בעקבות אישור תחנת הכוח בצומת קסם: עשרות תושבי ראש העין, פתח תקוה והאזור הפגינו ביום חמישי נגד התכנית, סמוך לשטח בו התחנה צפויה לקום, ואף חסמו את התנועה לסירוגין. במקביל, בימים האחרונים נשמעת ביקורת נגד עיריית פתח תקוה שאינה עתרה עד כה לבג"צ בנושא.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום: ם: מטה המאבק נגד תחנת הכוח)
כזכור, לאחר מאבק משפטי וציבורי ארוך בעיקר מצד הערים ראש העין וכפר קאסם וכן ישובי האזור, אישרה הממשלה ב-28 במאי את התכנית להקמת תחנת כוח מונעת בגז בצומת קסם. אותן רשויות ותושביהן מסרבים להשלים עם רוע הגזרה מבחינתם והם ממשיכים לפעול מתוך תקווה להביא לביטול התכנית.
ביום חמישי האחרון הגיעו עשרות תושבים מהאזור, להפגין בצומת קסם נגד התכנית, כששבוע קודם לכן הם עשו זאת בכניסה לקיבוץ גבעת השלושה ששותף גם כן בהקמת התחנה. המפגינים חסמו את הכביש לסירוגין בתיאום עם המשטרה, קראו "לא ניתן את ראש העין לזהם" והניפו שלטים עליהם נכתב בין היתר "תחנת כח קסם בכייה לדורות", ו-"ממשלת ישראל אל תהרגו את הילדים שלנו".

3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום: ם: מטה המאבק נגד תחנת הכוח)

בין הנוכחים היו גם תושבים מפתח תקוה וגורמים עירוניים שקראו לעירייה להצטרף למאבק בנושא. כזכור, בעוד בראש העין וכפר קאסם התנגדו לתכנית באופן נחרץ לאורך כל הדרך, עיריית פתח תקוה נשארה תחילה מחוץ לתמונת המאבק ובלשכתו של גרינברג הסבירו כי "המרחק האווירי בין מיקום תחנת הכוח המתוכננת בקסם לבין קו המגורים הראשון באם המושבות הוא למעלה מ-4 ק"מ. על כן, במסגרת בדיקה מקיפה שנערכה ע"י גורמי המקצוע ברשות בנושא, פתח תקוה לא צפויה להיפגע מהקמת התחנה בשום צורה ועל כן אין צורך בהגשת ההתנגדות".
מנגד, חברי האופוזיציה וכן תושבים בעיר הפעילו לחץ ציבורי בעניין בטענה כי הקמת התחנה תפגע באיכות חיי התושבים בעיר ובאיכות הסביבה, ובהמשך חזר בו גרינברג ששלח מכתב ליו"ר הות"ל ובו הביע את התנגדותו למהלך. "מדובר בתכנית שמטרתה להקים תחנת כוח מוסקת גז בגיבוי סולר ובהספק של כ-780 מגה וואט, וכל זאת במרחק של כ-6 ק"מ משכונת אם המושבות המאכלסת אלפי תושבים בפתח תקוה", כתב גרינברג, שציין אף את החשש מקרינה, פגיעה במקורות מים חיוניים, פגיעה בערכי טבע ונוף, חשש מזיהום אויר ועוד.
כעת, משאושרה התחנה, שוב נשמעים קולות אחרים ממסדרונות העירייה שטענה כי "מיקום תחנת הכוח בקסם מרוחק מהעיר והוא נוגע לערים ממזרח".

3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
הפגנה נגד תחנת הכוח צומת קסם
(צילום: מטה המאבק נגד תחנת הכוח)

טענות אלו לא מצאו חן בקרב תושבים רבים שהצטרפו למחאה וקראו לראש העירייה לפעול בנושא. אחד מהם, הוא מיקי שטרק, עד לא מזמן עוזרו של סגן ראש העירייה צדוק בן משה, שכתב ברשת החברתית: "בעיריית פתח תקוה בחרו שלא לשתף את הציבור בהחלטת הממשלה להקים תחנת כוח בצומת קסם ורק לאחר לחצים, הסכימה העירייה להגיש התנגדות אחת בלבד שלצערנו הסתכמה בתמציתיות ונדחסה לדף A4 בודד.
"לעומתם, שאר העיריות הבינו מיד את הבעייתיות והגישו התנגדות של מאות דפים שמצורפים להם דעות מומחים, מסמכים, התבססות על נתונים ובנוסף גם הגדילו וצירפו חתימות של אלפי תושבים להתנגדות...
"ההפגנה נועדה בין היתר לגרום לעיריית פתח תקוה לממש את זכות העתירה לבג"ץ, לממש את הזכות היחידה שיש כדי לפחות לנסות ולשמור על תושבי העיר מהזיהום המתקרב... עצוב שבוחרים בשתיקה שכנראה נובעת מהפחד של הלא נודע".

קראו גם:

חברת המועצה ענת זנזורי, שהכריזה על מועמדותה לראשות העיר בבחירות הקרובות, ונכחה אף היא בהפגנה, הוסיפה: "בקרוב תקום תחנת כוח בגובה 65 מטרים, שהעיר פתח תקוה תהיה במרחק 4 קילומטר ממנה. ערים אחרות הבינו את הבעייתיות ויעתרו לבג"צ אבל ראש העיר שלנו לא מתכוון לעשות את זה. לא מעניין אותנו דשא סינטטי וכיכרות, מעניין אותנו עתיד העיר פתח תקוה ועתיד הילדים".
מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר: "בשנים האחרונות העירייה נקטה במגוון אמצעים תוך השקעת משאבים נרחבת במגוון פעולות שמטרתן להבטיח את איכות החיים בעיר פ"ת, לרבות קידום שינוי התב"ע בסגולה, הצבת תחנות ניטור ופעולות רבות נוספות. גם בהקשר של תחנת הכוח המתוכננת לקום בקסם, העירייה התנגדה לפני כשנתיים להציב בתחומי העיר מכלי סולר שאמורים להזין את תחנת הכוח בחירום. בתוך כך, ההתנגדות של העירייה התקבלה ובשל כך לא יוצבו מכלי הסולר בעיר.
מיקום תחנת הכוח בקסם מרוחק מהעיר ולמרות זאת העירייה תומכת במאבק של תושבי הערים כפר קסם וראש העין וככל שראשי הרשויות יצטרכו סיוע בנושא, העירייה נכונה לעזור. יודגש כי על פי דעתם של אנשי המקצוע, לא נשקפת סכנה כלשהי לתושבי פתח תקווה בעקבות הקמת התחנה בקסם, לרבות העובדה כי מדובר בתחנה אשר עתידה לפעול על גז ולא על בסיס פחם.
כמו כן, ראוי לציין כי כאשר פעלנו בנושא מול המדינה, הודגש בפנינו כי המטרה היא להיערך עם משק חשמל טוב יותר לצרכן, מה שיכול למנוע את הפסקות החשמל שתושבים רבים סובלים בגללם.
העירייה תמשיך לוודא שאין כל פגיעה הקשורה לשטח המוניציפאלי של העיר וכן לוודא כי כל הפרמטרים המבטחים איכות אוויר תקינה אכן ישמרו. במקביל, כפי שצויין, הרשות נכונה לסייע בנושאים הרלוונטיים, ככל שידרש, לראשי הרשויות ראש העין וכפר קסם. בנוסף אם הגורמים המקצועיים יחשבו שיש להגיש עתירה והיועצים המשפטיים יאשרו זאת נתקדם גם בהיבטים אלו".
מקסם אנרגיה נמסר: "הקמת התחנה לייצור חשמל מבוסס גז טבעי שאושרה בממשלה הינה פרויקט בעל חשיבות לאומית ונועדה להבטיח את צרכי החשמל לאזור המרכז וערי דרום השרון שסובלים כיום מסכנה של הפסקות חשמל מתוכננות בשל מחסור חריף של חשמל במרכז. הפרויקט תוכנן ומוקם בטכנולוגיה מתקדמת וחדישה תוך שמירה מלאה על הסביבה וללא סיכון מקורות המים, כפי שנקבע על ידי השירות ההידרולוגי ברשות המים, ויפחית את זיהום אוויר שנגרם היום בשל הצורך בהמשך הפעלת יחידות הפחם המזהמות. אנחנו קוראים לרשויות לפעול איתנו בשיתוף פעולה בשקיפות ובאחריות כדי לממש את הפרויקט כמה שיותר מהר ולהבטיח יציבות ואמינות באספקת חשמל לתושבים".