אחרי שנים ארוכות של עבודות תשתית ושיבושים בכבישים, הרכבת הקלה מפתח תקוה לבת ים דרך תל אביב אמורה להתחיל לפעול ביום שישי הבא (18.8.23) וההתרגשות בשיאה. אבל, לא הכל מושלם ויש הרבה בעלי עסקים שמחכים לפיצוי הולם.
איגוד לשכות המסחר יוצא במתקפה חריפה נגד ראשי הערים לאורך תוואי הרכבת הקלה, שתושק בשבוע הבא. באיגוד טוענים כי ראשי הערים לאורך התוואי, בתוכם גם פתח תקוה, הזניחו לחלוטין את העסקים שנפגעו מהעבודות שהתארכו הרבה מעבר לצפוי וקוראים להקים מנגנון פיצוי אחיד לעסקים שנפגעו, בדומה למנגנון הפיצוי הניתן לעסקים בתקופות מלחמה.
בפניה דחופה טוענים באיגוד לשכות המסחר כי מאז החל פרויקט הרכבת הקלה לפני מספר שנים, התעלמה המדינה לחלוטין ממצוקת העסקים לאורך התוואי.
לדבריהם, עסקים רבים נפגעו כתוצאה מסגירת הרחובות ומירידה דרסטית במספר הלקוחות ובמחזורי העסקאות. "במקרים רבים הדבר הביא לסגירה מוחלטת של אותם עסקים וחנויות רחוב. מעבר לכך, במהלך השנים האחרונות עיריות רבות 'ניצלו' את עבודות הקמת הרכבת הקלה לצורך ביצוע עבודות תשתית מקומיות כמו שידרוג ביוב, מסלולי אופניים ועוד. מדובר אמנם במהלך מבורך שיתרום בעתיד לתושבי העיר ולעסקים הפעילים בה, אולם בזמן העבודות עצמן נגרם נזק כבד לפעילות העסקית".
קראו גם:
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, יש לבנות מנגנון פיצוי אחיד לעסקים שנסגרו בתקופת הבניה של אחד מהקווים, עסקים שלפני החסימה היו עסקים פעילים. "לרשויות המקומיות אין יכולת כלכלית לממן את הפיצויים המגיעים לאותם עסקים".
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "בניגוד לניסיון לייצר כותרות המנותקות מן המציאות, נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין העניק לראש העיר תעודת הוקרה על פעילותו ופעילות העירייה להוזלה בארנונה. מעבר לזה, ככל שהעסקים זכאים לפיצויים, הם צריכים להינתן ע"י הרכבת הקלה והמדינה, כאשר העירייה הגישה בקשה בנושא לגופים הרלוונטיים. גם הקלות בארנונה מתקבלות בכפוף לאישור שרי הפנים והאוצר ולכן הנושא אמור לבוא לפיתחם".