ההתעללות במעון "הלולי של אורלי": מחר (שלישי) צפוי להתקיים בבית המשפט המחוזי מרכז דיון בעניינן של מנהלת המקום אורלי דווידוביץ' ודניאל ליבוביץ', נגדן הוגש כתב אישום בפברואר האחרון בגין ריבוי עבירות של התעללות ותקיפת קטינים חסרי ישע.
2 צפייה בגלריה
הלולי של אורלי אורלי דוידוביץ דניאלה לייבוביץ - תמונת פייסבוק
הלולי של אורלי אורלי דוידוביץ דניאלה לייבוביץ - תמונת פייסבוק
אורלי דוידוביץ ודניאלה לייבוביץ
(צילום: אביגיל עוזי)
אמש (ראשון) הורים בגן באמצעות משרד עורכי הדין פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות' ובאמצעות עו"ד זמירה גולדנר, הגישו עתירה לבית המשפט העליון בדרישה להחמיר את כתב האישום נגד השתיים. במסגרת העתירה תוקפים ההורים את הפרקליטות והמשטרה על "אזלת היד שגילו בחקירה ובכתב האישום שהוגש לאחרונה, על צמצום העבירות לחודשיים בלבד, ועל כך שהפרקליטות הסתפקה באישומים בגין תקיפה פיזית בלבד והתעלמה מהנזקים הנפשיים שנגרמו לילדים. עוד טענים ההורים, כי המשטרה והפרקליטות נמנעו מזימון חלק גדול מההורים לחקירה, ולא התייחסו כראוי לתלונותיהם.
אחת האמהות בגן, שלי וקנין, דורשת כי ביתה תיכלל בכתב האישום על אף שבחומרי החקירה לא תועדה חווה אלימות פיזית. "ההשלכות הן עמוקות והם אומרים שהילדה לא נפגעה", היא אומרת בכאב.
כזכור, כתב האישום שהוגש נגד השתיים על ידי פרקליטות מחוז מרכז, מגולל מאות מקרים בהם השתיים, אשר הפעילו גן שיועד לפעוטות בגילאים שנה עד שלוש, התעללו ותקפו באופן תדיר, ביחד ולחוד את הקטינים אשר היו תחת אחריותן.
הסייעת דניאל לייבוביץ' נאשמת כי תקפה בעשרות מקרים תינוקות ופעוטות בגן, בין היתר בכך שהרימה אותם באמצעות משיכת קצות ידיהם או תוך אחיזה בחולצתם והנפתם באוויר וכן נהגה להכות, לדחוף ולמשוך את הפעוטות. עוד נהגה לייבוביץ' להותיר את הפעוטות לפרקי זמן ארוכים ללא השגחה ואף נהגה להותיר חלק מהפעוטות קשורים בטרמפולינה או בלול למשך שעות ארוכות.
קראו גם:
הגננת ובעלת הגן, אורלי דווידוביץ' נאשמת כי בהזדמנויות רבות תקפה תינוקות ופעוטות בגן בכך שבין היתר הרימה אותם תוך אחיזה בחולצתם והנפתם באוויר, וכן הכתה, דחפה ומשכה את הפעוטות. כמו כן דווידוביץ' נהגה להעניש פעוטות ע"י הוצאתם מהגן והותרתם ללא השגחה, כל זאת תוך התעלמות מבכיים.
בנוסף, דווידוביץ' נכחה וצפתה ברבים ממעשי ההתעללות והתקיפה של בתה הסייעת, מבלי שפעלה בנדון ובכך אפשרה את המשך התקיפה וההתעללות וכל זאת תוך שהיא מסתירה מהורי הפעוטות את ההתרחשויות בגן.
כעת, רגע לפני דיון נוסף בעניינן, דורשת וקנין כי גם ביתה תיכלל בכתב האישום, כאשר ישנה פעוטה נוספת שלא הוכנסה ובכך הן תתווספנה ל-12 פעוטות שכבר מופיעים בו. "ביתי לא נכנסה בטענה שלאורך 45 הימים שהמצלמה תיעדה, היא לא נצפתה חווה אלימות פיזית".
מדוע את דורשת שהיא תיכלל בכל זאת?
"קודם כל היא נוכחת בהמון סרטונים שמתעדים אלימות כלפי פעוטות. היא קופאת במקום, ופשוט לא זזה ולא יודעת איך להגיב. אז אמנם היא לא מתועדת מוכה אבל אם לי, כאישה בת 30 קשה לראות את הדברים האלה, אז בטח לה כילדה בת שנתיים שראתה את האלימות בגן. אז איך לא לומר שהייתה התעללות נפשית? אני לא מצליחה להבין את זה. הילדה הייתה בגן באותו זמן, איך היא לא נכנסה לכתב האישום? איך המדינה לא ספרה אותה?
2 צפייה בגלריה
הילדה במעון. דרישה שגם היא תיכלל בכתב האישום
הילדה במעון. דרישה שגם היא תיכלל בכתב האישום
הילדה במעון. דרישה שגם היא תיכלל בכתב האישום
(צילום: פרטי)
ב"שנה שעברה הייתה לה רגרסיה מטורפת. אורלי אמרה לי שזה לא נכון והיא כנראה מתפנקת עליי, ושבגן היא ילדה מקסימה ומשתתפת יפה. בשלב כלשהו אמרתי שאני רוצה לאבחן אותה והיא התנגדה בתוקף כי היא ידעה שאולי זה יעורר סימני שאלה".
איך האירועים השפיעו על ביתך?
"היא מטופלת היום גם אצל פסיכולוגית, גם בריפוי בעיסוק וגם בטיפול בחיות. לוקח לה המון זמן להירדם בלילות והיא מתעוררת במהלכם בצעקות ובכי. יש לה פחד מרעשים, פחד ממקומות ואנשים חדשים, משהו שהיה מתקופת הגן ולא ידעתי לשייך את זה למה שהיא חוותה שם. היא לא משחררת את החיתול והמוצץ מאז שעזבה את הגן, היא כל הזמן רוצה אותי, אין לה ביטחון, ובגן החדש לרוב היא לא משחקת עם ילדים אחרים, רק עם החברה שעברה איתה מהגן הקודם. בנוסף, יש לה בעיה מאוד קשה עם אוכל והיא סובלת מתת משקל, מאוד קשה לנו להתמודד עם זה.
"יום אחד היא אמרה לי 'את יודעת שבגן (החדש) יש אוכל?'. כל שיחת טלפון של הגננת מסתיימת בבכי מצידי. אני מבינה כמה ההשלכות הן עמוקות וכמה עבודה יש לי לעשות כדי שתשתחרר מהן. אני לא רואה את הסוף והם אומרים שהילדה לא נפגעה".
איך את ובעלך מתמודדים עם המצב כרגע?
"המצב משפיע גם על הבית בסופו של דבר ויוצר לחץ ומתחים. אני אישית הולכת לתצפת בכל יום על הגן שאליו היא עברה".
מה החשש בזה שהיא לא נכנסה לכתב האישום?
"אנחנו חוששים שיהיה להן עונש פחות חמור. אני רוצה שכל מי שנפגע מאורלי ודניאל יכלל בכתב האישום, אני רוצה שימצו איתן את הדין. לא חשבתי שקיים כזה רוע".
מה זה אומר מבחינתך למצות איתן את הדין?
"שתיהן צריכות לקבל עונש דו ספרתי. למרות שלאורלי יש פחות מקרי אלימות, מבחינתי העונש שלהן צריך להיות זהה. אורלי נתנה לבת שלה את הלגיטימציה לפעול בצורה כזו".
אלונה דניאל, ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך הוסיפה: "הפרשה הזאת היא הדוגמא לאיזו קיצוניות ניתן להידרדר כשאין פיקוח, אכיפה או ושמירה על הילדים שלנו. חודשים ארוכים שאנחנו פונים לפרקליטות בבקשה להכליל בכתב האישום את שתי הבנות ולהכיל סעיף התעללות נפשית על כל ילדי המעון. הבנות האלו היו בגן הזוועות הזה, ראו הכל, היו חלק בלתי נפרד מאווירת האימה בגן, מתמודדות בבית עם תופעות שונות בדיוק כמו החברים שלהן.
לצערנו פעם אחר פעם נסגרה בפנינו הדלת. פנינו לפרקליטות המדינה שיתגייסו למיגור מכת המדינה הזו של ההתעללות בגנים, ולהפסיק ללכת בכתבי אישום על מה שקל, בטוח ומאה אחוז הצלחה אלא על מה שצודק ולכלול את כל הילדים שביקרו במעון מתעלל בכתב אישום בלי יוצא מן הכלל אך גם כאן קיבלנו סירוב לבקשתנו. ראוי שהמדינה תשכיל להבין כי כל ילד ששהה במעון מתעלל הוא ילד שעבר התעללות!".
מהפרקליטות נמסר בתגובה לדברים: "לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק הוגש כנגד הגננת ובתה (הסייעת) כתב אישום חמור בגין עבירות רבות של התעללות. כתב האישום מייחס לנאשמות עשרות מקרי התעללות פיזית שבוצעו באופן ישיר ברוב המכריע של הפעוטות שהיו תחת אחריותן.
"בנוגע לעבירות נוספות, לאחר בחינת חומר הראיות, עולה שאין בידינו להוכיח, ברמה הנדרשת בפלילים וכפי הנדרש בעבירות מסוג זה, שבמקרה המדובר כל פעוט שנכח בגן במועד הרלוונטי חווה בעצמו התעללות נפשית".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה