כחצי שנה לאחר המהלומה שקיבלו סוחרי השוק בדמות סגירת המקום לתקופה ארוכה, שוב הם נאלצים להתמודד עם מכה אדירה אולי אף יותר מהקודמת לאחר שבשבוע שעבר נסגר השוק פעם נוספת. ראש העירייה נעתר לבקשת הסוחרים ופנה לקראת סוף השבוע האחרון לשר הבריאות בבקשה לאשר את פתיחתו מחדש.
3 צפייה בגלריה
שוק פתח תקוה הברון הירש
שוק פתח תקוה הברון הירש
שוק פתח תקוה הברון הירש
(צילום: ניצן ינקו)
נכון להיום (ראשון), הדוכנים בשוק הססגוני בימים שבשגרה, עומדים מיותמים, כשבניגוד אליהם החנויות סביבו ברחוב הברון הירש וגוטמן נותרו פתוחות. בימים האחרונים מספר סוחרים פעלו כדי לצמצם את הנזקים הצפויים ופתחו דוכנים ברחוב גוטמן, שם קיבלו אישור לפעול, אך הם מהווים מיעוט מתוך סוחרים רבים ששוב נקלעו למשבר כלכלי קשה.
"המצב לא טוב, יש לי בעיות רציניות עם האנשים שבתוך השוק שיותר ממחציתם לא עובדים אולי אפילו 75 אחוזים. השאר נצמדו לחנויות, והשכירו מקומות כדי לעבוד", אומר רפי פריינטה יו"ר ועד סוחרי השוק ב-24 השנים האחרונות. פונים אליי המון איך יכול להיות שהשוק סגור ולדוגמה מחנה יהודה פתוח. יצרתי קשר עם ראש העירייה רמי גרינברג ואמרתי לו שזה לא הוגן שיש בעלי עסקים במצב גרוע מאוד. בעיקר אלו שגם האישה והילדים עובדים איתם בעסק. מצד שני בסופרים אנשים עומדים אחד על השני, וגם ברחובות הברון הירש וגוטמן עובדים, זה לא יכול להיות".
כיצד הגיב גרינברג?
"מגיעה לו מילה טובה. הוא הגיע ושמע את אשר על ליבם של הסוחרים. הם הסבירו לו שנוצר מצב של איפה ואיפה ושל פילוג כשאחד מביא אוכל הביתה במיוחד לאור כל העבודה בחגים, ואחרים לא יכולים להביא. אליי באופן אישי באו אנשים ואמרו שהם לא מרגישים בנוח לעבוד כשחברים שלהם לא יכולים. ביקשנו מרמי את עזרתו והצענו אפילו לשכור חברת שמירה שתווסת את כניסת המבקרים לשוק.
קראו גם:
"רמי קיבל את הדברים ואמר שיעשה מה שאפשר כדי לעזור לנו ושלח מכתב לשר הבריאות. לא קיבלתי תשובה עדיין, וכנראה שזה לא מעניין את השר. לשרים יש משכורת שמנה והם מצפים שאנשים ישתמשו בחסכונות אבל אין כאלו. שהם באים לשוק הם מתקבלים במחיאות כפיים אבל שאתה צריך אותם הם לא עונים לך ולא מדברים איתך".
3 צפייה בגלריה
שוק פתח תקוה הברון הירש
שוק פתח תקוה הברון הירש
שוק פתח תקוה הברון הירש
(צילום: ניצן ינקו)
מה עובר על הסוחרים כרגע, במיוחד לאחר שלא מזמן ספגו מכה קשה?
"היום המצב יותר גרוע. הסוחרים עדיין לא התאוששו מהסגר הראשון. יש כאלו שחייבים לשוק הסיטונאי, משכו סחורות ולא יכלו לשלם כי לא עבדו חודשיים גם בגלל הסגר וגם בגלל שיפוץ השוק, ופתאום נכנסו לסגר השני.
"אם סוגרים את כל החנויות אז אני מוריד את הכובע אבל חנויות עובדות, אז מה, אין שם אנשים? וברחוב גוטמן אין אנשים שמוכרים? יום שישי אלו שבאים לקנות בתוך השוק קנו מחוצה לו אז מה עשו בזה? אם זה סגר אז אין סגר. אני נאלץ להתמודד עם 400 איש שיש להם בעיות כלכליות כרגע. אין לי לא יום ולא לילה".
מה אתם מתכוונים לעשות מעבר לפניה של ראש העירייה לשר הבריאות ?
"אני לא יכול לעשות כלום. מה אני יכול לעשות? הפקחים לא נותנים להם. לקחו את החוק לידיים. מגזימים יותר מדי".
3 צפייה בגלריה
שוק פתח תקוה בזמן קורונה
שוק פתח תקוה בזמן קורונה
שוק פתח תקוה בזמן קורונה
(צילום: ניצן ינקו)
אתה רואה איזה אור בקצה המנהרה כרגע?
"לא רואה שום אור. אם סגרו אותנו בחגים ומקומות אחרים פתוחים אני לא רואה שום אור. ראש העירייה בירושלים נלחם עבור הסוחרים. גם כאן ראש העירייה מנסה לעזור. אפשר לסגור את השוק אבל תנו תנאים מתאימים".
ממשרד הבריאות נמסר: "כעת כלל השווקים סגורים, לא רק השוק בפתח תקוה".