תושבים בפתח תקוה קוראים למשטרה ולעירייה להגביר את הסיורים ברחבי העיר וכן את הפיקוח והאכיפה בנוגע לפועלים פלסטינים העובדים באתרי הבנייה הרבים הפזורים בעיר, זאת על רקע אירועי תקיפה מינית שאירעו לאחרונה. "התחושה היא שיש כאן תופעה מכוונת ושאם לא נתעורר אירוע כמו האונס המחריד שהיה בגדרה עלול לקרות גם כאן".
2 צפייה בגלריה
ילדה בוכה נערה בוכה - תמונת פייסבוק
ילדה בוכה נערה בוכה - תמונת פייסבוק
נשים חוששות בעקבות המקרים
(צילום המחשה: shutterstock)

אימה בקניון


האירוע הראשון התרחש לפני כשבועיים אז עצרה המשטרה פלסטיני בן 19 מקלקיליה בחשד שביצע מעשה מגונה באישה בת 60 בעת שהלכה לבדה ברחוב. ימים ספורים לאחר מכן עצרה המשטרה פלסטיני בן 26 שתקף מינית נערה בת 14 באחד מהקניונים בפתח תקוה. לבקשת המשטרה, מיקומו של מרכז הקניות נמצא נכון לכתיבת שורות אלה תחת צו איסור פרסום.
בדיון להארכת מעצרו שהתקיים ביום שישי שעבר, ציין נציג המשטרה כי החשוד עקב אחרי הקטינה, נצמד אליה, חיבק אותה וביקש ממנה את האינסטגרם שלה. מבוהלת מהסיטואציה מסרה לו הנערה את פרטי החשבון שלה ברשת החברתית ובהמשך ברחה לכיוון המאבטחים בקניון כשבמקביל נמלט החשוד מהמקום. כעבור מספר ימים הוא אותר לאחר ששלח הודעה לקטינה.
עורך דינו של החשוד ציין בדיון כי מרשו הכחיש כי ביצע את העבירה, אך שופט בית המשפט טען כי "קיים חשד סביר כנגד החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו" והאריך את מעצרו במספר ימים. עם זאת, למרות שהחשוד הוגדר כ"מסוכן" הוא שוחרר ביום שני השבוע בערבות ובתנאים מגבילים.

"הילדות נשארות בבית"


פרסום האירועים האחרונים עורר חשש כבד בקרב הורים ונשים בפתח תקוה, והם דורשים אכיפה מוגברת על אתרי הבנייה הרבים שבעיר.
"ילדה בת 14 לא אמורה ללכת בקניון ולחוות אירוע כזה", אומרת תושבת העיר, עובדת סוציאלית במקצועה. "אני חושבת שאם מכניסים אוכלוסייה מסוימת לעיר אז צריך לדאוג לכלל האוכלוסייה שגרה כאן".
"זה פשוט מזעזע מה שקורה וזה מפחיד בייחוד כי יש בעיר שלנו, ובעיקר במרכזה ובאזור סגולה, המון פועלים שאני מניחה שחלקם שב"חים שבאים 'רק' לבנות ו'רק' לעבוד", מוסיפה פעילה חברתית תושבת העיר ואמא לבנות קטינות. "התחושה היא שאלה לא רק תקיפות על רקע מיני אלא שהן נובעות מהשנאה שלהם כלפינו וזוהי עוד דרך לנסות לפגוע בנו ובתחושת הביטחון".
"אחרי ששמעתי על המקרה בגדרה, הייתי בחרדות גדולים והמקרים האחרונים בעיר לא מוסיפים לתחושה של רוגע", היא מוסיפה. "צריך להגביר את האבטחה ואפילו להצמיד שוטר או מפקח לכל מקום שיש ריכוז גבוה של פועלים. זה גם ייתן עוד מקור פרנסה לאנשים וגם אולי ירתיע קצת את מי שחושב לעשות משהו. צריך לתת יותר דגש על ביטחון התושבים, כי מה שיש כרגע כנראה לא מספיק. יותר שוטרים ופיקוח עירוני אולי יכולים להרגיע אותנו קצת, אבל בהחלט ברור שאי אפשר למנוע במאה אחוז, אלא אם כן לא יתנו להם להיכנס לאזור, אבל זה לא בר ביצוע כי אי אפשר לעצור בניות".
זה גורם לכם להתנהל אחרת?
"כן, יש לי בנות קטנות ואנחנו נשארים בבית בתקופה הקרובה. כשאני איתן לבד, אפילו לתנועת הנוער אני לא שולחת אותן".
גם תושבת שכונת אם המושבות, אמא לילדים מתבגרים, ביניהם נערה בת 16, הביעה חשש מהמקרים האחרונים, "מטריד מאוד לשמוע על מקרים כאלו. ברור שגורם ההרתעה לא חזק מספיק. אני חוששת בעיקר כי אני לא יודעת מה עושים כדי למנוע מקרים דומים ואני לא יודעת אם זו באמת מגמה או שאלה שני אירועים מקריים".

2 צפייה בגלריה
קניון שופינג
קניון שופינג
יציאה לקניון הפכה לאירוע עם חששות
(צילום המחשה: shutterstock)

לדבריה, בתקופה האחרונה היא ושכניה חיו בחשש בגלל אדם חשוד שהסתובב בין בנייני מגורים באזור "הוא עקב אחרי אנשים שנכנסו למעלית, עד שבסופו של דבר הוא נתפס על ידי המשטרה. אני רוצה את הביטחון שאוכל לצאת לרחוב בלי לחשוב שמישהו עוקב אחרי, זה דבר בסיסי מאוד. כשהסתובב כאן אותו חשוד שעקב אחרי אנשים זה היה מאוד מלחיץ בוודאי בתקופה המתוחה שיש לאחרונה".
גם היא מספרת כי האירועים האחרונים גרמו לה להתנהל אחרת, "הנחיתי את הילדים לא ללכת לבד, במיוחד את הגדולים יותר, אבל אם הבת שלי הולכת לתיכון, מרחק של כמה דקות הליכה מהבית, יכולים לקרות בדרך כל מיני מקרים. זה מאוד מטריד ומלחיץ".
מה הפתרון לדעתך?
"אני לא מרגישה שיש פה מספיק נוכחות של גורמי הרתעה, לכן ברגע שיש מישהו שלובש מדים של שוטר, פקח, סייר, מתנדב, זה לא משנה, זה עוזר יותר. מעבר לכך יש שלל פתרונות: משמר אזרחי של תושבים, סיורים של בני נוער בגיל 17 נניח, במסגרת מחויבות אישית, שילבשו אפודה של העירייה ויסיירו ברחובות. הם יכולים להציע עזרה לעוברי אורח שנתקלים בקושי מסוים וגם ליצור עוד אפקט הרתעתי. אני גם חושבת שברמה הלאומית, צריך לאפשר לצעירים לעשות שירות לאומי במסגרת פעילות דומה בשכונות כדי להגביר את הביטחון בקרב התושבים. בנוסף, צריך לדעתי לרשת בדחיפות את כל העיר במצלמות אבטחה שיהיו תחת מעקב 24/7. הביטחון לתושבים גובר על עניין הפרטיות, כדי שמי שחורש רעה יוכל להבין מיד שיש מישהו שעוקב אחריו ורואה אותו".

קראו גם:

הטרדה במעלית של הבניין


מי שמצטרף לתחושות של שתי התושבות הוא דורון קורן, פעיל ציבור וחבר ועד כפר גנים ג', שטוען כי זו לא הפעם הראשונה שתושבות בעיר מוטרדות על ידי פועלים, "בתור אבא לצעירה, המצב הזה בהחלט מטריד ולא נעים. לא מזמן היה אצלנו בשכונה מישהו שניסה להטריד ילדה בתוך מעלית והיה מקרה אחר לפני שנים ספורות שאישה פנתה אליי לאחר שפועל בניין ביצע מולה מעשה מגונה", הוא אומר. "אני חושב שהיום השנאה הרבה יותר מושרשת ויש הסתה גדולה ברשתות החברתיות שמעוררת אנשים שאין להם מה להפסיד או כאלו שקל להסית אותם, וגם כאלו שיש להם גישה לאנשים שהם יכולים לפגוע בהם".
קורן מציין כי בעבר היה בשכונה שלהם משמר שכונה עם מתנדבים רכובים על אופניים שקיבלו מדים וגם סמכויות וערכו סיורים ברחובות, בנוסף לנקודת שיטור. "אנחנו מבקשים להחזיר את היוזמה של נקודת שיטור שכונתית במסגרתה גם מתנדבים תושבי השכונה יקבלו הסמכה יעשו משמרות", הוא אומר. "בנוסף, היינו שמחים אם העירייה הייתה מתקינה מצלמות ברחובות ובגנים הציבוריים. הדברים האלו יכולים לסייע להעלות את רמת הביטחון בקרב התושבים".

העירייה: פועלים בהיקפים שאין ברשויות אחרות


מעיריית פתח תקוה נמסר: "לצערינו, תופעות שבשוליים קורות בכל הארץ ולא רק בפתח תקוה. על המשטרה, אשר אמונה על הנושא, מוטלת האחריות ולה הכלים והסמכויות להילחם בהטרדות מיניות, ואין זה משנה אם מדובר בשב"ח או אזרח ישראלי. אנחנו מברכים את משטרת ישראל על כל תפיסה ופועלים ככל שניתן כדי לתמוך ולסייע בפעילותם החשובה. לצד פעילות המשטרה, העירייה מתגברת את הכוחות העירוניים בהיקפי השקעה חסרי תקדים. רק בשנים האחרונות, נפרסו מאות מצלמות אבטחה ברחבי העיר, הוקם משל"ט עירוני אשר צופה במתרחש בשטח ונותן מענים מהירים, אגף הביטחון מבצע ביקורות שוטפות במקומות המועדים להימצאות שב"חים, וכן הוקמו סיירות ביטחון ייעודיות לטיפול בנושאים הנדרשים על פי הסמכויות שניתנו לכוחות הביטחון העירוניים. כפי שניתן להבין אין כל מניעה תקציבית, וככל שהדבר היה נתון לשיקול דעתה של העירייה בלבד, היו מקודמות יוזמות נוספות. לצד זאת, חשוב להבין, כי גם בתוך סל הסמכויות הקיים, העירייה פועלת בהיקפים שלא קיימים ברשות מקומית אחרת. אנחנו נמשיך לעשות כל שניתן כדי לשמור על תחושת הביטחון בעיר".
מהמשטרה נמסר: "משטרת פתח תקוה מבצעת פעילות אכיפה מוגברת למען בטחונם של אזרחי העיר. יודגש כי בשני המקרים שצויינו נעצרו החשודים תוך זמן קצר וההליך הפלילי עודנו מתנהל נגדם. אנו מברכים על כל אזרח המבקש לתרום ולסייע בשמירה על שלום הציבור, ביטחונו ורכושו, אולם לא כהתארגנות פרטית אלא על ידי הצטרפות למערך המתנדבים של משטרת ישראל העוסק במלאכה בהתאם לנהלים, הסמכה מקצועית, ליווי, פיקוח והפעלה בהתאם לחוק".