"מאכזב שאנחנו לא יכולות להשתמש בשכונה במשהו שאמור להיות מובן מאליו, בדיוק כמו גנים ובתי ספר. זה חלק מהדברים שהעירייה אמורה לספק לנו", כך אומרת השבוע תושבת שכונת אם המושבות, הרבנית ומדריכת הכלות, בלה בלור־פז, שנמנית על קבוצת נשים בשכונה אשר החליטו לפתוח עצומה להקמת מקווה טהרה באזור מגוריהן.
4 צפייה בגלריה
נשים באם המושבות למען המקווה
נשים באם המושבות למען המקווה
נשים באם המושבות למען המקווה
(צילום: פרטי)
כידוע, שכונת אם המושבות היא בין הגדולות בעיר ומונה עשרות אלפי תושבים. למרות זאת, עד עצם היום הזה טרם נפתח בה מקווה טהרה לנשים, כשבשאר העיר מפוזרים תשעה כאלו. בעצומה, עליה חתמו נכון לאמצע השבוע מאות תושבות ותושבים, נכתב בין היתר: "אנו מבקשים להקים בשכונתנו יסוד חשוב וחיוני ביותר להמשך קיומנו כעם יהודי, עם ישראל היקר, דבר שבלעדיו אין לנו אפשרות לקיים את הלך הרוח של העם היהודי לדורות הבאים. כפי שאמרו חז"ל, בכל קהילה יהודית ראוי וחשוב עוד לפני הקמת בית כנסת להקים מקווה טהרה לצורת שמירת המסורת היהודית".

"התחושה נוראית"

הרבנית בלור־פז אומרת כי זו אינה הפעם הראשונה שבקשה זו עולה על הפרק. "ניסינו לפני כמה שנים לפתוח עצומה דומה אבל רוב התושבים וגם ועד השכונה לא הסכימו בשום פנים ואופן שיהיה פה משהו שקשור ליהדות או לדת, ולא הסכימו לתת שטח לדבר הזה", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
הרבנית בלה בלור פז
הרבנית בלה בלור פז
הרבנית בלה בלור פז
(צילום: פרטי)
"בינתיים אמור להיפתח מקווה בנוה דקלים אבל הם לא מוכנים בשום פנים ואופן שיהיה כזה גם באם המושבות".
לאיזה מקווה הנשים בשכונה נוהגות להגיע?
"למקווה בנוה גן. באמצע שבוע עוד אפשר לנסוע עם רכב אבל בשבתות וחגים יש בעיה וצריך ללכת 30-40 דקות במקום להגיע למקום קרוב בשכונה. יש המון נשים לא דתיות שהולכות למקווה, ומשיחות שלי עם נשים בשכונה אני שומעת שאלות רבות בסגנון של 'למה אין פה מקווה? למה יש בנוה דקלים ובנוה גן ואצלנו אין?' התחושה היא נוראית. זו הרגשה לא נעימה שאת נמצאת בשכונה ברמה גבוהה והרבה בנות פשוט לא מגיעות למקווה כי הוא לא באזור המגורים".
קראו גם:
מה הציפייה שלכן כרגע?
"פתחנו את העצומה באינטרנט ויש היענות גדולה. נעבור גם בית בית במטרה להחתים אנשים ולבוא מוכנות לראש העירייה, רמי גרינברג, עם כל החתימות כדי להראות את הכוח שלנו. אנחנו לא רוצות להפוך את זה למשהו של דת, ולא ביקשנו לשנות שום דבר אחר. אנחנו אוהבים את המקום כמו שהוא אבל רוצים שיתנו לנו דבר בסיסי".
4 צפייה בגלריה
העצומה למען המקווה
העצומה למען המקווה
העצומה למען המקווה
(צילום: מהרשת)
איזה מסר את רוצה להעביר לשכנייך החילונים שהתנגדו לכך לפחות בעבר?
"אנחנו רוצים באמת את החיבור בין כל העולמות. אני חיה ביניהם, אני אוהבת אותם אהבת נפש, אבל כמו שהם חיים לפי דרכם ונוסעים בשבת, גם לי מגיע את הדברים הבסיסיים שלי. בואו נחיה ביחד ונקבל אחד את השני".

"התעוררות רוחנית"

תושבת נוספת בשכונה, יפעת גבאי־סלע, מציינת כי "יש כאלו שגרות בשכונה והן ללא רכב, ולכן קשה לעשות את הדרך עד למקווה בנוה גן. כשאישה הולכת למקווה היא לוקחת תיק עם ציוד אישי ולא נעים להיסחב עם זה באוטובוס או ללכת ברגל עד לשם. הכי קשה זה בימי שישי או ערבי חג, וכבר קרה שהגעתי לשם בגשם חזק שהיווה מתכון לדלקת ריאות".
4 צפייה בגלריה
יפעת גבאי סלע
יפעת גבאי סלע
יפעת גבאי סלע
(צילום: פרטי)
גבאי־סלע מוסיפה כי לפני כשלוש שנים ניסתה להעלות את הנושא בפני ראש העירייה שהגיע אליהם לבניין, אבל אמר לטענתה כי זה לא רלבנטי לשכונה. "היו גם מספר גברים שצחקו על הרעיון אז שתקתי, אבל זה המשיך להתבשל בתוכי", היא אומרת. "בשנים האחרונות יש התעוררות של רוחניות, זו אחת השכונות הגדולות בעיר, ובכל זאת אין מקווה. זה עצוב כי זה חלק מיסודות העם היהודי. טבילה של אישה במקווה זה הדבר הכי בסיסי שיש".
ניסית לפנות שוב לראש העירייה?
"בשבוע שעבר כתבתי לו הודעה בווטסאפ והתשובה שלו הייתה שהולכים לפתוח מקווה בנוה דקלים, סמוך לתחנת הכיבוי. אמרתי לו שזה בנוה דקלים ולא באם המושבות, ולא קיבלתי תגובה על כך. ראש העירייה פועל רבות למען העיר, אבל באותו הרגע אמרתי שאין ברירה, צריכים להתקדם ולעשות משהו עם זה. כתבנו את העצומה והתחלתי להפיץ אותה בינתיים בהודעות פרטיות. אנחנו שואפות להגיע לאלף חתימות לפחות".
מה עוד אתן מתכננות כרגע?
"אמרנו שברגע שיחתמו מספיק נשים נארגן פגישה עם ראש העירייה, ואנחנו רוצות לרתום לעניין גם את המועצה הדתית. נתפלל שזה יצליח".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "ראש העירייה זיהה את הצורך עוד לפני העצומה המדוברת, ובהתאם לכך העירייה בונה בימים אלו מקווה בסמוך לשכונה, בצומת פיינשטיין/בן דרור/גיסין. המקווה שמוקם בימים אלו ייתן מענה גם לשכונת אם המושבות".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה