סערה ברשתות החברתיות בשכונת נווה גן בפתח תקוה בעקבות פעילות הנערכת מדי שבת על ידי אנשי חב"ד בפארק הצפוני, כשבמסגרתה הם קוראים לילדים לומר פסוקים מהתורה בתמורה לממתקים ושלגונים.
1 צפייה בגלריה
(ילדים חרדים. צילום: shutterstock)
תושבים רבים רואים בכך שידול קטינים ועבירה על החוק בעוד אחרים רואים זאת כפעילות לגיטימית.
מדובר בפעילות די מוכרת הנערכת בשכונות נוספות בעיר דוגמת הדר גנים ואף בערים אחרות כשבמסגרתה כאמור, פעילי חב"ד מקבצים בגינה ציבורית מספר ילדים שחוזרים אחריהם באמירת מספר פסוקים מן המקורות ובתמורה מקבלים הילדים דברי מתיקה או שלגונים.
קראו גם:
אלא שפעילות שכזו שהחלה לאחרונה בפארק הצפוני בנוה גן, אינה מתקבלת בעין אוהדת על ידי חלק מתושבי השכונה, כשפוסט שעלה בנושא בימים האחרונים עורר סערה ברשת.
"לפני מספר שבועות הגעתי לגינה עם בן זוגי והילדים ופתאום ראיתי מישהו בזווית העין עם שקית מלאה ב'שלוקים' שהסתובב בין שאר הילדים", מספרת תושבת השכונה. "לפתע הבן שלי רץ לידי ואמר לחבר שלו 'בוא! האיש הזה קורא לנו והוא מחלק שלוקים אם באים איתו'".
איך הגבת באותו רגע?
"נבהלתי, ואמרתי לו 'אתה לא הולך לשום מקום', ואז הוא התחיל לבכות. הסברתי לו שלא הולכים עם אף גבר זר ולא משנה מה הוא מבטיח. זה הבהיל אותי נורא. באותו רגע הגיע שכן שלי שהוא חרדי שהתקשה להבין את הסיטואציה כמוני, לקח את הבן שלי ואמר 'יאללה בוא איתי' והוא פשוט הלך איתו ועם הבן שלו".
מה עובר לך בראש באותם רגעים?
"הייתי בהלם. ראיתי כמה זה חשוב לבן שלי למרות שאין לו מושג מה אומרים הפסוקים אבל הוא רצה שלוקים כמו כל הילדים. התלבטתי מה לעשות - האם אני הולכת לעשות סצנה או שאני אהיה לטובת הבן שלי, אשגיח עליו ואסיים עם זה, וזה מה שעשיתי. פשוט נכנעתי לסיטואציה. בדיעבד לא הייתי פועלת כך".
מה את חושבת שאפשר לעשות בנידון?
"אולי יש לערב את ראש העירייה שיאסור פעילות כזו. זה מפחיד שאדם בוגר ניגש לילד ומציע לו ממתקים. זה מעמיד אותנו במצב לא נעים מול הילד כי הבטיחו לו שלוק אבל זה גם אדם זר, ובפעם הבאה זה עלול להיות משהו אחר וחמור מאוד.
"בפעם הבאה לא נעבור על כך בשתיקה. נגיד לו שהוא מוזמן ללכת למקום אחר ולא לפנות לילדים ואם הוא יסרב נפנה למשטרה. אנחנו לא נגד הדת אבל זה לא לעניין שגבר זר פונה לילדים ומשדל אותם לבוא איתו ולא משנה מה הסיבה. אם היה מציע להם לעשות דברים אחרים כל השכונה הייתה על הרגליים. חשוב לי לשמור על יחסי שכנות טובים אבל זה לא מתקבל על הדעת.
"יהודים יש מכל הסוגים, וכל אחד בדרכו. אין לאף אחד זכות לכפות את מה שהוא חושב שנכון על אדם אחר בטח לא על ילדים. כמו שלא אשלח את הבן שלי לחינוך דתי כי זה לא תואם את השקפת עולמנו. אני לא רוצה שאדם זר יבוא וישדל את הילד שלי לעשות את זה".
תושב אחר ציין בתקיפות "מדובר במקרה חמור מאוד. אני אסע מחר לגינה בבני ברק ואחלק לילדים חומרים על אתאיזם ועל נזקי הדת. בטוח שזה יתקבל בברכה".
מנגד ישנם תושבים שרואים בכך פעילות לגיטימית ותקפו את כותבת הפוסט שיצר את המהומה. "הוא לא הכריח אף אחד לבוא ובטח שלא פיתה", כתב אחד התושבים בתגובה ואחר ציין "יותר מפחיד איך את מתייחסת לדתי.. הוא לא אויב".
מדוברות העירייה נמסר: "הפעילות המדוברת לא מתקיימת מטעם העירייה. שכן, העירייה נוקטת במדיניות חופש בדת וחופש מדת למי שחפץ בכך. במקומות שיש חוסר שביעות מהיוזמה של חב"ד, העירייה תדאג להבהיר בפני המארגנים את הסדרת הפעילות, כך שמי שחפץ בה יגיע למקום יעודי וישתתף ולא באופן פרוביזורי ברחוב".