הרוחות סביב פרשת התלמידה בת ה-7 מבית הספר בפתח תקוה שנותרה עקב הוראת המורה בחולצה ותחתונים במהלך יום הלימודים לא נרגעות. הבוקר (יום ד') נערכה פגישה בין הצוותים החינוכיים לבין הוריה שהגיעו מלווים בעורכת דין. ההורים ניתקלו בסירוב לבקשת התנצלות מצד הצוות, וכעת הם שוקלים להוציא את בתם מהמוסד החינוכי.
1 צפייה בגלריה
הילדה והשמלה
הילדה והשמלה
הילדה והשמלה
(צילום: באדיבות עו"ד ויקטוריה רויטמן, שמייצגת את המשפחה)
בפגישה שנערכה הבוקר נכחו יועצת ומנהלת בית הספר, מפקחת מטעם משרד החינוך וכן מחזיק תיק החינוך בעירייה, רון כץ. "לא הבנתי מה הם רוצים", מספרת למיינט פתח תקוה אמה של הילדה. "הם כביכול רוצים לעזור לילדה וניסו לשכנע אותנו להחזיר אותה אבל בתחושות שלי שגם שיתפתי אותם בהם לא אכפת להם והם רק רוצים להשתיק את המקרה. ביום שני, ביום בו קרה המקרה, חיכיתי שמישהו מבית הספר יחזור אלי, אבל אף אחד לא התקשר ולכן הוצאתי את הסיפור והגשנו תלונה במשטרה".
מה עובר על בתכם בימים אלו?
"הילדה מפחדת שיתנכלו לה אם היא תחזור. היא חוששת שהמורים לא יאהבו אותה בגלל המקרה ובנוסף שלא יצחקו עליה הילדים. חוץ מזה, יש לה קושי בלימודים וכל יום שהיא מחסירה רק מגדיל את הפער. לפחות בזמן שהיא בבית יש תמיד מישהו שתומך בה ומחזק אותה".
מה בכוונתכם לעשות כרגע?
"אני לא יודעת לומר. יש לנו פגישה בהמשך היום עם פסיכולוגית שאמורה לומר לנו מה נכון לדעתה מבחינת הילדה. בעלי ממש לא רוצה להחזיר אותה, אבל נגיע לפגישה ונראה מה נעשה".
איך אתם מתמודדים לאור המקרה?
"אנחנו ממש בהלם מכל מה שקורה. לא האמנתי שאפשר לעשות דבר כזה. זה קשה מאוד ויכול להיות שגם אני ובעלי נצטרך טיפול פסיכולוגי".
עורכת דינם של בני הזוג, ויקטוריה רויטמן הוסיפה: "לאורך כל הפגישה שנערכה הבוקר אף לא אחד מבין הנוכחים הוציא חצי התנצלות. גם שהערתי על כך, אמרו לי 'זה לא המקום לכך'. אז מתיח זה כן יהיה המקום? הצוות החינוכי של בית הספר טען שמה שהכי נכון זה להשאיר את הילדה אצלם וגם העירייה הביעה נכונות לבוא לקראת הילדה בכל מה שדרוש. בין אם בהעברה לבית ספר אחר ובין אם במתן סיוע על ידי שיעורים פרטיים. כמו כן הבטיחה העירייה לבדוק את הנושא אבל זה ניסיון לטאטא הכל מתחת לשטיח כאילו המורה לא הבינה ולא ידעה. לא ראיתי שהם מטפלים בנושא ברצינות רבה".
איך אתם מתכוונים לפעול משפטית?
"לפני שממשיכים הלאה אנחנו חייבים לדאוג לבריאותה של הילדה שזה יותר חשוב מהכל. המטרה זה לבדוק מה הכי נכון עבורה כרגע".
מהעירייה נמסר בתגובה: בעקבות המקרה, ראש העירייה רמי גרינברג הורה לצוותי מינהל החינוך בעירייה לערוך תחקיר בנושא. בתוך כך נערכה הבוקר בבית הספר פגישה בהובלת ראש מינהל החינוך רון כץ ובהשתתפות גורמי המקצוע ברשות ובמשרד החינוך יחד עם משפחתה של התלמידה ומנהלת בית הספר. מהתחקיר שהרשות ביצעה עולה כי המורה פעלה מתוך שיקול דעת מוטעה אך במקביל לא מן הנמנע כי הדבר נעשה בתום לב.
"כאמור, התלמידה התבקשה ע"י המורה לעמוד בקוד הלבוש הקיים בבית הספר. בעקבות כך נוצר קשר עם האם אשר אמרה כי אין ביכולתה להגיע לבית הספר כדי להביא את חולצת התלבושת ונתנה את הסכמתה שבית הספר יספק את החולצה. זאת תוך שהיא מציינת כי מתחת לשמלה קיים "שורטס" (המילה בה השתמשה האם). בהמשך לכך התלמידה הופנתה לשירותים כדי להחליף את השימלה בחולצת בית הספר כאשר ידוע למורה כי מתחת לשמלה יש מכנס קצר.
"חשוב לציין כי בין השלב בו התלמידה החליפה את השמלה לבין סיום יום הלימודים חלפה שעה וחצי בלבד, אשר במהלכה התלמידה הייתה ישובה בכיתה. יודגש כי עיריית פתח תקוה אינה מתעלמת מחומרת המקרה, גם אם הוא נוצר בתום לב. ובמסגרת זו, הרשות תפעל לחדד את הנושא בפני צוותי ההוראה בפ"ת כדי שמקרה חריג מעין זה לא יישנה".
לצד התחקיר שהרשות עשתה נבהיר כי הנושא מצוי לפתחו של משרד החינוך אשר לו הסמכות הניהולית על מנהלת בית הספר והמורה. בהקשר זה נציין כי גם משרד החינוך עורך במקביל תחקיר בנושא. במידה והורי התלמידה יבחרו להעביר את התלמידה לבית הספר אחר בתחומי הרשות, יהיה ניתן לעשות זאת כבר בימים הקרובים. כמו כן, הרשות ערוכה למתן מענה לכל צורך שיעלה ככל שיידרש על ידי המשפחה".
"אנו מגנים בכל תוקף את האמירות המזעזעות שנשמעות כלפי עובדי ההוראה כפי שמשתקף מהרשתות החברתיות. כאמור, גם אם נעשתה טעות נקודתית בשיקול הדעת, אין מקום לרמוס את כבודם של המורים ככלל ואת כבודם של המורה במקרה דנן בפרט".