כתב אישום שהוגש נגד בעלת עסק ברחוב שטמפפר בגין פתיחתו בשבת בשני מועדים שונים בשנת 2018, בוטל בהחלטת שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בפתח תקוה שקיבל את טענתה ל"הגנה מן הצדק" בשל אכיפה בררנית.
1 צפייה בגלריה
(עסקים בפתח תקוה. לחנויות בתמונה אין קשר לכתבה | צילום המחשה: אייל עצמון)
בכתב האישום שהוגש באפריל 19, צויינו שלושה מועדים שונים בהם היא פתחה את העסק ונקנסה. בעוד את הקנס שקיבלה על פתיחת העסק באחד מימי שישי בלילה היא שילמה, ההליך המשפטי עסק בשני קנסות שקיבלה על פתיחת העסק במהלך שתי שבתות שונות.
סנגורה של בעלת העסק טען לאכיפה בררנית ופירט אודות עסקים נוספים בעיר שפתוחים בשבת שלדבריו לא בוצעה בהם אכיפה ולא הוגשו נגדם כתבי אישום.
קראו גם:
עורכת הדין מטעם המדינה שהאשימה את בעלת העסק, טענה מנגד כי אותם עסקים עליהם דיבר סנגורה פועלים באזור התעשייה, שם לא מתבצעת אכיפה, ואילו בית העסק בבעלות הנאשמת פועל במרכז העיר.
עוד הוסיפה עורכת הדין כי מדיניות זו אינה כתובה אך כך פועלת העירייה במשך שנים.
לאחר מספר דיונים נוספים בנושא, המשיכה לטעון עורכת הדין מטעם המדינה כי לא בוצעה אכיפה בררנית וכי העירייה רושמת קנסות לפי קריאות המתקבלות במוקד, כך שהיא פועלת על פי מדיניות סדורה הנוהגת מזה שנים.
מנגד עורך דינה של בעלת העסק טען כי אין מסמך שמגדיר מפורשות אילו רחובות נכללים כמרכז העיר וכי העירייה פעלה ופועלת באופן שרירותי וסלקטיבי על מנת לאפשר לגורמי האכיפה שיקול דעת חופשי בביצוע האכיפה.
לאחר בחינת הדברים, קיבל שופט בית המשפט עודד מורנו את דברי עורך דינה של בעלת העסק וביטל את כתבי האישום נגדה בטענה של 'הגנה מן הצדק'. בנימוקיו להחלטה כתב השופט כי "אין כל חולק על זכותה של העירייה לקבוע באופן סלקטיבי כי עסקים מסוימים באזורים גיאוגרפים בשטח שיפוטה יפעלו בשבת וזאת בניגוד לחוק העזר, אך הדבר צריך להתבצע בחקיקה שתאושר על ידי מועצת העיר תוך מתן הנמקות אשר מטבע הדברים יסתמכו על צביונה של העיר באותם אזורים, אישור שר הפנים והדבר יפורסם ברבים באופן פומבי כך שכל תושב יוכל לכוון את התנהגותו".
עוד ציין השופט מורנו כי "כל עוד העירייה אינה משנה את חקיקת העזר, באמצעות מועצת העיר ובאישור שר הפנים, האכיפה צריכה ואמורה להתבצע באופן שוויוני בכל רחבי העיר ולא באופן סלקטיבי ללא כל הסמכה בדין בהתאם לעקרון החוקיות".
עורך הדין שי פרטוש אשר מייצג את בעלת העסק אמר בעקבות הכרעת הדין "אני חושב שהכרעת הדין מדברת בעד עצמה. השופט בדק את הדברים בצורה מקסימלית, הוא עשה עבודה נכונה ורואים שהושקע בפסק הדין המון מחשבה וכל הכבוד למערכת בית המשפט שלא מפחדת לומר מה היא חושבת מול רשות מקומית .אני חושב שפסק הדין נכון , תקדימי ומשאיר לעיריית פתח תקוה את היכולת לפעול לפיו".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "העירייה קבעה מדיניות לפיה העסקים במרכז העיר לא יפתחו בשבת ואילו העסקים באזורי העסקים וההייטק, כמו סגולה ושחם, יהיו פתוחים בשבת - כמו שבמשך שנים התאפשרה הפעילות בשבת באזורי התעשייה.
"מדובר במדיניות שקיימת ברשויות רבות אחרות והיא פורסמה לציבור. בהקשר זה יצויין כי העירייה תכבד את פסיקת בית המשפט ותפעל על פיה. פתח תקוה הינה עיר הטרוגנית המכילה את כלל האוכלוסיות תוך כבוד הדדי שקיים בין המגזרים הדתי והחילוני.
"זה העוצמות של פתח תקוה ועל כן לא קיימים חיכוכים בנושא. כאמור, העירייה תפעל להגדיר בצורה מדוייקת את הפעילות בשבת באזורי התעשייה, כפי שהיה שנים קודם לכן וכמובן באזורים בעלי ציביון דתי העסקים לא יפתחו בשבת".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה