אכזבה לתושבי הדר גנים: למרות למעלה מ-400 התנגדויות שהגישו התושבים נגד מסוף האוטובוסים שמקדם מנהל התכנון, דחה חוקר הות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) כמעט את כל טענותיהם, והמליץ להעביר את התכנית לאישור הממשלה. כעת שוקלים התושבים את צעדיהם ויתכן כי יפנו לבג"צ.
2 צפייה בגלריה
הדמיית המסוף בהדר גנים
הדמיית המסוף בהדר גנים
הדמיית המסוף בהדר גנים
(צילום: דוברות נתיבי איילון, משרד אדריכלים מנספלד קהת)
כזכור, המסוף המדובר הוא חלק מתכנית תת"ל 120, שמקודמת על ידי מנהל התכנון, במטרה להרחיב את מערך התחבורה הציבורית בישראל ובמסגרתה יוקמו במרכז הארץ תשעה מסופים וחניוני אוטובוסים, שניים מהם בפתח־תקוה.
האחד סמוך לשכונת אחדות, באזור הכלוא בין הרחובות שפרינצק, מיכל לייב כץ וכביש 471, שיחליף את מסוף בית רבקה ויכלול כ־25 עמדות חניה, הורדה והעלאה של נוסעים. ואילו השני בסוף רחוב מנחם בגין בהדר גנים, בשטח הסמוך ליציאה ל־471, שיהיה הגדול מביניהם.
על פי התכנית, המסוף החדש יכיל 52 עמדות חניה ו־10 עמדות להורדה והעלאת נוסעים, ובנוסף, מתקן שטיפה, מבנה מנהלה לנהגים (חדר מנוחה, שירותים, חדר סדרן וחדר בקרה), מבנה שירותים ציבוריים, 81 חניות לאופניים ושבע סככות המתנה.
המסוף המדובר צפוי להחליף את זה שקיים היום ברחוב מנחם בגין שבו ממתינים לתנועה בין 5-10 אוטובוסים.
לפני חודשים ספורים, התאגדו תושבים רבים בשכונה שבמזרח העיר כנגד התכנית, וסך הכל התנגדו לה באופן רשמי כ-430 משפחות שהציגו עשרות טיעונים מפורטים, אלא שכאמור בדוח שגיבש לאחרונה חוקר מטעם הות"ל, פרו' דמיטרי מזו, הוא דחה כמעט את כולם.
כך למשל, כנגד הטענה כי המסוף יגרום לפקקים ועומס על הכניסה והיציאה מהשכונה, טען החוקר כי "היעד הממשלתי להגדלת השימוש בתחבורה ציבורית נועד במטרה להקטין את השימוש ברכב פרטי ולצמצם את פקקי התנועה שנוצרים משימוש זה...לא צפוי עומס יתר מפעילות המסוף..".
את הטענה כי הקמת המסוף תפגע בריאה הירוקה במקום, דחה החוקר שהסביר כי "הריאה הירוקה שלאורך דרך 471 הינה מוגבלת מטבעה בגלל הקרבה לכביש. על פי יעוד הקרקע רצועה זו בחלקה הגדול נועדה לפיתוח נופי לצידי הכביש ולא לשימוש התושבים".
בנוסף, נדחתה טענה כי המסוף יפגע בחזות השכונה מהסיבה ש"דרך 471 ומחלפון עמישב, נמצאים במיקום גבוה משמעותית מהמסוף, הוא לא יהווה מחסום למבטים לתוך השכונה וגם לא יפגע בחזות מראה השכונה מבחוץ".

2 צפייה בגלריה
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
מתנגדי התכנית בשטח המיועד. "אנחנו לא החצר האחורית של העיר"
(ריאן)

באשר לטענה לרעש רב, טען החוקר כי הוצאת האוטובוסים מתוך השכונה אל שוליה צפויה דווקא להפחית את הרעש, כשבנוסף המבנה למנוחת הנהגים במסוף יאפשר להם לדומם מנוע ולא להשאיר את האוטובוס מונע כדי להשתמש במיזוג האויר.
אילו טענות כן קיבל החוקר? חשש מפני זיהום אויר, כשבעקבות כך המליץ לבחון את הנושא בשלב תכנון מפורט תוך נקיטת אמצעים על מנת למנוע ריכוזים משמעותיים מעבר למצב הצפוי, בנוסף, לבחון את איכות האוויר לאחר הפעלת המסוף וככל שיימצאו חריגות לפעול להפחתתן.
קראו גם:
כמו כן, קיבל החוקר את טענת התושבים כי לפי התכנית אין הגבלה לסוגית חניון הלילה והקמת תחנת תדלוק במקום, ולכן המליץ לאסור הקמת תחנה כזו או מתקני שטיפת רכבים, וכן לאסור שימוש לחניון לילה במתחם.
בסופו של דבר, המליץ החוקר לאשר את התכנית ולהגישה לאישור הממשלה בכפוף לתיקונים שדרש להכניס.
באופן צפוי, תושבי השכונה התאכזבו לנוכח המלצת החוקר, ופעיל הציבור ירון קדושים, שנמנה על ראשי המאבק בתכנית המוצעת, מסר: "מלכתחילה ידענו שזהו מאבק קשה עד בלתי אפשרי כי מדובר בנושא תחב"צ שאין עליו תורה מסיני וכשהם למשל באים ואומרים שהצפי הוא ל40 אוטובוסים בהמשך במקום 8 היום, אין לך כלים להתמודד עם טענה כזו.
מה עוד שזו תוכנית ות"לית שזהו גוף רב עוצמה וחזק מאוד. התשובות שקיבלנו היו תלושות מהמציאות למי שגר בשטח, החלופות לא נבחנו, והן טובות ושוות בחינת עומק. הצלחנו להשיג לפחות שייקבע בתב"ע כי לא יהיה במקום חניון לינה ותחנת תידלוק. כעת נשקול ונכלכל את צעדינו בזהירות לגבי ההחלטה אם לגשת לבג"צ".