לאחר שנים של עבודות פיתוח, נפתח לאחרונה גן לאומי מגדל צדק בראש העין למבקרים.
מדובר במתחם היסטורי שעבר עבודות שיקום ושימור. מאז הקמת ראש העין המתחם היה פתוח למבקרים ללא תשלום ועתה נדרשים כל המבקרים לשלם - כולל תושבי ראש העין ופתח תקוה שמתגוררים בסמוך אליו. יצויין כי עבור תושבי ראש העין התשלום הוא מסובסד ואילו תושבי פתח תקוה משלמים מחיר מלא.
2 צפייה בגלריה
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
(צילום: אורי קייזר רשות הטבע והגנים)
במהלך חול המועד פסח נשמעו שוב ושוב קריאות ברשתות החברתיות מצד תושבים בראש העין לאפשר כניסה חינם. "לא ייתכן שתהיה לנו שמורת טבע בתוך העיר ולא יתנו לנו להיכנס בחינם כפי שקורה במקומות רבים אחרים בארץ", הם אומרים.
קריאות דומות נשמעו גם מצד תושבים בפתח תקוה, העיר הסמוכה למגדל צדק. "לפחות שיתנו לנו להיכנס במחיר מסובסד. אם אנחנו רוצים לטייל כמשפחה עלינו לשלם מאות שקלים עבור כניסה לאתר".
את העבודות בגן הלאומי חדש, המשתרע על שטח של כ-1,700 דונם בשטחה של העיר ראש העין, הובילו רשות הטבע והגנים, עיריית ראש העין, והקרן לשיקום מחצבות.
2 צפייה בגלריה
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
גן הלאומי מגדל צדק ראש העין
(צילום: אורי קייזר רשות הטבע והגנים)
במסגרת העבודות בוצע שיקום נופי ואקולוגי של המחצבות הנטושות, שפעלו בעבר במקום, ובסביבתן על ידי הקרן לשיקום מחצבות, נבנתה טיילת נוף מרכזית משובצת עצים ופינות ישיבה והוקמה מבואת כניסה לקליטת המבקרים.
בנוסף, הוכשרו שבילי טיול באורך כולל של כעשרה ק"מ, ביניהם שבילים להולכי רגל, שבילי אופניים ושבילים מונגשים, ניטעו אלפי עצי בוסתן ושיחים והוסדרו חניות לרווחת המבקרים. כל זאת לצד עבודות שיקום, שחזור ושימור של המצודה הקדומה מהתקופה הצלבנית, המעטרת את ראש הגבעה בלב הגן הלאומי ומשלבת תצפית נוף מרהיבה לכל הסביבה – הן לאזור שמורת הטבע נחל שילה הסמוכה והן לאזור ערי גוש דן.
קראו גם:
במסגרת השיקום האקולוגי על בסיס המחצבות שפעלו במקום הוקמו גם שלוש בריכות חורף בשטח של כ-80 דונם. בריכות אלו התמלאו לאורך עונות החורף האחרונות במי גשמים והפכו בכך למשכנם של מיני חי וצומח האופייניים לבית הגידול המימי, שהולך ונעלם מנופי הארץ והעולם כולו.
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה:
הגן הלאומי מגדל צדק הוא אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בעיר.
במסגרת הסכם הגג, אושר תקציב של כ-130 מיליון ש"ח לפיתוח ושיקום הגן הלאומי.
כניסה לגן לאומי ברחבי הארץ כרוכה בתשלום.
במסגרת הסכם מיוחד עם רשות הטבע והגנים, הגענו להסדר במסגרתו עלות כניסה לתושב מבוגר היא 10 ש"ח (במקום 28 ש"ח) ולילד 5 ש"ח בלבד(במקום 14 ש"ח) ומנוי מטמון לכל המשפחה של רשות הטבע והגנים בעלות של 240 ש"ח (במקום 400 ש"ח) לגנים לאומיים ברחבי הארץ למשך כל השנה. תקציב הכניסה מסובסד ע"י העירייה.