"אלו היו שנתיים מטורפות בהן הקרבתי הרבה מהחיים האישיים שלי, אבל בסופו של דבר ניצחתי. ניצחתי את כרמל מעודה", כך אומר השבוע יוסי חברה (31), אב לילדה מגן הזוועות בראש העין אותו ניהלה כרמל מעודה שנידונה בשבוע שעבר ל־9.5 שנות מאסר בעקבות התעללות בפעוטות.
2 צפייה בגלריה
חברה. "לקחתי על עצמי תפקיד שפגע בי בדרך, אבל אני לא מתחרט"
חברה. "לקחתי על עצמי תפקיד שפגע בי בדרך, אבל אני לא מתחרט"
חברה. "לקחתי על עצמי תפקיד שפגע בי בדרך, אבל אני לא מתחרט"
(ריאן)
בטרם מתן גזר הדין על ידי שופט בית המשפט המחוזי מרכז, עמי קובו, שכלל גם 12 חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצויים למשפחות בגובה 400 אלף שקל, הורגשה תכונה רבה. עשרות הורים ותומכים נוספים הפגינו מחוץ למבנה, הניפו שלטים ופצחו בקריאות "צדק לילדים".
"כשנכנסתי לבית המשפט הייתה לי תחושה חזקה שמשהו הולך לקרות", מספר חברה. "אני לא יודע להסביר אפילו מה עבר עליי ויש חלקים שלמים מאותו יום שנעלמו לי מהזיכרון. בסופו של דבר, אתה נכנס לבית המשפט אחרי שנתיים של מאבק יומיומי שמתנקזים ליום אחד, והעבודה המטורפת שנעשתה כאן הביאה גם תוצאות".
כעת הוא מתפנה לספר על התחושות הקשות, הפגיעה בבתו וההשלכות שנמשכות עד היום, ועל עמותת "צדק לילדים" שהיה בין מקימיה במטרה להציף את נושא התעללות בילדים בגיל הרך.

"נקבע תקדים"

חברה מספר כי "לאורך כל הדרך אמרתי שזה חייב להיות עונש דו ספרתי, לא פחות, אבל ידעתי מה רף הענישה במדינה וציפיתי שזה לא יהיה קרוב. בסופו של דבר המלחמה קרתה למען החמרת הענישה ואני שמח שזה קרה על הראש של כרמל מעודה.
קראו עוד>>
"הייתה בי תחושת שמחה, אבל שום עונש לא יספק אותי. הצלקת, הכאב והטלטלה וכל מה שאנחנו עוברים ונמשיך לעבור עם הילדים, שום עונש לא יכפר על כך. אני שמח נטו על העבודה האינטנסיבית בשנתיים האלו שהובילה לתוצאה הזו. מגיע כל הכבוד לשופט עמי קובו ואני מעריך את האומץ שלו כשקבע כאן תקדים".
העונש ירתיע גננות וסייעות אחרות?
"ההתעללויות לא ייפסקו לעולם, כמו שאונס ורצח לצערנו לא ניתן לעצור לחלוטין, אבל אפשר למזער. אם המדינה ומערכת המשפט יגרמו לסייעות לחשוב שנייה לפני שהן מרימות יד, אז אנחנו עושים צעד משמעותי קדימה.
2 צפייה בגלריה
מעודה. 9.5 שנות מאסר
מעודה. 9.5 שנות מאסר
מעודה. 9.5 שנות מאסר
(פרטי)
"כרגע יש בעיה של רף אלימות מבחינת המשטרה וצריך לתקן את זה. יש תיקים שמתמסמסים ונעלמים והורים שמרימים ידיים מול המערכת המסועפת הזו. שמה של כרמל מעודה הפך למוכר אבל יש הרבה שמתנהגות לא פחות חמור ממנה. מי שפוגע ומתעלל בילדים, מי שרוצח, מי שאונס ומי שמתעלל בחסרי ישע - צריך לשלם מחיר. נקודה".
בגלל זה קמה העמותה?
"בדיוק. מהמקרה של כרמל מעודה. אני אישית הקמתי את מטה המאבק עם צוות מדהים שעובד ימים ולילות למען ילדי ישראל ואנחנו לא מתכווננים לעצור פה.
"אמנם סגרנו את הפרק של כרמל מעודה, אבל יש במדינה עוד הרבה כמוה. אנחנו פועלים למנוע את המקרה הבא עם הצוות המדהים שלנו והם חתומים על התקדים שהשגנו לא פחות ממני".
עד כמה הנייד שלך היה פעיל מאז יום חמישי?
"יש עוד הרבה הודעות שלא פתחתי. היה גם טירוף בפייסבוק בעקבות פוסט שנכתב עליי שדי הביך אותי והגיע לעמודים מאוד ויראליים. אני מקבל אלפי בקשות חברות, גם מלונדון והרבה אנשים מברכים אותי, זה מטורף".

"נפל עליי העולם"

חייהם של עשרות הורים לילדים בגן של מעודה, בגילאי שלושה חודשים עד שלוש, חרבו בחודש יוני 2019. "באותו מוצאי שבת יצא פוש ב-ynet לפיו נעצרה גננת בת 25 בראש העין", משחזר חברה. "לא הייתי רגוע. ירדתי למטה והתקשרתי לחבר שאני מכיר מתחנת המשטרה בעיר, שאמר לי: 'יוסי, אני מקווה שהילדה שלך לא הייתה אצל כרמל מעודה כי אנחנו חוקרים את המקרה כבר שבוע בחקירה סמויה'".
איך הגבת?
"נפל עליי העולם כי הבנתי שמדובר במשהו שלא היה כמוהו. עמדתי ברחוב, החזקתי בתמרור עצור שהיה לידי ונפלתי. זו הסיטואציה הכי קשה שהייתה לי בחיים, תחושה בלתי ניתנת להסבר עבור בן אדם שלא נמצא באותו מקום. מאז החיים שלי נכנסו לסחרור מטורף".
מה הבת שלך חוותה בגן?
"הילדה שלי הייתה חלק מטרור של שנתיים וחצי. אני לא יכול להתייחס לזה כרגע כי הוציאו את הילדה שלי מכתב האישום, אבל אני כן יכול לומר שיש ילד שהיה קשור במשך 45 דקות עם ידיים מאחורי הגב, זרוק על הרצפה והילדה שלי טיילה סביבו, חיכתה לרגע הנכון וכשקלטה שכרמל לא רואה, היא הוציאה לו את הקשרים".
איך מגיבים לסיטואציה כזו?
"רציתי לעשות מעשה, אז אתה אומר לעצמך 'או שאתה לוקח את החוק לידיים ופוגע במי שפגע בילדה שלי או שאתה משנה את החוק ונכנס למלחמה'.
"לקח לי כמה ימים להבין שאני צריך להביא צדק לילדה שלי ושעדיף למנוע ממנה להיפגע פעמיים - גם מהגן וגם מאבא שלה שיישב בבית סוהר אם יעשה משהו. קיבלתי החלטה, אני שמח עליה ורואים את התוצאות בשטח".
איך האירועים בגן השפיעו על בתך?
"קודם כל במשך כל השנתיים האלו אנחנו לא הכנסנו את השם של כרמל או הסייעת לירז תפארת־נתן הביתה (הורשעה בתקיפת פעוטות בגן - מ"ד), וגם היום אנחנו לא מדברים איתה עליהן. נתנו לה לשתף והיא הייתה משתפת, ואנחנו היינו שם כדי לחבק ולהכיל אותה".
במה היא שיתפה אתכם למשל?
"אתן לך דוגמא דווקא מההתנהגות שלה גם במהלך השבועות האחרונים: באחת הפעמים כשהיא סיימה את האוכל, היא שמה את הידיים מאחורי הגב והורידה את הראש. היה בגן משטר מאוד נוקשה מעבר לאלימות שהם חוו וראיתי אחר כך בבית את הפחדים שלה. הילדה הייתה מתעוררת בלילות בצרחות. עד היום יש לה בעיות עם אוכל ועם דברים נוספים שאנחנו מטפלים בהם.
"היא עובדת עם המטפלת שלה, אלונה דניאל, שמטפלת בה במסירות בבריכה טיפולית ועוזרת לביטחון העצמי שלה. לפני שנה וחצי הבת שלי הגיעה חסרת ביטחון, בפחדים, היה לה קשה להתחבר למים, לסביבה שלה ולמטפלת, אבל עכשיו היא רק מחכה להגיע לשם. היא עברה הליך מטורף אבל דרוש לזה עוד הרבה זמן, אמשיך לטפל בה ולדאוג שהיא תראה בני אדם בצורה יותר טובה".

"למדתי להתמודד"

ואיך הוא עבר את כל הפרשה הכאובה? "התקופה הזו השפיעה עליי בצורה קיצונית מאוד, גם ברמה האישית וגם נפשית", מסביר חברה. "יש את יוסי של עד לפני שנתיים ויש את יוסי של היום, וזה לחלוטין אדם אחר. הייתי איש שמאוד חרד לפרטיות שלו ושלא משתף את החיים האישיים שלו ברחבי הרשת ובאולפנים.
"התקופה הזו השפיעה עליי בצורה מאוד קיצונית, גם ברמה האישית וגם נפשית. יש את יוסי של עד לפני שנתיים ויש את יוסי של היום, וזה לחלוטין אדם אחר"
"לקחתי על עצמי תפקיד שגם פגע בי בדרך, אבל אני לא מתחרט על שום דבר שעשיתי בעניין כי בסופו של דבר התוצאה מנצחת.
"ההתעסקות היומיומית בנושא הזה לא פשוטה והכל היה אינטנסיבי. לא היו לי לילות ולא ימים, לא הייתי חי, לא נשמתי. יש ימים שאני לא זוכר כי הייתי על כדורים. עברתי דברים הזויים, בין אם זה מלחמות ובין אם זה ועדות בכנסת.
"פתאום מתקילים אותך ואומרים לך 'יש ועדה עוד שעה בירושלים', אז אני עוזב את העבודה ומגיע לוועדה כי אני צריך לצרוח את נשמתי שם כדי שיבינו שיש פה הפקרות במדינה".
איך שילבת בין העבודה לבין המאבק בכרמל מעודה ובגננות המתעללות?
"לא הצלחתי לשלב. לא עבדתי במשך קרוב לחמישה חודשים שהייתי בהם עם הילדה בבית. נקלעתי למצב כלכלי לא פשוט, אבל זה לא מנע ממני להמשיך לעסוק בכך. לא פשוט לקבל טלפונים בשעת בוקר כשאתה פוקח את העיניים ולשמוע בכי של אמא שהעולם שלה מתרסק עליה עכשיו.
"למדתי להתמודד גם עם זה. פתאום אני וחברי מטה נוספים יכולים למצוא עצמנו בשעה 12 בלילה מגיעים למפגש הורים בגן אחר שמחכים לנו. אנחנו מנסים לתת להם את העצה הנכונה ולהכווין אותם שלא יעשו טעויות בדרך".
היה שלב שעמדת להישבר במאבק?
"משברים אישיים היו אבל לא חשבתי להפסיק לרגע. ההיפך, לאורך כל הזמן הייתה לי מוטיבציה לעשות, להרים הפגנות ולייצר שיח תקשורתי. עשינו הכל בשביל המלחמה הזו. לקחתי את זה על עצמי עד שכרמל מעודה תיכנס בשערי נווה תרצה וגם שם הכניסה שלה תהיה מעניינת".
למה הכוונה?
"אני לא יכול לפרט כרגע".
איך הרגשת שראית את ההירתמות של כל הפעילים והמפגינים נגד מעודה ובכלל נגד התעללות בגנים?
"זה משהו שאני לא יודע להסביר. כמויות האנשים שהולכים איתנו ומקדישים לכך מהזמן שלהם במקום להיות עם המשפחות שלהם, זה לא מובן מאליו בכלל. הם בחרו להגיע איתנו בשעות לא שעות, מול שרים וחברי כנסת, להפגין ולדרוש צדק לילדים, אלו אנשים שבאמת אכפת להם".
מה הצעד הבא שלך אחרי שניתן גזר הדין?
"אנחנו פועלים כדי לאתר את המתעללות הבאות ונגיע לכולן. כל מי שתחשוב להרים יד, לקשור או להתעלל פיזית, נפשית ומילולית בילדים, נראה לה את הדרך החוצה מהמקצוע. מעבר לזה היא תשלם את המחיר מבחינה פלילית".

המטרה: לייצג נפגעי התעללות

עמותת "צדק לילדים - מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך" הוקמה על מנת לייצג את נפגעי התעללות בקטינים על ידי בגירים ופועלת למען מוגנות וחינוך איכותי לכל ילדי הגיל הרך בישראל. מטה המאבק נולד מהשטח, בין הפגנות, דיונים בוועדות בכנסת, פגישות עם חברי כנסת וראשי מפלגות.
העמותה מגדירה את עצמה כצומת מרכזי להורים שחוששים שהילד שלהם נפגע בגן. כך, למשל, היא מייעצת כיצד לפעול מול המשטרה, הגן והורים האחרים. בנוסף, מתכוונת העמותה לחשוף את המקרים בתקשורת וממשיכה ללוות את המאבקים לאורך כל הדרך.
לעמותה מספר מטרות, כולל תיקון וישום חוק הפיקוח, תיקון חוק המצלמות, תיקון לחוק העונשין - החמרת ענישה, וכן ענישה בגין אי דיווח. חוק החמרת ענישה של ח"כ אופיר כץ עבר קריאה טרומית וראשונה, ומטה המאבק פעל וממשיך לפעול מול הקואליציה כדי להעלותו לדין רציפות.
לסיום, מקדמת העמותה הקמת מעטפת שיקומית לקורבנות התעללות, מסלול מהיר ברשויות החוק ומערכת המשפט ועוד.
לעדכונים: חדשות פתח תקוה