כעס רב בקרב הורים לתלמידים באחד מבתי הספר היסודיים בפתח תקוה: זאת לאחר שהתברר כי תומך הוראה שמועסק כעת במקום, נחקר בשנת 2013 במשטרה בחשד לעבירות פדופיליה. לפני ימים ספורים הוא הושעה מתפקידו עד לסיום הבירור בנושא.
1 צפייה בגלריה
פדופיל
פדופיל
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
קראו גם:
כאמור, בשנת 2013 נעצר העובד על ידי המשטרה בחשד לניסיון בעילה שלא בהסכמה וניסיון ביצוע מעשה מגונה בקטין, לאחר שניהל קשר עם נערה בת 13 שבדיעבד התבררה כתחקירן שהתחזה.
האיש הודה בחקירתו כי הוא זה שיצר איתה קשר בצ'אט והתחזה לצלם בסוכנות דוגמנות. בתוכן ההתכתבות בין השניים כתב החשוד לנערה בין היתר: "יכול להיות שתצטרכי להצטלם עם ביקיני.. ואיתי". בהמשך שאלה הנערה מה אפשר במקום ביקיני, מאחר ואין לה ביקיני יפה ובתגובה נענתה: "חזיה ותחתון".
בחקירתו טען תומך ההוראה כי רצה להיפגש עם הנערה "בשביל להתנשק, לא יותר מזה", אך לאחר מכן כשנשאל אם היה בכוונתו לקיים יחסי מין עם קטינה או קטין ענה "רק במקרה הזה וזהו".
במקביל טען כי לא יצר קשר מעולם עם קטינה או קטין אחרים והודה כי ביצע טעות חמורה. בסופו של דבר נסגר התיק נגדו מחוסר ראיות מספיקות.
בימים האחרונים התקבל דיווח אודות האירוע בעיריית פתח תקוה ובעקבות כך הוציא ראש העירייה רמי גרינברג מכתב להורים ולצוות בית הספר בזו הלשון: "בימים האחרונים התקבל דיווח בעירייה על אדם שנחשד בשנת 2013 במעשים פלילים לכאורה שתכנן לבצע באותה עת. היום כ-7 שנים אחרי, הוא נקלט ע"י משרד החינוך כתומך הוראה במסגרת התגבור של משרד החינוך לטובת מתווה למידה בקפסלות בעקבות נגיף הקורונה.
"אציין כי כל הליך הקליטה מבוצע במשרד החינוך ללא קשר לעירייה וכמובן בהתאם לכללים של משרד החינוך הכוללים בדיקת העדר הרשעות פליליות כמחויב במוסד חינוכי.
"הדבר הובא לידיעתי בעקבות פניית כלי תקשורת בנושא ומאותו הרגע הנושא נמצא בטיפול מקיף ויסודי של כלל הגופים האמונים על הנושא בעירייה ובמשרד החינוך. כמו כן זימנתי את תומך ההוראה המדובר לפגישה בלשכתי בימים אלו.
"מהעובדות הידועות לנו כפי שהתקבלו ממשרד החינוך, מדובר באדם שלא הורשע בגין החשדות שעלו כנגדו בשנת 2013 והתיק נגדו נסגר. עובדה זו אפשרה לו להתקבל לעבודה במשרד החינוך כתומך הוראה, מאחר שלא הוגש נגדו כתב אישום ולא הורשע ע"י בית המשפט. יודגש כי על פי הרישומים הפליליים, אותם הוא נדרש להגיש עם קבלתו לעבודה בתחום ההוראה, לא עלה כל הרשעה כנגדו מאחר שלא הייתה כזו בנושא זה.
"מברור שקיימתי עולה כי לפני כשלוש שנים המורה המדובר לימד במשך כחודשיים באחת מהרשתות ההוראה הפועלות בפ"ת בחינוך העל יסודי וע"פ מכתב שהובא לגורמי העירייה, ציינה הרשת בפני ההורים בשנת 2017, כי ערכה בדיקה בעניינו של המורה מול משרד החינוך והמשטרה ולא נמצאה כל מניעה להעסקתו לאור העובדה כי הוא לא הורשע והמשטרה נתנה אישור שמאפשר למעשה להעסיקו במוסד חינוכי.
"על אף שמדובר בעובד משרד החינוך ולא בעובד עירייה, עם קבלת הדיווח לפני ימים אחדים, וידאתי כי אותו אדם לא יעבוד בבית הספר במהלך חופשת החנוכה וזאת עד לסיום הבדיקה שלנו. יודגש כי אני מטפל בזה ברמה האישית מול הגורמים הרלוונטיים גם בשל רגישות הסוגיה – הן בפן הציבורי והן בפן המנהלתי מול משרד החינוך".
ההורים אומרים כי חלקם הבינו רק אמש כי מדובר באדם שנחשד בעבר בעבירות פדופיליה. "מהמכתב של ראש העירייה הבנו שהנושא בטיפול אבל לא הבנו את חומרת הנושא", אומר אחד ההורים. "אמש נוגע לנו על החשדות כלפי אותו אדם וחיברנו אחד ועוד אחד".
מה עובר בראש באותו רגע?
"זה מלחיץ. הוא אדם מאוד מתוחכם. אם הוא מצליח להיכנס לבית הספר למרות מה שהיה ונמצא בו כבר תקופה ולא יום אחד זה מלחיץ מאוד".
למרות שעברו 7 שנים והתיק נגדו נסגר, עד כמה אתה וההורים חוששים למקרה נוסף?
"בוודאי שיש חשש. איך אני יודע מה היה בשנים האלו? הוא עבר טיפול? אני לא יודע כלום. זה מפחיד. לא ברור איך קיבלו אותו. הבנתי שקיימת פרצה כלשהי שמובילה לכשל מערכתי בין המשטרה לבין משרד החינוך בהעברת הנתונים ביניהם".
איך זה ישפיע עליכם?
"אתה יותר עירני ואפשר לומר שגם פחות סומך על המערכת. כרגע הוא מושעה, ראש העירייה מטפל בזה ואנחנו ממתינים לעדכון. לבית הספר הוא לא יחזור".
הורה אחר מסר: "יש תחושות של הלם וכעס גדול. לא כלפי בית הספר או הרשות המקומית, אלא אני חושב שיש כאן מחדל ברמה ארצית שמתרחש במספר מקומות כשמידע רלבנטי לא עובר מהמשטרה למשרד החינוך. זהו תהליך רקוב וצריך למצוא פתרון כדי למנוע מקרים נוספים כאלו".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך פועל בכובד ראש, נוהג במלוא הרגישות ועל פי הוראות הדין בתהליך קליטתם של עובדי הוראה במערכת החינוך. קליטתו של העובד אושרה לאחר שלא התקבל כל מידע מטעם גורמי האכיפה שמונע חוקית את העסקתו.
"מנכ"ל המשרד הנחה את הייעוץ המשפטי שבמשרד לפעול אל מול גורמי האכיפה – משרד המשפטים, פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל כדי שאלה יעבירו באופן מידי כל מידע רלוונטי שיש בידיהם ואינו מצוי ברשות המשרד, כדי לקבל תמונה מלאה בעת הליך קליטת עובדי ההוראה. כמו כן, הנחה המנכ"ל לבחון את התאמתו של החוק לעניין חשוב זה של העברת כלל המידע לידי המשרד".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "התיק נסגר מחוסר ראיות מספיקות. החשוד היה סטודנט בזמן הרלבנטי".
מהמשטרה לא התקבלה תגובה.