האם עיריית פתח תקוה קונסת תושבים שלא בצדק על הוצאת פסולת שלא ביום המיועד לכך? תושבים ברחבי העיר טוענים כי קיבלו דו"חות על הוצאת פסולת שלא בימי הפינוי אף שלטענתם היא כלל לא הונחה במקום שצולם.
חלק ניכר מאותם תושבים חושדים כי ככל הנראה יש גורם כלשהו שמוציא את הפסולת משטחי הבניינים, מעביר אותם אל המרחב הציבורי ושם היא מתועדת.
2 צפייה בגלריה
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
(צילום: באדיבות תושבת העיר)
כך למשל, מספרת שיראל כהן-עיני שמתגוררת ברחוב עין גנים 4 וקיבלה בשנתיים האחרונות מספר דו"חות בנושא: "לפני שנתיים עשיתי הזמנה מהשופרסל, בין היתר של קרטון קולה. הבנו שיום ההוצאה זה ברביעי ולכן הנחנו את הקרטון בפינה מוסתרת בבניין שנועדה לשם כך, הרחק מהמרחב הציבורי, כי אנחנו שומרי חוק. פתאום הקרטון נעלם. זמן מה לאחר מכן קיבלנו דו"ח ובתמונות שהועברו אליי אני רואה את הקרטון זרוק ליד עץ רחוק מהמקום שבו הנחנו אותו. צילמו, שלחו דו"ח, ניסיתי עוד להתווכח אבל כשזה לא עזר אמרתי קחו את הכסף, רק תעזבו אותי. שילמתי 320 ש"ח פלוס תוספת ריבית וסגרתי את הסיפור.
"בהמשך התברר לי שזה קרה גם לשכנים שלי, ולאחרונה קיבלנו עוד דרישה לתשלום קנס, אלא שהפעם הוא מחודש אפריל בשנה שעברה. לא רק שלא קיבלנו את הדו"ח המקורי, אלא קיבלנו כבר ריבית של כמעט 200 שקלים נוסף על הדו"ח. אמרתי זה לא יכול להיות, רשום עין גנים 6, ואנחנו גרים בעין גנים 4. ביקשתי את התמונות וראיתי שזה רחוק ממקום ההוצאה. מסתבר שעשו מגדל של כמות קרטונים, צילמו אותם יפה ושלחו לי דוח עם ריבית והצמדה".
כיצד פעלת?
"התקשרתי למוקד החיצוני של התשלומים, ואז היא אומרת לי חכי, יש לך עוד דו"ח כזה, תתקשרי למוקד העירוני ותנסי לברר".
מה עובר לך בראש באותו רגע?
"אמרתי שזה כבר שיא השיאים. אני מתקשרת למוקדים העירוניים ואין מענה בשום מקום. פניתי לרמי גרינברג שאמר שמישהי תחזור אליי, ואז אמרו לי שבדקו ואין להם אפשרות לבטל את הדוחות".
כהן-עיני החליטה לפרסם פוסט בנושא בימים האחרונים ולתדהמתה קיבלה עשרות תגובות מתושבים שציינו כי קיבלו קנסות בנסיבות דומות. "הפוסט הפך להיות ויראלי והמון אנשים שלחו לי הודעות ווטסאפ בנושא" היא אומרת.
"מדובר בהתנהלות בריונית. עיריית פתח תקוה מאוד עשירה, וכנראה יש סיבה לכך. יש אנשים שמפחדים מהעירייה, לא רוצים להילחם, אולי אין להם את הזמן ואת האפשרות ופשוט משלמים את הדו"חות. הבעיה שזה חוזר וחוזר. זה לא יעבור בשתיקה. יש מאחורי לא מעט אנשים, יש לי את האמצעים ואני אמצא לכך את הזמן לעסוק בזה ונלך עד הסוף. העירייה תילמד את הלקח שלה והכסף שהיא מוציאה לא יבוא על חשבון התושבים. כל פוסט שני שלהם זה 'עשינו', 'בנינו כיכרות וכבישים', 'הרחבנו', חברות שמגיעות לפה אבל שום דבר על התנהלות העיר וחוסר המענה לתושבים במוקדים השונים. העירייה עומדת כרגע על כרעי תרנגולת".
2 צפייה בגלריה
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
דו"ח שחילקה העירייה על הוצאת פסולת במקום ציבורי
(צילום: באדיבות תושבת העיר)
דיירת ברחוב אצ"ל מספרת: "קיבלנו ארבעה דו"חות למרות שהנחנו את הפסולת בפינה צידית בחדר האשפה של הבניין. עד הפוסט של שיראל, חשבתי שאולי זה מנקה המדרגות שפינה את הקרטונים למרות שהוא תמיד הכחיש והדוחות המשיכו להגיע. אבל כנראה שמדובר באדם שנכנס באופן יזום לחדר אשפה, מוציא את הפסולת, ומצלם אותה. יתכן שבעירייה עלו שיטת רווח חדשה".
מה עשיתם בנידון?
"את הדוח הראשון שילמנו אבל את השאר לא. פניתי גם לגרינברג, לצדוק בן משה ולשי שטרק אבל הדוחות לא בוטלו. עכשיו אנחנו ממתינים להישפט בבית משפט כשעל שלושה דו"חות דורשים מאיתנו קרוב ל-2,000 שקלים שכוללים ריביות. אני לא מתכוונת לשלם על לא עוול בכפי".
קראו גם:
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "במסגרת פעילות הרשות בשנים האחרונות, מופנים משאבים רבים ותקציבים משמעותיים לטובת ניקיון המרחב הציבורי, לצד מאמצי האכיפה בנושא. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בהגדלה משמעותית ומתמשכת בתקציבי הניקיון בשנים האחרונות, מה שהביא לשיפור ניכר בניקיון בכל רחבי העיר ובשביעות רצון התושבים. בנוגע לאכיפה המתבצעת כנגד פסולת שהונחה במרחב הציבורי, יובהר כי הפסולת הינה באחריות בעליה בלבד.
"הפסיקה הרחיבה בנושא באריכות והדבר מקיים את הוראות חוק העזר, כך שיוצא איפוא שהפסולת הינה באחריות האדם בלבד. לצד זאת, אנחנו דוחים את הטענה לפיה הפקחים ועובדי התברואה מוציאה גזם או פסולת גדולה מהשטח הפרטי לשטח הציבורי וקוראים לציבור להירתם למאמצי הרשות בנושא זה ולהקפיד על ימי ההוצאה. יודגש כי הדו"חות נשלחו כדין בדואר רשום ועל כן גם המסירה בוצעה כדין. באופן כללי, ככל שמתעוררת השגה כלפי דו"ח כזה או אחר, ניתן להגישה בפרק הזמן המוגדר".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה