עלייה מדאיגה בחשיפת שב"חים בפתח תקוה: אירועי ה-7 באוקטובר הביאו לשינוי גדול במדיניות הכנסת עובדים מהרשות הפלסטינית לשטחי ישראל. ההגבלות הגוברות והולכות, גם בשל המתח הגובר בערי הגדה המערבית, לא מותירות ברירה לפלסטינים, שמגיעים לעבוד בערי ישראל גם ללא אישור הממשלה הצבאי. התוצאה: עלייה משמעותית בדיווחים על שוהים לא חוקיים ברחובות פ"ת.
4 צפייה בגלריה
מעצר 12 השב"חים בפסטיבל הבירה והבשר פתח תקוה
מעצר 12 השב"חים בפסטיבל הבירה והבשר פתח תקוה
מעצר 12 השב"חים בפסטיבל הבירה והבשר פתח תקוה
(צילום: פרטי)

במסגרת אירועי פסטיבל הבירה והבשר נגרמה מבוכה גדולה למארגנים, כאשר לא פחות מ-12 פועלי ניקיון במקום לא החזיקו באישור עבודה.
מטבע הדברים, מירב השב"חים נעצרים בסמוך לאתרי בנייה (שאת חלקם הם מנצלים כמקום לינה), חלק אחר ברחוב השחם הנחשב לאזור תעסוקה ופנאי, וחלקם גם באיזורי התעשיה בעיר, בכניסות אליה, ובערים הסמוכות – ראש העין ואלעד. בימים אלה, המתאפיינים בעלייה באירועים ביטחוניים, מדובר גם במקדם סיכון שמעלה חשש מוצדק בקרב התושבים.
בשבוע שעבר, כאמור, העירייה הובכה כאשר באירוע עירוני נחשפו מנקים ללא אישורי שהייה בישראל. "יש פה הפרה של חוזה בין הקבלן לבין העירייה וסביר להניח שהקבלן הזה יקבל קנס כספי גדול ואולי אפילו ישללו ממנו את הרישיון'', מבקש להבהיר גורם בעירייה. ''פאדיחה שכזו היא גם עליה לביטול המשך העבודה איתו. בנוסף, חשוב שהעירייה תרענן את הנהלים, ממש תבדוק מי העובדים שהיא מעסיקה ותעביר את הרשימה לבדיקה מול המשטרה. מקרה שכזה אסור שיחזור, במיוחד נוכח המצב הבטחוני במדינה''.
ואיך אתה מרגיש נוכח המקרה החמורה הזה?
"זה מרתיח אותי כי זה מרגיש שלא למדנו כלום, במיוחד בגלל שהעירייה עושה ישיבות עם בעלי תפקידים במשטרה שמסבירים להם ומזהירים אותם לפעול במשנה זהירות נוכח המצב כי מקרה כזה עלול להוביל לאירוע בטחוני ואפילו אסון. אני בטוח שלא רק אני מודאג אלא גם התושבים".

"העירייה חייבת הסברים"


ואכן, מעצרם של 12 השב''חים בפסטיבל הבירה בפתח תקווה ביום חמישי האחרון מעורר זעם ודאגה בקרב תושבי העיר הדורשים מהעירייה לטפל בנושא. "העירייה חייבת לתת את הדין ולהסביר מה קרה פה. גם לדווח לתושבים מה המשטרה עשתה בנידון ומי עומד לדין ובכמה הוא נקנס'', מבהיר תושב העיר שנכח בהופעה. לדבריו, ''יפה שהעירייה השקיעה כל כך הרבה באירוע שכזה, אבל נפלה דווקא בנושא הבטיחות שכה בוער בחודשים האחרונים. אם אזרח מהשורה היה מעסיק שב''ח הוא היה נותן את הדין בצורה קשה וחמורה כולל קנס כספי ואפילו החרמת ציוד. אני כאזרח רוצה לדעת כיצד העירייה מטפלת בנושא. איך היא שומרת על הביטחון שלי''.

4 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית נגד העסקת שב"חים
פעילות משטרתית נגד העסקת שב"חים
פעילות משטרתית נגד העסקת שב"חים
(צילום: גלעד קוולרצ'יק )

תושבת נוספת שמתגוררת בסמוך לפארק מביעה אף היא דאגה. לדבריה, ''מפחיד אותי לחשוב מה היה קורה אם אחד מהפועלים היה מחליט לעשות פיגוע. חבל שאירוע כל כך חיובי, פסטיבל שהעירייה עושה כבר כמה שנים, והגיעו אליו מעל 14 אלף איש - נגמר בטעם רע בעקבות מה שקרה''.
מה היית רוצה שהעירייה תעשה בעקבות האירועים האחרונים?
"יותר סיורים, יותר עדכונים על מה שקורה בעיר. ויותר מזה שמישהו שם יענה על השאלה: 'איך יכול להיות שקבלן שהעירייה משלמת לו כסף, עושה מה שבא לו ומכניס עובדים שלא עברו בדיקה להופעה עם אלפי אנשים?".
לדבריה, ''רק בחודש ינואר נתפסו שב''חים באזור רחוב השחם במכונית, ובתחילת השבוע נתפסו בעיר השכנה ראש העין כמעט 20 שב''חים. זה מפחיד לדעת שיש אנשים שממשיכים בניגוד לכל הגיון וגם נגד החוק, להעסיק פועלים מהרשות מבלי שיהיה להם אישור עבודה. אני הייתי שם עם הבת הגדולה שלי, אני ועוד אלפי חוגגים. מזל שלא קרה אסון.''

"האירוע בפארק - שערוריה"


כזכור, בשלהי חודש ינואר האחרון נעצרו שישה שב''חים ברחוב השחם בעיר. על פי כתב האישום נגדם ונגד האחים שהעסיקו אותם, אחד מהם, בן 35 ללא אישור שהייה בישראל לאחר השעה 19:00 בערב, נתפס בבשתיים בלילה יחד עם ארבעה שוהים בלתי חוקיים נוספים ברכב חונה. בנוסף נעצר שב''ח אחר מספר ימים אחר כך. מקרים אלו מצטרפים לעשרות כתבי אישום שהגישה המשטרה בשנה האחרונה כנגד שוהים בלתי חוקיים וכנגד תושבי המדינה שמעסיקים אותם.

4 צפייה בגלריה
מסיע שב"חים נתפס על חם
מסיע שב"חים נתפס על חם
מסיע שב"חים נתפס על חם
( צילום: משטרת ישראל)

בתחילת השבוע שעבר נעצרו 19 שוהים בלתי חוקיים נוספים ומסיע אחד, על ידי שוטרי תחנת ראש העין, בעקבות ביקורת יזומה באתר בנייה בעיר, במהלכה נעצרו ששה פועלים תושבי חברון שישנו שם. באותו היום נעצרו 12 שב''חים נוספים והמסיע שלהם (תושב רמלה) בכניסה לאלעד, לאחר שרכב ההסעות שלהם נעצר לבדיקה. כל המעורבים נעצרו ונחקרו בתחנת המשטרה ובסיום חקירתם יוחלט באם לבקשת את הארכת מעצרם.
''האירוע בפארק הגדול הוא שיא השערורייה'', טוען הפעיל החברתי ירון קדושים שכבר התלונן בעבר על הימצאות שב''חים בעיר. לדבריו, ''יש ממש נוכחות גדולה של שוהים בלתי חוקיים בעיר, הרבה מעבר לאלה שנתפסו. אני איתרתי וראיתי בעיניי שבעה שבחי"ם באתר בנייה של בית ספר עירוני ברחוב מנחת שלמה. אני מרגיש חשש גדול. היו שם עשרות מזרונים וחלונות מאופלים. איך אני יכול לישון בשקט לאחר שראיתי במו עיני את המקום? עכשיו יש את הסיפור הזה של הפועלים בהופעה. זה מדאיג ומכעיס כי אני מצפה מהעירייה לטפל בנושא במיידי. לצערי, עד עכשיו לא יצאה הודעה על סיום ההתקשרות עם קבלן הניקיון מהפארק הגדול. לא נסגר שום אתר בנייה שהעסיק שב''חים, לא מחזיקים בעירייה את רשימת הפועלים ולא באתרי האינטרנט. אם אזרח מעסיק שב"ח קורעים אותו. למה לעירייה מותר יותר? אנחנו מבינים את המשמעות שבאירוע עירייה ענק מאובטח נכנסו 17 אנשים ללא אישור שהייה? הסתובבו ליד אימהות וילדים ועוד עם אפודים של העירייה?"

4 צפייה בגלריה
 סגירת עסק בו נתפסו שב"חים
 סגירת עסק בו נתפסו שב"חים
סגירת עסק בו נתפסו שב"חים
( צילום: משטרת ישראל)

קראו גם:

מה אתה מצפה מהעירייה לעשות במקרים שכאלו?
"אגף הביטחון היה צריך לבדוק באופן יזום כל פועל פלסטיני שנכנס לעיר. ולא לסמוך על הקבלנים. זה בקלות יכול היה להיגמר באסון, בפיגוע. עצוב לחשוב שאלפי מבלים נבדקים בכניסה לפארק, אבל המחבל הפוטנציאלי כבר בפנים, במסווה של פועל עיריה. מקווה שנראה שינוי במדיניות כלפי המצב המסוכן הזה".

תגובות

ממשטרת ישראל נמסר: ''המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים לאבטחת אירוע ההפנינג בפארק בפ"ת בשבוע שעבר. במהלך הפעילות זיהה קצין משטרה עובד ניקיון שהעלה את חשדו ומבדיקת פרטיו עלה כי הוא תושב איו"ש השוהה ללא אישורים כחוק. מיד לאחר מכן, אספו השוטרים את כלל עובדי הניקיון לבדיקה ובסיומה הועברו כולם לחקירה והוגש נגדם כתב אישום.
"במקביל לחקירה כנגד כלל החשודים, מתקיימת בתחנה בדיקה בנוגע לגורם האחראי להעסקת העובדים. יודגש כי המשטרה מקיימת פעילות נחושה כנגד עבירת השב"ח והעבירות הנלוות לעבירת השב"ח ובכלל זה העסקתם או הסעתם והלנתם של השב"חים העלולות להוות פלטפורמה לעבירה ביטחונית. מלבד ההליך הפלילי, נלווה לעבירות אלו גם הליך רישוי העלול להסתיים בחילוט הרכב ו/או סגירת המקום ששימש להעסקתם והלנתם. אירוע זה הינו חלק קטן בשרשרת פעולות בה המשטרה נוקטת כנגד עבירות אלו וביניהן - סגירות בתי עסק שהעסיקו שב"חים - החל ממכונים לשטיפת כלי רכב ועד אתרי בנייה וחילוט כלי רכב ששימשו להסעתם. פעולות אלו נלוות כמובן להגשת כתבי אישום נגד השב"חים וכליאתם מאחורי סורג ובריח.
מעיריית פתח תקוה נמסר: "העירייה הזמינה שירותי ספק ניקיון המורשה לפעול בתחום, בהתאם לתנאי המכרז. הספק היה צריך לעמוד בכל הכללים והנהלים שנדרשו ממנו וביניהם כמובן להעסיק עובדים בהיתר בלבד. לאור המקרה, הנושא מטופל בחומרה רבה מול הקבלן ואנו נפעיל כל סנקציה אפשרית כנגדו.
"יצויין כי האירוע המדובר מוגדר אירוע 'משטרתי' ובהתאם - אגף הביטחון מסופח להנחיות המשטרה. למרות שעל פי נהלי המשטרה, כלל הרשויות בישראל אינן נדרשות לבדיקת הנושא ואכיפתו, כחלק מהפקת הלקחים הנושא יוקפד בפעמים הבאות גם על ידי הגורמים העירוניים, במטרה לעשות כל שניתן כדי שמקרה דומה לא ישנה. יצויין כי מדובר במקרה חריג בהחלט.
"ככלל יודגש כי מערך הביטחון בעירייה תוגבר באופן משמעותי והוא כולל עשרות סיירות אבטחה הפועלים סביב השעון, לצד הקמת היחידה הטקטית, פריסת מאות מצלמות אבטחה המחוברות למשל"ט העירוני ובעזרתן ניתן מענה מהיר לאירועים שונים, וכן פריסת אמצעי אבטחה טכנולוגיים, הכנת העיר לתרחישי חירום - לרבות פריסת שערים בכניסות לעיר, הקמת כיתות כוננות ויחידת חילוץ עירונית ועוד. הנוכחות בשטח מורגשת כל העת והעירייה תמשיך לפעול בנושא באופן מתוגבר לצד פעילות המשטרה. חשוב להבין, כי גם בתוך סל הסמכויות הקיים, העירייה פועלת בהיקפים שלא קיימים ברשות מקומית אחרת ואנחנו נמשיך לעשות כל שניתן כדי לשמור על תחושת הביטחון בעיר".