בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אישר לאחרונה תביעה ייצוגית נגד חברה קדישא בפתח תקוה בטענה כי הפלתה יהודים יוצאי ברית המועצות לשעבר כשייחדה להם חלקות מסוימות וקברה אותם בנפרד מיתר הנפטרים.
1 צפייה בגלריה
בית העלמין סגולה בפתח תקוה
בית העלמין סגולה בפתח תקוה
בית העלמין סגולה בפתח תקוה. לקברים המצולמים אין קשר לכתבה
( צילום ארכיון: גיל לרנר)
הרקע לתביעה הוא טענה למדיניות בה נקטה חברה קדישא פתח תקוה ביחס לנפטרים יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר בבית העלמין סגולה ובבית העלמין ירקון פתח תקוה, כשהקצתה לקבורתם חלקות ייעודיות המופרדות בדרך כלל בגדר משאר החלקות בבתי העלמין. לטענת חברה קדישא, הסיבה למדיניות זו הייתה מאחר ויוצאי ברית המועצות נוהגים לחקוק תמונה של הנפטר על גבי המצבה וכי מנהג זה מנוגד להלכה היהודית שגם אוסרת להתפלל בקרבת תמונות אלו, ולכן נדרשה הקמת חלקות ייעודיות .
מי שיזמו את הגשת התביעה הם קרובי משפחה של שני נפטרים שנקברו בחלקות הייעודיות על אף שעל גבי המצבות לא מוצגות כלל תמונתן. טענתם המרכזית של המבקשים היא כי מדיניות זו מהווה הפליה בשל מוצא, והפליה זו היא פסולה בהתאם להוראותיו של חוק איסור הפליה. עוד עולה מכתב התביעה כי מדובר במדיניות שהייתה נהוגה משנת 2004 ועד קיץ 2016, אז הקצתה החברה חלקה חדשה שרק בה מותר להציג תמונות על הקברים.
קראו גם:
כאמור, לאחרונה אישר בית המשפט המחוזי מרכז בלוד את התביעה הייצוגית כשהשופט יחזקאל קינר ציין כי "לא ניתן לקבל טענה זו (של חברה קדישא- מ.ד) ואת ההכללה שבה, כאשר קרובי הנפטרים לא נשאלו כלל על ידי המשיבה אם ברצונם לחקוק תמונות על גבי המצבות, והאם הם מעוניינים בקבורת יקיריהם בחלקה בה מתירה המשיבה חקיקת תמונות על גבי המצבות, חרף האיסור ההלכתי על כך. ההפרדה נעשתה מתוך גישה פטרונית וסטריאוטיפית כלפי יוצאי ברית המועצות".
בנוסף, חייב השופט את חברה קדישא לשאת בהוצאות שכר טרחת עורכי הדין בגובה 25 אלף שקלים. קדם המשפט בנושא נקבע לתאריך ה-25 בנובמבר.
עו"ד נדב מיארה ממשרד גיל רון, קינן ושות' אשר מייצגים את התובעים, מסר בעקבות ההחלטה "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר הכירה בכאבן של משפחות יוצאי ברית המועצות שהופרדו במותם מיתר הנפטרים. מאז שניתנה ההחלטה, פנו אלינו עשרות בני משפחה שנושאים עמם שנים את הבושה והעלבון שכרוכים בקבורה הנפרדת. הם חשים הקלה נוכח החלטת בית המשפט ומעוניינים למצות את הדין עם האחראים לכך. יש חשיבות מיוחדת בקביעת בית המשפט כי התביעה הייצוגית תתנהל נגד מנהלי החברה. הטלת אחריות אישית על מנהלי גופים הנוהגים בהפליה, תגביר את ההרתעה מפני הפרת החוק ותסייע במאבק בגזענות ובהפליה."
תגובת חברה קדישא תובא כשתתקבל.
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה