לקראת יום איכות הסביבה הבינלאומי שיחול ביום רביעי הקרוב, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים שונים שפחות מחמיאים לפתח תקוה.
2 צפייה בגלריה
מטרד רעש
מטרד רעש
מטרד רעש
(צילום אילוסטרציה: canva)

כך למשל אחוז המיחזור בעיר לשנת 2022 הוא בין הנמוכים בקרב הערים הגדולות, ובמקביל, אחוז התושבים המתלוננים על רעש מחוץ לדירת מגוריהם הוא בין הגבוהים. למרות נתונים אלו, תקציב האגף לאיכות הסביבה לשנת 2024 קטן משמעותית לעומת זה שאושר אשתקד.
על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2022 נאספו ברשויות המקומיות בישראל 6.19 מיליון טונות פסולת (652 ק"ג לנפש בשנה), ירידה של 1.4% לעומת השנה הקודמת. המִיחזור מתבצע למעשה בשני אופנים: הפרדה למִיחזור במקור (20% מסך המִיחזור) שנעשית על ידי התושבים, והפרדה למִיחזור בתחנת מעבר (80% מסך המִיחזור).
אחוז הפסולת ברשויות המקומיות שהועברה למִיחזור בשנת 2022 עמד על 24.3% – כ-1.5 מיליון טונות, מהן 258.8 אלף טונות של נייר, עיתון וקרטון ו- 589.9 אלף טונות של חומר אורגני. מבין הערים הגדולות פתח תקוה מדורגת במקום ה-16 (מתוך 18) כשפחות מ-10 אחוז מהפסולת מוחזרה. את הרשימה מובילות ירושלים (41 אחוז), בת ים וחולון (40 אחוז).
כאמור, לא רק במיחזור הפסולת יש מקום לשיפור. בשנת 2023, ל- 30.5 אחוז מבני 20 ומעלה בכלל הארץ הפריע רעש מחוץ לדירה. בערים הגדולות האחוז הגבוה ביותר של בני 20 ומעלה שרעש מחוץ לדירה הפריע להם מכלל התושבים נמצא בתל אביב-יפו (51.7%), ומיד לאחר מכן בפתח תקוה (47.7 אחוז). העיר בה הרעש מחוץ לדירה פחות הפריע לתושבים היא בית שמש (23.8 אחוז).
על אף נתונים אלו, החליטו בעירייה לקצץ השנה את תקציב האגף לאיכות הסביבה שיעמוד על 4.7 מיליון שקלים, לעומת "עשרות מיליונים" לפי הנטען בשנה שעברה.

2 צפייה בגלריה
מטרד רעש
מטרד רעש
רועש כאן
(צילום: canva)

קראו גם:

מדוברות העירייה נמסר: "עיריית פתח תקווה משקיעה רבות בתחום איכות הסביבה, ומלבד התקציב השוטף, העירייה אישרה לאחרונה תכנית פרויקטים בהיקף השקעה של מאות מיליוני שקלים לטובת, בין היתר, גם עבור פרויקטים סביבתיים. יצויין כי מלבד סעיף התקציב של האגף לאיכות הסביבה אשר עומד על כ-5 מיליון ₪, העירייה מקדמת פרויקטים סביבתיים רבים גם דרך התקציב השוטף של אגף גנים ונוף העומד על כ-40 מיליון ₪ וכן דרך אגפים נוספים ותאגיד מקפת. כאמור, לצד התקציב השוטף, אושרו עשרות פרויקטים סביבתיים בעלות של מאות מיליוני שקלים לטובת פיתוח בריכת החורף, שיקום אתר הפסולת והפיכתו למוקד פנאי, פיתוח פארק הירקון ושבילי גישה אליו, פיתוח פארק גאון הירקון, ביצוע אספלט שקט, הסדרת נחל מזור ושילה, שתילת עצים ועוד פרויקטים רבים.
"בנוגע למפגעי הרעש, עיריית פתח תקווה הינה הרשות הראשונה שקידמה מספר יוזמות פורצות דרך בתחום, לרבות הצבת מצלמות לאכיפת מפגעי רעש בכביש, הצבת חיישנים לניטור מפגעי רעש, וכן קידום סמכויות שיאפשרו להגביר את האכיפה בתחום, קידום "עיר שקטה" ועוד. בנוסף, העירייה פועלת בשיתוף פעולה עם תאגיד המחזור תמיר ובשנים האחרונות זכתה לציון לשבח בנושא מבין הרשויות הבולטות בתחום. בנוסף העירייה פועלת באופן אינטנסיבי במשור החינוכי – הסברתי ומפיקה יוזמות סביבתיות רבות בבתי הספר ובקהילה. יצויין כי העירייה הקימה את תחנת המעבר למיון ומחזור פסולת ביתית בסגולה ופועלת בימים אלו להרחיב את פעילות התחנה".