הטרדה מינית בזום: תלמיד כיתה ח' בבית הספר שש שנתי גולדה בפתח תקוה שלף את איבר מינו במהלך שיעור תנ"ך בזום.
1 צפייה בגלריה
(גולש באינטרנט בחושך. צילום: shutterstock)
האירוע התרחש היום (שלישי) כשהתלמיד נכנס לשיעור זום של כיתה אחרת על מנת לעורר פרובוקציה כחלק מתופעת ה"זומבומבינג" ההולכת וגוברת בימים אלו במסגרתה אנשים פורצים לפגישות ושיעורים בזום כדי להפריע למהלכם התקין.
התלמיד שלף את איבר מינו בשידור חי אל מול שאר התלמידים ובתגובה המורה הוציאה אותו מהשיעור המקוון ועירבה את הדרגים הבכירים בנושא.
קראו גם:
אנה נבות, יו"ר הנהגת ההורים העירונית: "האירוע היום מעיד על מה שאנחנו טוענים מתחילת הקורונה וזה העדר כלים ללמידה בטוחה מרחוק והטלת אחריות על המורה שנאלץ להיות שומר הסף המקוון בזמן שהייאוש והשעמום בקרב בני הנוער חוצה גבולות והרעיונות לא נגמרים והפגיעה הנפשית יכולה להיות קשה.
"אנחנו בוועד העירוני מקימים מידי שנה צוותי עבודה והשנה צוות המוגנות תפס מקום רחב יותר היות והתלמידים לא נמצאים פיזית בבית הספר ואין מענה מיידי של יועצות ורכזים חברתיים שזמינים לתלמידים בזמן שיגרה.
"מטרת הצוות לפעול להעלאת המודעות והשיח הנורמטיבי בנושא של מוגנות בקרב כלל הורי העיר למען מרחב בטוח ומוגן עבור התלמידים גם מרחוק. כשהורה פונה אלינו הוא מקבל מענה והפניה לערוצי הטיפול המקצועיים ולצערי מעטים יודעים לאן לפנות ואנחנו כאן לסייע.
"הנהגת ההורים העירונית מבקשת להודות למורה והנהלת בית הספר על שפעלו במיידי להגנה על הילדים, אין ספק שמדובר באירוע מצער אך אין בו כדי להמעיט מערכה של העשייה החינוכית המאומצת של צוותי החינוך העושים כל שביכולתם כדי לאפשר המשך שגרת לימודים מרחוק.
"אנו מוקיעים אירועים מעין אלו ומגנים את תופעת ה'זומבומבינג' ומבקשים לנהוג באפס סובלנות לאירועים מסוג זה".
מלשכת דובר העירייה נמסר בתגובה: "מדובר באירוע מצער שאין בו בכדי להצביע על המאמצים הגדולים של צוותי החינוך והנהלת בית הספר כדי לשמור על שגרת לימודים מרחוק, מתוך ראיית הפרט וכלל תלמידי הכיתה.
"יחד עם זאת, המקרה מחייב טיפול משמעתי לצד שיח חינוכי שמטרתו למנוע מקרים מעין אלו. ביה"ס מלווה על ידי גורמי המקצוע בפיקוח וברשות, בתקווה שמקרה כזה לא ישנה.
"ראוי לציין כי עיריית פתח תקוה רואה בחומרה רבה את המעשה ומחזקת את הצוות החינוכי והנהלת בית הספר על התנהלות מקצועית בתקופה מאתגרת זו. אנחנו מגנים מכל וכל את תופעת ה'זומבומבינג' ובמסגרת הטיפול נדרוש ענישה חמורה לאחראים למעשה, למען יראו וייראו. מקרים מעין אלו יענו באפס סובלנות".
להלן המכתב המלא שכתב היום להורים מנהל חטיבת "גולדה", נדב רסולי:
היום, במהלך שיעור תנ"ך, אשר התקיים בזום, התפרץ לשיעור תלמיד שאינו מן הכתה, וחשף את אבר מינו בשידור חי.
לצערנו, תלמידי הכתה נחשפו לכך. כאשר המורה הבחינה באירוע ,היא הוציאה את התלמיד מן השיעור ודיווחה על כך להנהלת ביה"ס.
תופעת ה"זומבומבינג" הינה תופעה חדשה, בה משתתפי המפגש מעלים תכנים קשים ופוגעניים למרחב המשותף הכיתתי המקוון.
החשיפה הפתאומית והלא צפויה לתמונות או סרטונים פורנוגרפיים חושפת את תלמיד הכיתה לתכנים שאינן מותאמים ופעמים רבות יוצרת באופן טבעי טלטלה רגשית גם בקרב התלמידים וגם בקרב המורה המלמד/ת. הם חווים "התקפת זום".
לנוכח התכנים הללו, עלולות להתעורר תחושות של בהלה, איבוד שליטה, בלבול, מבוכה וחוסר אונים. המורה הגיבה במהירות למרות הסערה בה היתה על מנת להחזיר במהירות את המוגנות למרחב הכיתתי המקוון.
בית הספר פועל ללא לאות למען שמירה על תחושת המוגנות של התלמידים, הן במרחב הפיסי והן במרחב המקוון.
לפיכך, מאז נודע על האירוע, פעל הצוות החינוכי ,בכל האמצעים העומדים לרשותו, לאיתור התלמיד הפוגע ואיתור התלמיד אשר "הזמין" אותו לשיעור ע"י העברת הקישור.
מנהלת ביה"ס השש שנתי עודכנה וכמו כן עודכנו גורמי הפיקוח והרשות המקומית. מחר תערך שיחה עם תלמידי הכיתה, מנהל ביה"ס והצוות החינוכי.
מטרות השיחה הן אוורור רגשות ומתן אפשרות לתלמידים לשתף בתחושותיהם לגבי האירוע, ברור עמדות לגבי האירוע, מתן כלים להתמודדות והבניית המוגנות הכיתתית מחדש.
בנוסף, יובהרו כללי ההתנהגות במרחב הכיתתי- ויוצג התקנון למרחב המקוון במסגרתו נדגיש בצורה מפורשת כי מתוך רצון לשמור על הכבוד והביטחון של כולם ומחויבות למוגנות ומניעת פגיעה ,ינקטו צעדים משמעתיים כלפי כל העלאה של תכנים שאינם מותאמים.
כמו כן, יועבר בשיחה מסר חד וברור כי האירוע שהתרחש מוגדר כהטרדה מינית והינו עברה על החוק ולכן התגובה תהיה במלוא החומרה בהתאם לנוהל ולחוק.
הורים יקרים, העלאת תכנים מיניים ללא הסכמת המשתתפים נחשבת פגיעה מינית אשר עלולות להיות לה השלכות רגשיות משמעותיות.
אנו מבקשים מכם לקיים שיח עם ילדיכם על האירוע, שיח שיכלול מחד ,בירור רגשי לשלומם ותמיכה בהם ומאידך, ידגיש כי עפ"י החוק, זומבומבינג בעל אופי מיני נחשב לפגיעה מינית ויש לכך השלכות עפ"י החוק. כמו כן, נבקש מכם ההורים, להוקיע את המעשה וכל סוג של שותפות בו.
הצוות החינוכי זמין עבורכם לכל שאלה ובקשת עזרה. במידה ואתם מוטרדים מתגובת ילדיכם, אנא שתפו אותנו ונשמח לסייע.
ממשרד החינוך נמסר כי, "מדובר באירוע חמור שבוצע על ידי אדם שאינו משתייך לכתה שכפי הנראה קיבל את קוד הגישה לשיעור בזום. הנהלת בית הספר בודקת את האירוע בהיבט המשמעתי ובמקביל וצוות המחנכים יערוך שיחות עם התלמידים כדי להעמידם על חומרת העניין".