בעקבות האירוע המטריד שבמהלכו נותרה ילדה בת 7 עם תחתונים בכיתה בבית הספר היסודי בפתח תקוה, והסערה הציבורית שהתעוררה בעניינו של בית הספר היסודי בעיר פתח תקווה הנחה שר החינוך יואב גלנט, לערוך תחקיר ובדיקה.
1 צפייה בגלריה
הילדה והשמלה
הילדה והשמלה
הילדה והשמלה
(צילום: באדיבות עו"ד ויקטוריה רויטמן, שמייצגת את המשפחה)
הצוות קיים שיחות עם מנהלת בית הספר הס, עם מחנכת הכיתה ועם הורי התלמידה כדי ללמוד את פרטי האירוע. כך מתוארת השתלשלות האירועים בתחקיר שבוצע:
ביום שני, בתאריך ה- 18.5.20, הגיעה תלמידת כיתה ב' לבושה בשמלה, וללא תלבושת בית ספר כפי שנקבע במסגרת התקנון הבית-ספרי. לנוכח זאת, מחנכת הכיתה קיימה שיחה עם האם, וביקשה ממנה להגיע אל בית הספר כדי שתחליף את בגדיה, אך זו טענה כי היא בדרכה אל הלימודים. המחנכת בתגובה הציעה לאם כי בית הספר ייתן לילדה חולצת בית ספר נקייה. באותה עת היא שאלה את האם, האם לתלמידה יש מכנס תחת השמלה.
האם ציינה, כי לילדה יש מכנסיים תחת השמלה והיא מאשרת לתת לילדה את חולצת התלבושת של בית הספר. הילדה החליפה באופן עצמאי את הבגדים לחולצת ביה"ס וחזרה לשיעור. לדברי המחנכת, הילדה לא התלוננה ולא קיבלה תגובות שליליות על הופעתה והמשיכה את יום הלימודים כרגיל.
התלמידה נכנסה לכיתה והתיישבה במקומה, והמחנכת לא בדקה את אורך המכנסיים שהילדה לבשה מתחת לחולצה, מפאת צנעת הפרט וכן הסתמכה על דברי האם שלילדה יש מכנסיים קצרים תחת השמלה (החולצה הייתה במידה גדולה והסתירה את המכנסיים).
בסיום היום, הגיעה האם לשער בית הספר כדי לאסוף את בתה. היא צעקה לעברה של מחנכת הכיתה וכינתה אותה בשמות גנאי. המחנכת מצידה פנתה לאם בניסיון לשוחח עמה ולהגיע לדיאלוג , אך האם סירבה.
לדברי המנהלת, מדובר במחנכת, חברת הנהלה ורכזת משכמה ומעלה. שמה הולך לפניה לאורך דורות, היא מבצעת את עבודתה נאמנה מתוך שליחות, מסירות ודאגה רבה לרווחת תלמידיה.
בתאריך ה- 20.5.20 התקיימה שיחת ברור בביה"ס בנוכחות ראש מינהל החינוך, מנהלת האגף, מפקחת משרד החינוך, מנהלת בית הספר, היועצת החינוכית, ההורים ועו"ד מטעמם. הפגישה התמקדה בדאגה לשלומה של התלמידה והרצון להחזירה לחיק ביה"ס ומתוך רצון להביע התנצלות בפני התלמידה והוריה.
הוצע להורים מערך תמיכה, אך ההורים סרבו לקבל תמיכה זו, וציינו כי הם מעדיפים לפנות לגורם מקצועי מטעמם.
המחנכת לא השתתפה בשיח, והשיחה עמה התקיימה בנפרד. מהשיחה עמה עולה, כי פעלה בתום לב מתוך רצון לכבד את כללי בית הספר, דבר לא נעשה בזדון ולא היה שום רצון לפגוע בתלמידה.
בסיום המפגש ולאורכו של היום נעשו ניסיונות ליצור קשר עם ההורים, כולל ניסיון לביקור בית במטרה לפגוש את התלמידה, לדרוש בשלומה, לחזקה ולהקשיב לדברים מנקודת מבטה, אך ההורים סירבו.
בנוסף התקיים שיח חינוכי רגשי בכיתה, במהלכו התלמידים הביעו דאגתם לשלום התלמידה והמורה. למרות האמור, אין בכוונת גורמי המקצוע להרפות אלא להמשיך ולהתמיד בניסיונות ובמאמצים לצור קשר עם התלמידה והוריה.
מפקחת בית הספר הצליחה ליצור קשר עם האב וניסתה לדבר אל ליבו כי יאפשר ליצור קשר עם הילדה, אך האב סרב.
אתמול (21.5.20) התקשרו ההורים ועמדו על בקשתם להעביר את ביתם לבית ספר אחר בעיר. לאור ההבטחה לכבד את רצונם, הילדה תשובץ בבית הספר השני תוך ליווי של גורמי המקצוע לשילובה המיטבי.
לסיכום, מסבירים במשרד החינוך כי, "במקרה המובא פה, היה מקום לגלות גמישות נוכח גילה הצעיר של התלמידה ונוכח העובדה כי "הפרת המשמעת" לא הייתה חמורה (הילדה הגיעה לבית הספר עם בגד אחיד בצבעו ועליו סמל בית הספר). עם זאת, הצוות סבור שמדובר באירוע מורכב, אך מצער ומיותר, שגרם לפגיעה רבה בתלמידה במשפחתה, במחנכת ובבית הספר. האירוע מעלה צורך מערכתי לדיון ולחידוד סוגיות הקשורות בהפעלת שיקולי דעת, במידתיות וברגישות גם כשמדובר באכיפת נהלים. יש להמשיך לפעול ליצירת מודעות, רגישות להתנהלות נכונה כך שאירועים כאלו לא יישנו בעתיד".
לנוכח המקרה יבוצעו הפעולות הבאות:
יינתנו תמיכה וליווי לילדה ולמשפחתה. המערכת רואה לנגד עיניה את טובת הילדה והיא תעשה הכל כדי לשמור על ביטחונה וחוסנה האישי. בתוך כך, על אף המשבר החריף הקיים כעת בין הילדה ומשפחתה לבין ביה"ס, יש לעשות כל מאמץ כדי לייצר קשר מלווה ותומך עם המשפחה, ללא כל קשר להחלטת ההורים להעביר את הילדה לבית ספר אחר בעיר.
המפקחת על הייעוץ והיועצת ימשיכו לנסות ליצור את הקשר ולו בכדי לאפשר לילדה לסגור ולהיפרד בצורה ראויה.
חשוב לאפשר לילדה ולמשפחתה לקבל ליווי ותמיכה גם אם יהיו חיצוניים. ידוע לנו כי הרשות הקצתה מגשרת דוברת השפה הרוסית להורים. תיבחן האפשרות לסייע למשפחה על ידי גורם חיצוני: מדריך מהמחוז, פסיכולוג מרשות אחרת או כל גורם שיאפשר הענקת תמיכה למשפחה.
על רקע הסערה ברשתות החברתיות ובתקשורת גם המורה נמצאת במצוקה גדולה. מדובר במורה ותיקה ומוערכת. הערכתנו היא כי המורה פעלה לא מתוך כוונה להרע, אך כפי הנראה טעתה בשיקול הדעת. להערכתנו חשוב כי יועצת או פסיכולוגית ילוו באופן אישי את המורה ויתמכו בה בתהליך המורכב עמו היא מתמודדת.
ליווי ותמיכה לבית הספר ברמה המערכתית: בית הספר כולו מצוי כעת במשבר. ההאשמה שמופנית כלפי המורה והתהליך המורכב שהיא עוברת (הגשת תלונה במשטרה, חקירה וכו), פוגעת בחוויית המוגנות של הצוות החינוכי כולו. להערכתנו נדרש תהליך של ליווי מערכתי, תמיכה לצוות וחשיבה על התנהלות בסוגיות של תקנון ואי קיומו.