לאחר קרוב לשנה ללא מחאות ופעילות ציבורית, קיבלו בשבוע שעבר תושבי האזור מהלומה רצינית עם הפקדת תכנית תחנת הכח קסם. למרות הצהרות הניצחון בחודשים האחרונים מצד ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, תושבים רבים וביניהם מטה המאבק ואף חברי מועצה, ידעו כי טרם נסתם הגולל על התכנית שלטענתם תפגע אנושות באיכות חייהם.
1 צפייה בגלריה
מחאה נגד הקמת תחנת הכח בקסם
מחאה נגד הקמת תחנת הכח בקסם
מחאה נגד הקמת תחנת הכח בקסם
(צילום: שי בוקרה)
קראו גם:
כעת הם יוצאים שוב למאבק נגדה, כשהפעם צפויים להצטרף לראשונה תושבים מפתח־תקוה. הפגנה ראשונה מזה זמן רב אמורה להתקיים היום (שישי) במחלף אבן העזר.

ההתנגדות לא עזרה

לאחר למעלה משלוש שנים של מאבקים, מחאות ודיונים היה נדמה כי התכנית להקמת תחנת כוח המופעלת בגז בצומת קסם עתידה להתבטל. זאת לאחר שב־25 באוקטובר החליטה הממשלה כי עד שנת 2030 יעמוד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות (על ידי שמש ורוח) על 30 אחוז מסך הצריכה, כשיעד הביניים לחודש דצמבר 2025 עומד על 20 אחוז.
במכתב ששלח שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לעיריית ראש העין כתב כי פירוש ההחלטה "שבמקום הקמה של 7-8 תחנות כח חדשות בשנים הקרובות, המדינה תצטרך רק אחת או שתיים והן תוקמנה ככל האפשר בצמוד או בסמוך לתחנות קיימות". דבריו של השר הביאו את ראש העירייה ובכירים נוספים להצהיר במספר הזדמנויות על ניצחון, למרות קולות מצד גורמים שונים כי התכנית טרם נגנזה סופית.
גושפנקא לכך התקבלה בשבוע שעבר עם הפקדת התכנית והעברתה לשלב הגשת התנגדויות. ההחלטה התקבלה ברוב קטן בין היתר לאור עמדות משרד הבריאות ורשות המים, לפיהן בתנאים שהוטמעו בתכנית לא צפויה פגיעה במי תהום ובקידוחי מי השתיה. בין המתנגדים היו נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, משרד האנרגיה, כשגם הוועדה המחוזית הביעה את התנגדותה בדיונים קודמים.
על פי יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות, מרדכי כהן, המטרה היא להביא את ארבע התכניות שנותרו על הפרק, ביניהן תחנת קסם, לאותו שלב תכנוני של הגשת השגות, לפני קבלת החלטה איזו מהן עוברת לאישור הממשלה.
ומה חושבים על כך התושבים? "הופתעתי יותר מההכרזה על ניצחון מאשר ההודעה על ההפקדה עצמה", אומר שי לוי, חבר מטה המאבק נגד הקמת התחנה. "ההכרזה של ראש העירייה התבססה על שיחות טלפוניות שפירשו אותם כמו שפירשו אותם. הן לא היו משוללות מהיסוד אבל הגיעו מוקדם מדי".
יש לך הסבר מדוע ההחלטה התקבלה למרות התנגדות כה נרחבת, כולל מצד משרדי ממשלה?
"אני חושב שיש חשש מצד הות"ל לקחת אחריות או שהם אינם רוצים לקבל החלטה".
בחודשים האחרונים הורדתם הילוך.
"השקט היה בעיקר בציבור, אבל נעשתה עבודה בעיקר במישור הפוליטי ומול הגופים המתכננים. נמשיך במאבק עד לסיומו, וסיום המאבק יהיה כשהתכנית תרד מהפרק".

"החלטה חמורה"

"הצהרותיו של בן משה היו מעין משאלת לב", אומרת יפה זעפרני, אף היא ממטה מאבק התושבים. "חשוב שנמשיך לשתף פעולה עם העירייה. לתכנית יש הרבה בעיות משפטיות, סביבתיות, והיא קרובה מאוד למגורים".
יש אמונה שהתכנית אכן תבוטל בסופו של דבר?
"אם היינו חושבים שזה אבוד לא היינו נאבקים".
את חושבת שהתוצאות ידועות מראש?
"לצערי אני רואה הרבה פוליטיקה בהחלטות והרבה תעתועים".
תושב ראש העין, אביתר עמרם, אומר כי "מדובר בהחלטה חמורה מאוד. אני גר בסמוך לאזור בו אמורה לקום התחנה. ראש העירייה משתתף במאבק, אבל לא מפעיל את הכלים הנכונים".
יצוין כי בתגובה להחלטה כתב בן משה ברשתות החברתיות כי "נאמר לנו שתחנת הכח בקסם לא תקום והיינו בטוחים שניצחנו. אולם טייקונים ואינטרסים כלכליים מנסים לשנות זאת. ובכן, הם לא יצליחו! כל חיי הייתי לוחם, מעולם לא ויתרתי ומעולם לא הרמתי ידיים. גם כעת אלחם, אנצח ונעיף את הרעיון ההזוי הזה מחיינו".
כאמור, קולות בנושא נשמעים כעת גם מתושבים מפתח־תקוה, שהיו פחות מעורבים במחאות הקודמות. "להקים תחנת כוח לייצור חשמל במרחק קילומטרים ספורים מאיתנו מהווה סכנה חדשה ומוחשית לאיכות החיים והסביבה של כלל תושבי העיר, ובפרט לתושבים בשכונות אם המושבות החדשה והוותיקה", מציין יעקב אברמוביץ, פעיל חברתי בשכונת אם המושבות.
"אנחנו מצפים כי ראשי הציבור בעיר והנהגתה ישמיעו את קולם בצורה נחרצת בהתנגדות לתכנית בפני גופי התכנון".
מה אתם מתכוונים לעשות בנידון?
"בשלב הראשון להעלות את הנושא למודעות התושבים והשכנים בשכונות אם המושבות הוותיקה והחדשה. יש היום חוסר היכרות עם הנושא בעיר. נתחיל בקמפיין מודעות ברחבי השכונה, כמו גם בדיגיטל וברשתות החברתיות. זה צריך להיות מאבק שתושבי פתח־תקוה משולבים בו. כמו כן, אנו מתכוונים לבקש את התערבות העירייה בעניין".