"מדד החופש העירוני" שייסדה תנועת "ישראל חופשית", נערך זו שנה חמישית, ובודק את מידת החופש ממנה נהנים תושבי הערים השונות בישראל. המדד נקבע לפי דירוג של 10 קטגוריות שונות, הממקם את הערים השונות מהעיר החופשית ביותר ועד לשמרנית.
3 צפייה בגלריה
עננים ענני גשם מעל פתח תקוה - תמונת פייסבוק
עננים ענני גשם מעל פתח תקוה - תמונת פייסבוק
פתח תקוה. עלייה בדירוג החופש
(צילום: ניצן ינקו)
על פי דו"ח 2022, הערים החופשיות ביותר בישראל הן הוד השרון (80), תל אביב (75), גבעתיים (75), מודיעין (74) והרצליה (74). מנגד, הערים ה"שמרניות" בישראל הן בית"ר עלית (ציון 0), בני ברק (4) ומודיעין עלית (5). פתח תקוה מדורגת רק במקום ה-17 עם ציון 33, אבל מדובר בשיפור לעומת שנה שעברה אז דורגה במקום ה-19 עם ציון 30.

מדוע פתח תקוה ממוקמת במקום ה-17 בלבד?

אחד הפרמטרים שנבדקו היה נושא תחבורה ציבורית בשבת. כאן קיבלה פתח תקוה קיבלה ציון 3 מתוך 17 (מדורגת במקומות 12-26 יחד עם ערים נוספות שקיבלו ציון זהה). בדוח צוין כי "יש מונית שירות מתוך העיר לתל אביב (קו 51), אך העירייה לא משתתפת".
פרמטר נוסף שנבדק היה מסחר בשבת, בו קיבלה העירייה ציון 6 מתוך 15 (מדורגת במקומות 19-26 יחד עם ערים נוספות שקיבלו ציון זהה). בדוח צוין כי "מסעדות עובדות רק באזור מסחרי וקצת באזור תעשייה, חנויות כלל לא עובדות, כמעט אין מכולות והקולנוע עובד בשבת".
עוד פרמטר שנבדק היה קיום אירועים בהפרדה. לא מעט ערים קיבלו את הציון 4 מתוך 6 לאחר שהכריזו כי אינן מקיימות או תומכות באירועים עם הפרדה מגדרית. פתח תקוה קיבלה את הציון 2 מתוך 6, לאחר שטענה כי פועלת לפי הנחיות היועמ"ש.

3 צפייה בגלריה
שכונת יוספטל פתח תקוה - תמונת פייסבוק
שכונת יוספטל פתח תקוה - תמונת פייסבוק
שכונת יוספטל פתח תקוה. אין תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: מתן דויטש)
יחד עם זאת ישנם פרמטרים בהם תנועת ישראל חופשית מציינת לחיוב את העירייה, כמו למשל ביחסה לקהילת הלהט"ב. בתחום זה קיבלה העיר את הציון 7 מתוך 10. בתנועה ציינו כי, "העירייה ארגנה ותמכה באירועי גאווה בעיר, העירייה מספקת ייעוץ טלפוני שמכוון בעיקר להורים ללהט"בים, וכן כי קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר". בנקודות לשיפור בנושא ציינו ב"ישראל חופשית" כי "קיימת פעילות ארגונים נוספים בעיר אך ללא תמיכת העירייה".

3 צפייה בגלריה
העיר פתח תקוה מכיוון כביש 471 - תמונת פייסבוק
העיר פתח תקוה מכיוון כביש 471 - תמונת פייסבוק
העיר פתח תקוה. תומכת בלהט"ב
(צילום: דוברות העירייה)

מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "על פי נתוני המדדים השונים והמחקרים שפורסמו לאחרונה, פתח תקוה מובילה ברמת השירות לתושב, כמעט בכל הפרמטרים המקצועיים. זאת בנוסף לנתון שפורסם בחודש יולי האחרון ע"י האגודה למען הלהט"ב שמראה כי פתח תקוה דורגה במקום השישי.
"בהתאם לכך ניתן להבין כי בפ"ת ניתן מענה לכל מגוון האוכלוסיות וקיימת הקשבה מלאה ושיח פתוח עם כלל הציבורים בעיר. חשוב לציין כי בשנים האחרונות נעשו בפתח תקוה מגוון רחב של פעולות לקידום השוויון וכיום ניתן מענה לכל ציבור מבלי לפגוע באורחות חייו של האחר. אנחנו גאים בכל האוכלוסיות המרכיבות את הפסיפס העירוני הייחודי, ונמשיך לפעול למען כולן באופן שיויוני ומכבד".

קראו גם:

"בין אם הנתונים המוזכרים כאן נכונים או לא, חשוב להבין כי הם נאספו בהתאם לאג'נדה הספציפית של העמותה, אג'נדה שאינה משקפת בהכרח את הנעשה בפועל ואת תחושת התושבים, למרות העלייה במיקום הרשות במדרג. לצד זאת, מעבר אקראי על מסקנות המדד מעלה מס' כשלים ובתוכם לגבי ההוצאה על שירותי דת. שכן, חלק ניכר מהתקציב המדובר נקבע ע"י המדינה בהתאם לגודל האוכלוסייה ובפרמטרים נוספים. לכן, הצגת הדברים בצורה אחרת הנה בגדר הטעייה. על כל פנים, השילוב הבריא והתקין בין דתיים לחילונים ובין עולים לוותיקים, משקף את היחודיות של העיר ובמידה רבה גם את עוצמתה".