כבר כשהייתה בת שלוש, קנו מלי ויניב נחתום משכונת עין גנים בפתח־תקוה קלידים ומיקרופון לבתם הבכורה ליאל. הילדה האנרגטית ידעה כבר אז לא לעשות הנחות לאף אחד, והייתה עולה לשיר על השולחן רק אם קיבלה את כל תשומת הלב מכולם.
1 צפייה בגלריה
נחתום. "אנשים לא מבינים שיש הרבה מעבר לטייטל של להיות זמרת"
נחתום. "אנשים לא מבינים שיש הרבה מעבר לטייטל של להיות זמרת"
נחתום. "אנשים לא מבינים שיש הרבה מעבר לטייטל של להיות זמרת"
(אור דנון)
כמעט 19 שנה חלפו מאז, ובתוך שטף הזמרות הצעירות והחדשות מתחילה ליאל נחתום לקבל את תשומת הלב הנכונה. מצוידת בגב כלכלי ובמנהל מקצועי כמו אליה רוסיליו, היא מסרבת להיכנס להגדרות מוזיקליות או משבצות ייעודיות ופשוט רוצה שתשמעו אותה.
"אחד אומר שאני מוזיקה מזרחית, אחר אומר שאני פופ ויש כאלה שמגדירים 'ישראלית מעורבת'. אני יודעת לאן אני מכוונת, אבל היופי הוא שכל שומע מחליט לבד", היא אומרת בריאיון ראשון.
ליאל נחתום בת ה־22 נולדה בשכונת עין גנים בפתח־תקוה ("הקשיים שהעיר העבירה אותי העצימו אותי להיות מה שאני היום"), אביה יניב הוא קבלן שיפוצים ואמא מלי רואת חשבון. יש לה אח נוסף בן 18 ואחות בת 10. את לימודיה סיימה בתיכון ברנר, ובצבא שירתה כמשקית ת"ש לאנשי קבע בחיל האוויר.
"הרצון לשיר תמיד היה שם. גם כשכל הילדים הלכו למקהלת בית הספר בשביל הכיף, אני חלמתי לעשות מזה מקצוע אבל התביישתי ולא העזתי לדבר על זה. חששתי שיצחקו עליי, שלא יקבלו את זה".

חשיפה ברשת

בגיל 13 ליאל נחתום כבר התביישה פחות. היכולת להגיע לכמה שיותר קהל באמצעות הרשתות החברתיות הקלה עליה והחשיפה הייתה מיידית. היא הקליטה שיר בוואטסאפ שהפך ויראלי ודחף אותה קדימה. בגיל 19 אזרה עוד אומץ והקליטה לראשונה באולפן.
קראו עוד>>
את השיר העלתה תחילה לאינסטגרם ולאחר מכן ליוטיוב. היא חשבה שהיא בכלל מזייפת, אבל חצי מיליון צפיות ותגובות נלהבות הראו אחרת.
זה נראה שהדיגיטל, גם במקרה שלך, הפך מאוד קריטי לזמר מתחיל, בטח כזה שמבקש חשיפה מיידית.
"זו פלטפורמה שנותנת במה לאנשים שהגולשים לא ידעו קודם שהם קיימים בכלל. בעבר היה צריך רדיו ולהוציא דיסקים פיזית, אבל היום אתה מקליט ומעלה לרשת, וזה יכול לשנות את החיים שלך.
"לי זה פתח עולם, מבנאדם ששר במקלחת הקול שלי הפך מוכר לכל כך הרבה אנשים וזה לא ברור מאליו שאנשים אוהבים את מה שאתה שר להם. זה מעין אישור שהם נותנים לך כדי להמשיך, מפתח ביטחון ועוזר לך להאמין בעצמך".
מצד שני זה גם יכול לגמור קריירה בתגובות לא טובות.
"נכון, אבל התגובות גם מסייעות לרצון שלך להצליח, כי הקהל מגיב ורואה היכן אתה משתפר. אם הוא חוזר שוב לצפות בך זו הבעת אמון. גם תגובות לא טובות הן כלי לשיפור בהמשך. לי כנראה היה מזל".
כשליאל נחתום מדברת על "מזל", היא אולי ממעיטה בעוצמות שקיבלה מהרשת. את הקאבר הראשון ששיחרה - "מתגעגעת" של נתן גושן שיתף הזמר בעצמו. שיר נוסף שחידשה - "ביחד" של מרינה מקסמיליאן, הפך ללהיט טיקטוק ושותף בפוסט משלו על ידי הזמרת. "פתאום שרתי החוצה, לא רק לחברים, אנשים זיהו אותי ברחוב, ניגשו וזה נתן לי תנופה מאוד גדולה".
"הרצון לשיר תמיד היה שם. גם כשכל הילדים הלכו למקהלת בית הספר בשביל הכיף, אני חלמתי לעשות מזה מקצוע אבל התביישתי ולא העזתי לדבר על זה. חששתי שיצחקו עליי, שלא יקבלו את זה"
התפנית הגדולה החלה כשאליה רוסילו, הכותב שאחראי בן היתר על הלהיט המטורף של עומר אדם "שני משוגעים", יצר איתה קשר.
אחרי סרטון של 15 שניות לשירו "מלאכית" (במקור של רן דנקר), ליאל זומנה לפגישה ורוסיליו החתים אותה אצלו. "ידעתי שאני רוצה לעבוד עם אליה, אבל כולם אמרו לי שהוא עובד רק עם הגדולים וזה לא יקרה כי אני אנונימית. והנה זה קרה, ידעתי שאגיע אליו או שהוא יגיע אליי".
שיתוף הפעולה בין נחתום לרוסיליו הוביל לשני סינגלים מוצלחים. הראשון, "הכל ממש בסדר", זכה למעל חצי מיליון צפיות, והשני "נגמר לנו הזמן" שיצא לפני כחודש מגרד את החצי מיליון צפיות אף הוא. "יכול להיות שהמספרים האלה מגיעים מאנשים שמכירים אותי מהקאברים, אבל הנתונים הם בעיניי לא נורמלים ולא מובנים מאליהם בשום צורה".
שני הסינגלים שהוצאת מערבבים כמה סגנונות. זה מה שאנחנו צפויים לשמוע ממך גם בהמשך?
"לומדים תוך כדי מה אנחנו רוצים להביא, אני רוצה לערבב בין כל העולמות ולהכניס הכל לשיר אחד. אני צפויה לעבוד עם כל מיני כותבים, ויש לנו קו מסוים שיהיה ברור, כך שמי שיגיע לשמוע אותי יידע מה הוא מקבל, אם זה שקט או קצבי. כשאנשים ילחצו 'פליי' על שיר שלי הם יידעו בדיוק מה הם מקבלים".
"הרשת זו פלטפורמה שנותנת במה לאנשים שהגולשים לא ידעו קודם שהם קיימים בכלל. היום אתה מקליט ומעלה לרשת, וזה יכול לשנות את החיים שלך. לי זה פתח עולם, מבנאדם ששר במקלחת הקול שלי הפך מוכר"
בשני השירים ליאל נחתום שרה על אכזבה מגבר, אבל במקום דמעות יש אישה עוצמתית שעומדת על שלה, בועטת. "אני חושבת שאליה מכיר אותי ואת האופי שלי, וכתב את מה שאני משדרת. גם אם שברו לי את הלב אני עדיין חזקה והכל ממש בסדר, אישה חזקה יכולה להמשיך הלאה וצריכה להרים את הראש.
"גם ב'נגמר לנו הזמן' אני מדברת על פרידה ואכזבה, אבל אני אומרת שאם אישה יודעת מה היא רוצה ומבינה את הסיטואציה, שתקום ותלך. פרידה זה דבר כואב, אבל גם מתוך החוויה אפשר לקחת את הדברים הטובים, להתחזק ולהתעצם ממנה. אני לא יודעת להגיד אם זה קרה לי, אבל זה בהחלט מבוסס על סיפורים שאליה שמע ממני".
קצת נועז מצד זמרת לשיר מסרים כאלה, לשדר שלא נשברת, לא לוקחת את העצב למקום לא טוב, אפילו יש כאן מימד של העצמה נשית. זמרות בתחילת הדרך לרוב בורחות מזה. זה משהו שאת מאמינה בו או רק שרה על זה?
"אישה יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה, גם בנושאים שהם לכאורה גבריים מאוד. זה דור אחר, אני יכולה להיות כל מה שגבר יכול להיות, אם הוא יכול גם אני יכולה".
את כותבת ומלחינה. נשמע גם את החומרים האלה?
"כן, אבל זה עדיין במגירה, שלי עם עצמי. כשארגיש בנוח להוריד את הקליפה הזאת, אשב עם מי שצריך ואחשוף את זה, ואם ארגיש מספיק בנוח ואם זה יהיה מספיק טוב, אוציא את זה. אני בטוחה שזה יקרה בעתיד".

קהל שהקים חמ"ל

בבית משפחת נחתום, כך מעידה ליאל, שמעו סגנונות מגוונים: יוונית, טורקית, ערבית, שרית חדד, אייל גולן, דודו טסה, מוש בן ארי, ואליהם צירפה ליאל את ריהנה וביונסה. זו גם הסיבה, בין היתר, שהיא מסרבת להיכנס להגדרות: "אני זמרת וכל אחד יכול להגדיר אותי איך שהוא רוצה. אחד אומר לי מזרחית, אחר זמרת פופ, אחד אומר אני ישראלית משולבת, אין לי הגדרה. אני רוצה שהקהל ישמע ויבין לבד. הגדרות לא מעסיקות אותי".
אבל בהתחלה כן נטית לצד המזרחי, אפילו היית ב"אייל גולן קורא לך".
"הייתי אז בת 16, שברירית, אפשר היה לשבור אותי במילה אחת, היום אני מאוד בטוחה בעצמי. חשבתי בהתחלה שמוזיקה זה להוציא שירים וזהו, אבל לפני כן צריך לעבור דרך בתור בנאדם ובתור זמר. זה לא קל נפשית או פיזית, אנשים לא מבינים שיש הרבה מעבר לטייטל של להיות זמרת".
בשנים האחרונות, בין היתר, בגלל הקלות שבה אפשר לקבל חשיפה, יש גל של זמרות חדשות וצעירות. חלקן מתאדות אחרי תקופה בגלל היעדר משקיע וגב כלכלי, אבל במקרה של ליאל נחתום המצב שונה. ההורים מאוד מפרגנים, רוסיליו נותן את הצד המקצועי והשקט לפעול ובתווך יש זמרת בהתהוות.
"אני מאוד משתדלת להתמקד בעצמי ולא במה שקורה בחוץ", היא אומרת. "יש גל של דור מהיר והכל נע במהירות כולל הוצאת שירים בקצב מטורף. אם אני אתמקד באחרים אני לא אתקדם, זה יתקע אותי. אני מאחלת לכולם להצליח אבל מתמקדת בעצמי ושומרת את האנרגיות שלי לשם".
את כבר מזהה שיש לך קהל?
"כן, יש אנשים קבועים שמגיבים לי, שמעבירים את השירים שלי לחברים שלהם. אני יודעת שגולשים הקימו חמ"ל שתפקידו לייחצ"ן אותו ויש כאלה שאיתי לאורך כל הדרך".
אני מניח שיש לך חלומות להגיע למקומות מסוימים, ואל תגידי לי קיסריה.
(צוחקת) "אז אני לא אגיד קיסריה, אבל קיסריה, כי זה חלום. יש עוד במות שאני רוצה להגיע אליהן במדינה. קיסריה זה סמל, גם אם יהיו שם 40 אנשים אני ארצה להיות שם כי זה סמל".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה