בחודש שעבר סערה המדינה לאחר תחקיר כלבוטק אודות החומוסיות ברחבי הארץ, שאחת מהן הייתה "חומוס כספי" בפתח תקוה.
2 צפייה בגלריה
חומוס כספי פתח תקוה
חומוס כספי פתח תקוה
חומוס כספי פתח תקוה
(צילום: באדיבות אור כהן, חומוס כספי)

מאז קרו דברים חדשים ואנחנו כאן כדי לספר לכם: חומוס כספי בבעלות אור כהן עבר ריענון ושיפור נהלים, חומרי גלם וציוד בהשקעה כספית גדולה. כל זאת לאחר שבתחקיר החומוס של כלבוטק טענו כי במנה שנבדקה נמצאו חיידקי קולי.
כזכור, תחקיר החומוס של כלבוטק 2024 הגיע לפני כשלושה שבועות גם לעיר פתח תקוה, כאשר צוות התוכנית הזמין 3 מנות חומוס, אותן העביר לבדיקה. זאת ועוד, בתוכנית בהנחיית רפי גינת, נטען כי ברוב החומוסיות שנבדקו, ביניהן חומוס כספי, נמצאו בעיות של עודף שמרים, קוליפורמים וחיידקי קולי.
אור כהן (37), דמות מוכרת בעיר ובעלי הסניף ברחוב יעל רום 8 בשכונת אם המושבות, לא נשאר אדיש לתוצאות, ובין ההתרגשות על לידת תינוקת, לבין התחושה הקשה נוכח התוצאות, החליט שהלקוחות שלו חשובים לו. הוא עשה בדיקה משלו, כולל שיפור נהלים והוספת אמצעי בקרה למטבח.
"אני הבעלים של חומוס כספי אשר נפתח לפני שש שנים בעיר פתח תקוה, בהתחלה עם שותף, ובשנה האחרונה לבד", מספר אור, שמאז המלחמה תרם מאות מנות ללוחמים, ונחשב בשכונה לחומוס הכי טעים.
"מאז שפורסם התחקיר שלהם, העבודה שלי ירדה לחצי. נכון אנשים ממשיכים לבוא אבל לצערי הרבה הפסיקו להזמין" , הוא חושף בכאב, תוך שהוא מספר כי העסק שלו מפרנס לא רק את משפחתו אלא גם את העובדים, ונוכח הפרסום, ההכנסות ירדו אבל ההוצאות נשארו גבוהות.
אור מספר שהוא בכלל לא ציפה למכה שכזו לעסק הוותיק. "בתחילת חודש יולי התקשרה אליי בחורה וביקשה טייק אווי של שלוש מנות. לא ידענו שמצלמים או שלוקחים את האוכל למעבדה בנס ציונה. פשוט הגיע בחור על טוסטוס ולקח את האוכל. בארגז רגיל ולא בקירור", הוא משחזר את רצף האירועים.

2 צפייה בגלריה
אור כהן, חומוס כספי
אור כהן, חומוס כספי
אור כהן, חומוס כספי
(צילום: מתוך הפייסבוק, באדיבות אור כהן)

קראו גם:

לדבריו, "אחרי שבועיים אני מקבל שיחה, מבחורה שהזדהתה כמיכל מהתוכנית כלבוטק שסיפרה לי שהם לקחו משלוח חומוס והיו ממצאים ומה התגובה שלי. הודעתי לרשת והם ביקשו שלא אגיב ושלחו תגובה מטעמם, אבל אני מצידי הייתי בסוג של הלם כי אני עושה חומוס שנים ובחיים לא קיבלתי טענות מהלקוחות. ההיפך רק מחמאות".
אור מספר שחודש אחרי השיחה הכתבה עלתה לשידור ומאז הוא חווה פגיעה קשה בעסק. "בשישי אחרי שאנשים ראו את הכתבה הלכתי בעיר והרגשתי כמו מצורע. אנשים ממש דיברו והצביעו עליי. אני פשוט הלכתי באמצע המשמרת כי היו לי דמעות בעיניים. לא ידעתי מה לעשות. זה ממש פגע לי בעסק ובמוניטין של עסק ששירת אלפי אנשים. זה נטו לעשות על הגב שלי רייטינג בלי לתת לי אפשרות לתקן לבדוק מה קרה באותו היום. כלום".
אז מה עשית?
"רציתי רק לעשות ריסטרט לעצמי ולהבין מה אני עושה מאותו הרגע. ולכן, אחרי שהבנתי שיש ממצאים, קבעתי באופן פרטי עם מעבדה של מזון וממש ביקשתי ממנה להקפיד ולבדוק בהחמרה כמו כלבוטק. בנוסף חושב לי להדגיש שאני מבחינתי עושה הכל בשביל להגיש אוכל איכותי, ואני מחמיר יותר, החל מצורת עבודה חדשה וכמובן הקפדה על הנהלים. העובדים קיבלו הכשרה חוזרת ועברתי לחד פעמי מתכלה, עשיתי איטום של סגירת חורף בחוץ ומצנן בשביל להוריד את הטמפרטורה בשביל לשמור על החומוס במקררים. אני עושה הכל. היה לי חשוב לתת לזה תגובה. להראות לאנשים שאכפת לי ממה שקרה. שהלקוחות שלי חשובים לי".
ומה התוכניות לעתיד?
"לצערי הנזק כבר נעשה. אנשים עדין מדברים על זה וכמות הלקוחות מאוד ירדה למרות הפוסט שפרסמתי והגיע לרבים. מצד אחד קיבלתי 1200 לייקים ו-250 תגובות של תושבים בקבוצות של אנשים שתמכו ומעריכים אבל לצערי מבחינה כלכלית אני לא רואה עדין שיפור או שינוי. נכון שחלק מהלקוחות ממשיכים להגיע ואומרים לי שמבחינתם הפרסום של כלבוטק לא מזיז להם ושיש לי חומוס מדהים, ושאנשים מפתח תקוה שראו את הפוסט מבינים שאני עושה הכל, אבל אלו מחוץ לעיר לא קראו את הפוסט ולכן היה חשוב לי להתראיין. להסביר שאני לא מתעלם מהתוצאה והעסק ימשיך לעבוד ולתת שירות ומוצרים טובים".

בפוסט שפרסם אור נכתב:

"בהמשך לפרסום הכתבה של כלבוטק ביום חמישי שעבר, אני פה כדי להגיד לכם שמיום כניסתי לשכונה אני מחויב להגיש לכם מוצרים מחומרי גלם טריים, תוך שמירה על הגיינת המטבח והעובדים, ובאווירת שכונה ביתית, שמשאירה לכם ולי טעם של עוד. אני רוצה להגיד תודה לכל הלקוחות הקבועים שלנו, שהולכים איתנו דרך ארוכה מאז כניסתנו לשכונה ועד היום
תודה רבה על החיבוק והאמון שאתם מעניקים לנו מרגע פרסום התחקיר! זה לא מובן מאליו! אני מרגיש אתכם, גרמתם לי להזיל דמעה, לא פעם ולא פעמיים, תודה!".
באותו הפוסט חשף אור שחוץ מפרסום הכתבה בטלוויזיה, הוא לא קיבל מהפקת התכנית את תוצאות הבדיקות שנערכו, כך שלא ניתנה לו האפשרות לשאול ולבדוק נקודות חשובות כמו: באילו תנאים בוצעו הבדיקות? תוך כמה זמן הגיע השליח מהמסעדה למעבדה? או כמה זמן לקח לשליח התכנית להגיע ולאסוף את המנות מהמסעדה? שהרי ההזמנה עמדה מוכנה למשלוח.
"מצד שני חובת ההוכחה היא עלי ולכן מייד לאחר פרסום הכתבה עובדי המסעדה עברו ריענון, בהדרכת תברואן מזון פרטי, ובכלל זה גם נהלי חיטוי הירקות חודדו וגם הכנסתי חברה לבקרה ואיכות מזון, שתספק למסעדה שתי בדיקות בחודש הכוללות בדיקות מעבדה ודיגום של האוכל. החלפתי את הגסטרונומים של החומוס. מגסטרונום אחד גדול לכמה קטנים. זאת כדי שהמסעדה תעבוד על כמויות קטנות יותר ושהחומוס ייצא בטמפרטורה קרה יותר וגם ביצעתי עבודות חשמל למניעת נפילות חשמל שעלולות לפגוע בפעילות המקררים. ולטובת הלקוחות והעובדים פיזרתי במסעדה בקבוקי אלכוג'ל".