האם הלחץ הציבורי נותן את אותותיו? במהלך ישיבת מועצת העיר שהתקיימה אמש (ראשון) ציין ראש העירייה, רמי גרינברג, כי הרשות תבחן את הצטרפותה לאחת מהעתירות שתוגש לבג"צ נגד תחנת הכוח שמתוכננת לקום בצומת קסם.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום: באדיבות תושבים)
מאז אישור התכנית בסוף חודש מאי מצטרפים עוד ועוד תושבים מפתח תקוה וכן גורמים עירוניים למאבק אותו מנהלים כבר מספר שנים תושבי ראש העין והאזור נגד תחנת הכוח. לאחרונה אף נערכו מספר הפגנות באזור צומת קסם ובכניסה לקיבוץ גבעת השלושה נגד התכנית, בהן מתחו המשתתפים ביקורת בין היתר על התנהלות עיריית פתח תקוה שאינה פועלת מספיק נגדה ואינה מגישה עתירה לבג"צ.
בין מובילי המאבק נגד התכנית בימים אלו, נמצאת חברת מועצת העיר, ענת זנזורי, שתתמודד בבחירות הקרובות לראשות העירייה, וביקרה בשבוע שעבר את גרינברג כשאמרה: "ערים אחרות הבינו את הבעייתיות ויעתרו לבג"צ אבל ראש העיר שלנו לא מתכוון לעשות את זה. לא מעניין אותנו דשא סינטטי וכיכרות, מעניין אותנו עתיד העיר פתח תקוה ועתיד הילדים".
כאמור, במהלך דיון שנערך בישיבת המועצה בנושא, אישר גרינברג את המשך הפעולות של העירייה לגביי התכנית, כשהרשות תבחן את הצטרפותה לאחת מהעתירות שתוגש בנושא. בעירייה הוסיפו כי "תחנת הכוח רחוקה מהעיר פתח תקוה, התחנה פועלת על גז ולא על פחם או סולר, משטר הרוחות הוא מזרחי – מכיוון הים למזרח, ולא לכיוון פתח תקוה שנמצאת מערבית לתחנת הכוח. לצד האמור לעיל העירייה והעומד בראשה ימשיכו לפעול בנושא יחד עם הרשויות הרלוונטיות ולהבטחת האינטרסים של פתח תקוה בנושא".

3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום: באדיבות תושבים)

זנזורי התייחסה ברשת החברתית לדיון בישיבת המועצה וציינה בין היתר: "יש לקחת בחשבון, שראש העיר בין המילים אמר שהוא 'יצטרף' לעתירה קיימת ולא יגיש לבד, ולכן אסור להוריד את הרגל מהגז ולראות שאכן ההבטחה הזאת, יוצאת לפועל".
מי שנשמע די סקפטי לנוכח עמדת העירייה הוא יעקב אברמוביץ, פעיל ציבור תושב אם המושבות, וממובילי ההתנגדות נגד תחנת הכוח שציין כי: "כשם שאין חצי הריון, כך גם אין חצי עתירה לבג"צ. במקום לשנות את הכיוון של התנגדות להגשת עתירה לבג"צ ולהוביל מהלך חד-משמעי להגשת עתירה כזו, העירייה בחרה בצעד לא מספיק ברור. מצד אחד מודיעה העירייה על כוונתה להגיש עתירה לבג"צ, אך באותו משפט היא גם מתנה זאת בהצטרפות לאחת העתירות שיגישו הרשויות המקומיות מסביבות פתח תקוה. מדוע נדרשת ההתניה הזו? האם למאות אלפי תושבי פתח תקווה לא מגיע שהעירייה שלהם, אחת הגדולות והחזקות בישראל, תעתור בשמם בכול הכוח והעוצמה האפשריים? אנו נשמח לברך את עיריית פתח תקווה על המוגמר אם היא תגיש עתירה לבג"צ, אלא שנכון לעכשיו זה עדיין לא קרה".

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג
(צילום: ריאן)

מהעירייה נמסר: "במהלך ישיבת המועצה ראש העיר אישר את המשך הפעולות של העירייה לגבי התכנית להקמת תחנת הכוח קסם באזור ראש העין. הודגש כי נכון לעכשיו לא הוגשו עתירות לבג"צ מטעם הרשויות הרלוונטיות ובימים אלו הרשות בוחנת את הצטרפותה לאחת מהעתירות שתוגש בנושא וקיים תיאום בין כל הלשכות המשפטיות ופ"ת בתוכן.
"כאמור, אף רשות לא הגישה עתירה לבג"צ על החלטת הממשלה והעתירה היחידה שהוגשה ע"י עיריית ראש העין בעבר - נדחתה ע"י בית המשפט משום שלא הוגשה בזמנה. כמו כן, ראש העיר שיקף את האמת לגבי התחנה העתידה לקום בצומת קסם, מתוך מסמכים רישמיים מטעם ועדת התשתיות ומתוך הדיונים סביב החששות השונים אשר נדחו ע"י החוקר הממונה מטעם הוועדה. ראש העיר הקריא את ההתנגדויות שהוגשו מטעם העירייה במהלך השנים האחרונות אשר במסגרתן התקבלה עמדת הרשות ונמנעה הצבת מיכלי הסולר בתחומי העיר. הדברים הוצגו בהרחבה מתוך מסמכמים רשמיים וסתרו את מרבית הטענות שמופצות בנושא ללא בסיס אמיתי, לרבות המרחקים בין התחנה לבין שכונות שונות בעיר - המראים באופן ברור כי מיקום התחנה מרוחק מן העיר.
"כזכור, כחלק מההיערכות של משק החשמל, למניעת הפסקות חשמל, המדינה החליטה לקדם מס' פתרונות ובתוכם גם את הקמת תחנת הכוח בקסם שאמור לתת מענה גם בזמני קיצון ולמנוע מצב של הפסקות חשמל יזומות.
"כאמור, תחנת הכוח רחוקה מהעיר פתח תקווה, התחנה פועלת על גז ולא על פחם או סולר, משטר הרוחות הוא מזרחי – מכיוון הים למזרח, ולא לכיוון פתח תקווה שנמצאת מערבית לתחנת הכוח. לצד האמור לעיל העירייה והעומד בראשה ימשיכו לפעול בנושא יחד עם הרשויות הרלוונטיות ולהבטחת האינטרסים של פ"ת בנושא".
תגובת חברת קסם אנרגיה: ״התוכנית להקמת תחנת הכוח קסם אושרה על ידי ממשלת ישראל וגופי התכנון בהתאם לחוק. תוכנית זו נחוצה עד מאוד למשק האנרגיה הלאומי, שרק לפני 3 שבועות קרס בשעה שמדינה שלמה לא יכלה להפעיל מזגן בשיא גל חום, בשל מחסור בחשמל. אין לנו אלא להצר על שתוכנית לאומית זו הפכה למוקד התגוששות בפוליטיקה המקומית. בניגוד לטענות של בעלי עניין, התוכנית אינה פוגעת במים והשפעתה על איכות האוויר בפתח תקווה ובראש העין שולית עד אפסית. אנו סמוכים ובטוחים שבשל נחיצות התוכנית וחוקיות הליך אישורה, העתירות נגדה יידחו".