבים, ועם הרבה עבודה אני מאמין שזה אפשרי.
2 צפייה בגלריה
מאור חגאי, סוכן נדל"ן: ""התשתיות כאן בנות שנים רבות וצריך לעבוד עליהן מההתחלה"
מאור חגאי, סוכן נדל"ן: ""התשתיות כאן בנות שנים רבות וצריך לעבוד עליהן מההתחלה"
מאור חגאי, סוכן נדל"ן: "התשתיות כאן בנות שנים רבות וצריך לעבוד עליהן מההתחלה"
(פרטי)
"מעבר לכך, יש פה המון תושבים שמתגוררים בדירות של עמידר וצריך לדעת איך לתפעל את התהליך מבלי לפגוע בהם. בכל זאת מדובר באנשים שגרים כאן עשרות שנים".
עוד מוסיף חגאי כי "התשתיות כאן בנות שנים רבות וצריך לעבוד עליהן מההתחלה. חייבים לוודא שכל הביוב והצנרת כאן יעבדו כמו שצריך ואני מעריך שהעירייה מודעת לדברים הללו. בשורה התחתונה אני חושב שזו תכנית טובה לתושבי השכונה".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה