בשנים האחרונות מוצאים עצמם תושבים בשכונת הדר גנים נאבקים פעם אחר פעם על עתיד שכונתם בכל הקשור לבינוי ותשתיות.
2 צפייה בגלריה
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
(צילום: ריאן)
זה החל עם הנתיב לתחבורה ציבורית ברחוב מנחם בגין (שבינתיים ירד מהפרק), המשיך למאבק נגד כביש 40 החדש כחלק מפרויקט סירקין (טרם התקבלו החלטות סופיות בנושא) והפעם על הפרק - מסוף אוטובוסים הכולל לא פחות מ־62 עמדות שצפוי לקום בסוף רחוב מנחם בגין, לפני היציאה ל־471.
המסוף המדובר הוא חלק מתכנית תת"ל 120, שמקודמת על ידי מנהל התכנון, במטרה להרחיב את מערך התחבורה הציבורית בישראל ובמסגרתה יוקמו במרכז הארץ תשעה מסופים וחניוני אוטובוסים, שניים מהם בפתח־תקוה.
האחד סמוך לשכונת אחדות, באזור הכלוא בין הרחובות שפרינצק, מיכל לייב כץ וכביש 471, שיחליף את מסוף בית רבקה ויכלול כ־25 עמדות חניה, הורדה והעלאה של נוסעים. השני בסוף רחוב מנחם בגין בהדר גנים, בשטח הסמוך ליציאה ל־471, שיהיה הגדול מביניהם.
אלא שתושבים בשכונת הדר גנים מתנגדים למסוף כזה, שאותו הם מכנים "תחנה מרכזית". הסיבות מבחינתם הן טענות להכבדה משמעותית על התנועה בשכונה ולקיחת שטח ירוק נוסף, בנוסף לאלה הצפויים להילקח לטובת פרויקט הבנייה בסירקין וכביש 40 החדש.

"היינו בהלם"

מזה שנים ארוכות שברחוב מנחם בגין קיים מסוף קטן, שבו ממתינים לתנועה בשעת השיא 5-10 אוטובוסים. על פי התכנית, זה שיחליף אותו בסוף הרחוב יכיל 52 עמדות חניה ו־10 עמדות להורדה והעלאת נוסעים, כולל מתקן שטיפה, מבנה מנהלה לנהגים (חדר מנוחה, שירותים, חדר סדרן וחדר בקרה), מבנה שירותים ציבוריים, 81 חניות לאופניים ושבע סככות המתנה.
בימים אלו הסתיים מועד הגשת ההתנגדויות, ובחודש הבא יישמעו טענות התושבים על ידי חוקר הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל). באופן עקרוני ממתין משרד התחבורה שהמסופים יאושרו ויש להם כבר תקצוב ממשלתי. אם הכל יילך כשורה הם יוקמו בעוד כשלוש־ארבע שנים.
קראו עוד>>>
עד האישור הסופי מתכוונים תושבים בהדר גנים להמשיך לפעול כדי לשנות את התכנית. "במשך שנים הובלנו מאבק תחת הכותרת 'שמים סוף למסוף' כדי להוציא את האוטובוסים מהרחוב ולהעביר אותם למקום מסודר שהוא לא בלב שכונת מגורים", אומר פעיל הציבור, ירון קדושים. "פתאום נחשפנו לשלטים של הפקדת התכנית והיינו בהלם".
מדוע למעשה אתם מתנגדים למסוף?
"זה פוגע מאוד באיכות השכונה שאלו הפנים שלה. בנוסף, מתכננים לקחת לנו שני שטחים ירוקים גדולים, גם בספורטק וגם סמוך לרחוב השופר לטובת הבנייה בסירקין וכביש 40. מצד אחד יהיה לנו כביש, מצד שני מסוף, ובעורף פרויקט סירקין. מעבר לכך, ברגע שכמות כזו של אוטובוסים תעבור כאן אנחנו יודעים מה המשמעות מבחינת רעש".
2 צפייה בגלריה
הדמיית המסוף בהדר גנים
הדמיית המסוף בהדר גנים
הדמיית המסוף בהדר גנים
(צילום: דוברות נתיבי איילון, משרד אדריכלים מנספלד קהת)

"נלך עד הסוף"

בעיה נוספת שמציפים התושבים, ואולי הבולטת שבהן, היא העומס שהם צופים על כבישי השכונה. "כשעשרות אוטובוסים ייכנסו וייצאו מהמחלפון, אנחנו יודעים מה זה יעשה לשיבר של השכונה", מוסיף קדושים. "אם אוטובוס אחד גורם לפקק, תכפיל את העומס בכמה עשרות. אין שום ראיה לטווח ארוך".
על פי התכניות, חלק מהאוטובוסים יסעו ישירות לכביש 471 וחלק דרך כביש עוקף עמישב. זה לא אמור להפחית בעומס?
"עוקף עמישב קיים כרגע רק על הנייר, אין צפי לביצוע. המסוף לעומתו בהליך תכנון סופי והם לא מותנים אחד בשני. ככה או ככה האוטובוסים יעברו במחלפון".
איזה פתרון אתם מציעים?
"להקים את המסוף במחנה סירקין או לחילופין לעשות מסוף קטן אך ורק לקווים שמשרתים את השכונה. אנחנו לא החצר האחורית של פתח־תקוה. כל פרויקט שיש זורקים עלינו".
מצד שני, התושבים שיכנסו לסירקין לא ירצו שהמסוף יהיה קרוב לבתיהם.
"כשדייר חדש מגיע הוא יודע מה יש במקום, אנחנו כבר נמצאים פה ולוקחים לנו את מה ששלנו".
מעבר להגשת התנגדויות, יש פעולות נוספות על הפרק?
"נלך עם זה עד הסוף ואם צריך להגיע להליך משפטי - נגיע גם לזה".
תושב אחר מוסיף: "השכונה הופכת להיות תחנה מרכזית אחת גדולה וזה עלול לשנות את אופיה לגמרי".
זה משהו שיגרום לך לחשוב לעזוב את השכונה?
"לי באופן אישי לא, אבל יש הרבה אנשים שהדברים האלו עלולים לגרום להם לעזוב. שאלת השאלות היא איפה העירייה והאם היא מבינה שיש בעיה".

העירייה: "יעדי השירות יורחבו"

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "מדובר בפרויקט המקודם על ידי משרד התחבורה ונתיבי איילון, שבמסגרתו יוקם מסוף בפאתי הדר גנים, בשטח הכלוא במחלפון עמישב. המסוף ירחיב את יעדי השירות ויגביר את התדירות עבור משתמשי התחבורה הציבורית מהשכונות באזור.
"המסוף יבטל את זה הקיים היום בתוך השכונה - על ציר בגין. בנוסף, מתוכנן לקום מסוף גדול נוסף בשטח רובע סירקין והתנועה העיקרית בין המסוף בפאתי הדר גנים לרובע סרקין תהיה דרך כביש עוקף עמישב ולא על ציר בגין.
"כמו כן, הקמת המסוף המדובר תוביל להגדלה משמעותית בכמות האוטובוסים החשמליים (שקטים וידידותיים לסביבה) שיפעלו בשכונה, במקום אוטובוסים המונעים בדיזל. עוד יצוין כי בניגוד לנטען, המסוף המאולתר שקיים היום בבגין הוא זה שיוצר עומסי תנועה על הציר, בשונה מהמסוף החדש שבו יוסדרו כניסות ויציאות לטובת זרימת התנועה.
"הגידול באוכלוסייה הצפוי בעתיד מכריח היערכות עם מענה תומך של מערך תחבורה ציבורית יעיל ונגיש. לצד תכנון העתיד, כבר היום השימוש בתחבורה הציבורית בשכונות הדר גנים, גני הדר ועמישב גבוה מאוד ומדי חודש מתקבלות עשרות פניות המבקשות להגדיל את תדירות הקווים.
"על כן, המסוף המתוכנן לקום בפאתי השכונה יעצים את הנגישות בכך שיקלוט קווים עירוניים שיוארכו אליו, וכן יתווספו קווים חדשים. התכנון כולל גם שביל אופניים, שתילת עצים נרחבת ויצירת חיץ ירוק בין הבניינים באזור למסוף ועוד".
מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "מדובר בתוכנית המצויה בשלב ההתנגדויות ולא נוכל להתייחס בשלב זה. כמו כל ההתנגדיות שיוגשו לוועדה, גם התנגדות זו תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה