תינוקת בוכה מ-9 בבוקר עד 12 בצהריים. פעוטה שכונתה "שטן". פעוט שיושב בטרמפולינה כשראשו כלפי מטה. טלטול. משיכה בשיער. הטחה של ילדים ואלימות של ממש. אלה רק חלק מתיאורי הזוועה שהתרחשו לכאורה, לדברי אם של פעוטה במעון פתח תקוה, שגילתה לתדהמתה שהסיוט האיום התגשם, ומנהלת המעון ובתה, ששמשה כגננת, נעצרו בחשד להתעללות.
1 צפייה בגלריה
"איך לא שמתי לב?". הפעוטה
"איך לא שמתי לב?". הפעוטה
"איך לא שמתי לב?". הפעוטה
(צילום: באדיבות המשפחה)
אתמול (שלישי) הודיעה המשטרה שעצרה את מנהלת המעון ובתה, בהמשך לחקירה שנפתחה, וזאת בעקבות תלונה שהוגשה על ידי הורים לפעוטה כבת שנתיים. לפי הודעת המשטרה, התיעודים שברשותם מעלים חשד לקיומן של עבירות פגיעה בחסרי ישע כלפי מספר ילדים במועדים שונים, והבוקר הוארך מעצרן של השתיים עד ליום ראשון. בינתיים החקירה נמשכת.
בשיחה עם "מיינט פתח תקוה", אמרה היום אחת האמהות במעון המונה 14 פעוטות בגילאי שנה עד 3, כי "יתכן והאירועים החלו הרבה קודם, אך הנורה האדומה נדלקה אצלנו לפני כחודשיים".
כיצד?
"הגננת, בעלת הגן, העלתה תמונה של ילדות שמציירות, ומאחור ראו פעוט שיושב בטרמפולינה כשראשו כלפי מטה. כשהאמא פנתה אליה כדי לברר את הנושא היא אמרה לה 'כן, הוא מאוד אוהב לשבת בצורה כזו. כך הוא נרדם'. האם לא התווכחה, ואמרה לה 'בסדר, אני מבקשת שהוא לא ישב יותר בטרמפולינה, היא קטנה בשבילו'. היא לא חשבה שזה משהו חריג, וסמכה עליה מההיכרות הארוכה שלה איתה.
"לי כאמא זה נראה לא לגיטימי לשים כך ילד. מיד אחרי אותו אירוע נכנסנו לתקופה של בידודים והחלטנו במקביל לנסות לברר מה קורה. הבת שלי, בת שנתיים וחצי סיפרה שזה לא פעם ראשונה שזה קרה, היא גם הושיבה את הבובות שלה בנפרד ואמרה שכך הם אוכלים בגן. שאלתי למה הם לא יושבים יחד בשולחן, אז היא ענתה 'ככה הם יושבים בגן', כלומר כל פעם מישהו אחר אוכל ויש לו את הזמן המוקצב שלו.
"שאלתי אותה מה קורה אם מישהו מבקש עוד, אז היא השיבה 'אין עוד. הגננת אומרת שאני צריכה ללכת לישון'. בנוסף הבנו שיש ילדים שישנים רק בעגלה, שתינוקות מתחת לגיל שנתיים אוכלים רק בקבוק ושיש פינת מחשבה בחצר שאליה מוציאים את מי שלא מתנהג יפה. כל ההתנהלות הדליקה אצלנו נורות אזהרה".
קראו גם:
כיצד פעלתם?
"הכנסנו מכשיר ההקלטה ונחרדנו ממה שהיה שם".
מה שמעתם?
"שמענו שהיא מקללת ילדים. לילדה אחת היא קראה 'שטן', לילד אחר אמרה 'סתום'. בהזדמנות אחרת אמרה 'כל הילדים דבילים ולא מבינים אותי', אבל איך יבינו אם את צורחת עליהם והם מפחדים לזוז? שמענו גם שהם יצאו מהגן והשאירו ילדים לבד בלי השגחה.
"במקרה נוסף, הייתה תינוקת שבכתה במשך כמה שעות בלי שירגיעו אותה. שמענו את הגננת אומרת לה: אוכל זה הדבר היחיד שמשתיק אותך, נכון? אמא שלך עשתה לי את כל הבלגן. את תשבי בלול עד סוף השנה בלכלוך שלך עם כל הפירורים'. עד שהילדה נרדמה, הסייעת אומרת לה 'עכשיו את לא הולכת לישון, קומי'. ואז היא חזרה לבכות. שתבין, תינוקת בת שנה בוכה מ-9 בבוקר עד 12 בצהריים".
מה עובר עלייך שאת שומעת את ההקלטות?
"אני מזדעזעת. אני חושבת איך אני שלחתי את הילדה שלי לגן ואמרתי לה שאמא שומרת עליה ואוהבת אותה, ובעצם שלחתי אותה לתופת. אני לא יודעת מה היא חוותה".
ראית סימנים מוקדמים כלשהם?
"בשנה שעברה חשבתי שיש לה בעיה חברתית פתאום. היא לא שיחקה, הייתה נרתעת ממגע ומאנשים ולא שייכתי את זה להתנהלות בגן. שסיפרתי על זה לגננת היא אמרה לי 'כן, יש לה קושי להיפתח'. היא לא נתנה לי להרגיש שיש רגרסיה ודיברה איתי רגיל. היום אני מבינה בדיעבד מה היה".
האם מספרת כי עד פרסום הדבר בכלי התקשורת, לא הייתה מודעת לחומרת המעשים. "פתאום אמא מקבלת הודעות רבות שהגן של הבת שלה חשוד כי מתבצעת בו התעללות חמורה. איך אני אמורה להגיב? מ-5 בערב עד 7 בבוקר אני יושבת בוכה וחושבת מה עבר על הילדה שלי, איך לא שמתי לב, איך לא ראיתי, איך לא עשיתי, איך קרה לי דבר כזה? זה מסוג הדברים שאתה רואה בטלוויזיה ולא משהו שקורה לך".
"היום בבוקר הודיעו לי בתחנת המשטרה שזה לא צביטה או משיכת יד, אלא הם הטיחו למזרון, נתנו סתירות, משכו בשערות, הכו, לא חשבתי שזה ברמה הזו, והם עדיין לא הספיקו לראות חודשיים אחורה".
היו סימני אלימות?
"יום אחד הילדה שלי חזרה עם מכה במצח. שאלתי את הגננת איך זה קרה, אז היא ענתה 'אני לא יודעת, לא הייתי בגן. אני אשאל את הבת שלי'. אחרי כמה שעות היא חזרה, ואמרה הבת שלה לא שמה לב שהיה משהו, ואולי זה היה תוך כדי משחק. זרמתי עם זה. בהקלטה שמענו שכל דבר שהיא לא יודעת להתמודד אתו היא אומרת לבת שלה 'אני אגיד שלא הייתי בגן, אני אשאל אותך ואגיד שלא שמת לב'. עכשיו יש הורים שנזכרים שהילדים שלהם חזרו עם סימנים. אחד חזר עם מכה בפנים, אחד חזר עם צליעה כי קיבל מכה ברגל ולכולם היא אמרה את אותו תירוץ".
שתפי אותי בתחושות כרגע.
"אני בהלם, אני בשוק ומרגישה מרומה. אני יודעת שיש לי ילדה שחוותה התעללות ואני לא יודעת באיזה אופן זה פגע בה, ואיך אני כאמא עוזרת לה. זו תחושה שאני לא מאחלת לאף אחד. אני אמא שמאוד מעורבת, והייתי מדברת עם הגננת על בסיס של אחת לשבועיים אם לא יותר. היא הייתה אומרת לי מה שאני רוצה לשמוע. אני לא יודעת כרגע מה רמת הפגיעה שהבת שלי סובלת ממנה ואנחנו בחוסר ודאות מוחלט".
מה אתם מתכוונים לעשות עכשיו?
"אני לא אנוח ולא אשקוט עד שימצו איתן את הדין. אני לא אוותר להן, אעשה כל שביכולתי ואגיע לכל מקום. נתתי למנהלת המעון את הנשמה שלי, את הילדה שלי שהיא כל החיים שלי. לא אנוח עד שהיא תשלם על כך. זה מה שאעשה בחודשים וגם בשנים הקרובות אם צריך. אשקיע בזה את כל כולי".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה