מה יעלה בגורל זיקוקי הדינור ביום העצמאות בפתח־תקוה? בעוד ערים ברחבי הארץ מבטלות את המופע שהפך למסורת עם השנים בעקבות פגיעה בהלומי קרב והצעה דומה אף הועלתה לאחרונה גם על ידי אנשי האופוזיציה בעיר, יש צד נוסף של תושבים וכן של בעלי חברות זיקוקים. לטענתם, זיקוקי הדינור הם חלק בלתי נפרד מהחגיגות ויש למצוא פתרון שיאפשר את הפעלתם.
לאחרונה הודיעו מספר ערים ברחבי הארץ על ביטול מופע הזיקוקים המסורתי, ביניהן הרצליה, רעננה ושוהם, כשגם ערים אחרות צפויות להצטרף אליהן. הסיבות הן פגיעה בהלומי קרב בזמן הפעלתם ובלא מעט בעלי חיים שנפגעים מקולות הנפץ. לפני שבועות אחדים אנשי אופוזיציה בפתח־תקוה העבירו הצעה דומה לקראת ישיבת המועצה הקרובה, לפיה על העירייה לעשות שימוש בזיקוקים ובאמצעים שאינם כרוכים ביצירת קולות נפץ.
2 צפייה בגלריה
מופע זיקוקים. טרם התקבלה החלטה
מופע זיקוקים. טרם התקבלה החלטה
מופע זיקוקים. טרם התקבלה החלטה
(צילום המחשה: shutterstock)
אורי אהד, יו"ר סיעת הביצועיסטים, הסביר כי "במשך שנים סימלו הזיקוקים את יום העצמאות, אבל בעודנו נהנים מהם לא שמנו לב להשפעתם ההרסנית, הקשה והחמורה דווקא על אלו ששרדו את הקרבות והמערכות אשר מאפשרים לנו לחגוג את יום העצמאות. הלומי הקרב ומשפחותיהם משלמים מחיר כבד במשך כל השנה, אבל ביום העצמאות המחיר הופך לכבד מנשוא. קולות הנפץ הרועמים של הזיקוקים מעירים מחדש את כל הפחדים ומוראות הקרב בהם נתקלו ומחיים מחדש את המראות שהם מנסים כל כך לשכוח".

"פתרון ראוי"

אלא שמנגד יש כאלו שקוראים לא לבטל את מופע הזיקוקים שהפך למסורת ולחלק בלתי נפרד מהחגיגות. אחד מהם הוא רועי בן אהרון, יליד העיר ובעל חברת זיקוקים מקומית, שטוען כי "אפשר לעשות מופע זיקוקים אבל גם לשמור על הלומי הקרב. ברור לכולנו שיום העצמאות ויום הזכרון שזורים אחד בשני ואותם הלומי קרב הפכו לכאלו כדי שאנחנו נוכל לחגוג במדינה שלנו. הזיקוקים הם שם נרדף ליום העצמאות והחלטה לבטל אותם תפגע במסורת של מעל 70 שנה".
יהיו שיגידו שיש לך אינטרס בדעה שאתה מביע.
"נכון שיש לי בזה נגיעה אישית וקל להתחבר לדעת המתנגדים. אינני ממעיט חלילה ברגישות של הלומי הקרב או בעלי החיים, אבל תושבים רבים, מבוגרים וילדים כאחד, אוהבים זיקוקים, נהנים מהם ומחכים להם כל השנה. לכן איסור גורף עלול לפגוע באיזון שבין אלו שרוצים לאלו שלא. גם העירייה וגם אנחנו צריכים למצוא פתרון ראוי שיטיב עם כולם".
אילו פתרונות יש לדעתך?
"בסופו של דבר מופע זיקוקים נמשך מספר דקות באופן ממוקד. מה שמפריע לרוב הלומי הקרב זה אפקט ההפתעה. אם נדע לעדכן כמה שיותר על מיקום הזיקוקים, השעה שבה יופעלו ומשך הזמן, יהיה לאותם פוסט טראומתיים אפשרות להיערך לכך ולא רק להם אלא גם לאנשים מבוגרים ולבעלי חיות המחמד. פתרון נוסף הוא להקים במת זיקוקים בנקודה מרוחקת מבתי תושבים בנפרד מהבמה המרכזית של ההופעות".
2 צפייה בגלריה
בן אהרון
בן אהרון
בן אהרון
(צילום: פרטי)
בן אהרון מוסיף כי "בשנה שעברה, כשלא היה ניתן לחגוג ברחובות, הציפו את המדינה בזיקוקים והתקיימו מופעים כמעט בכל שכונה כדי לשמח את מי שבבתים. אולי כתוצאה מכך נפגעו גם יותר אנשים, אבל בשנה שגרתית מופע הזיקוקים נמשך מספר דקות. זה כל כך נקודתי שלפי דעתי לא יהיה נכון לפגוע בכל התושבים שכן מחכים לזה".
ברשתות החברתיות התושבים חצויים בדעתם. "צריך לרקוד ולשמוח ואפשר עם אוכל טוב, מוזיקה ריקודים ומופעים ופחות פיצוצי ענק, פטישים בראש וזיהום של קצף לבן", כתבה תושבת, ואחרת הוסיפה: "לא צריך זיקוקים, חבל על הכסף". מנגד היו תושבים שציינו בין היתר: "יש ערב אחד ויום אחד שעושים בו את זה, כל הילדים מחכים לזה אז למה לבטל?". ואחרת הוסיפה: "זיקוקים זה כל כך יפה וחגיגי. לא לוותר בבקשה".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "מופעי הזיקוקים נערכים ברוב הערים בישראל מדי יום עצמאות. יחד עם זאת, לאור העובדה כי הקורונה ממשיכה להשתולל וכרגע אין צפי לסיום המגיפה, לא ניתן לקבוע במדויק בעת הזו כיצד יראו חגיגות העצמאות. כמו כן, גם בלי קשר ספציפי לקורונה, מתכונת אירועי הזיקוקים תיבחן במהלך החודשים הקרובים, ובמקביל העירייה נערכת לכלל אפשרויות האירועים הרלוונטיות".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה