הסיכון להתפרצות גל שלישי של קורונה בפתח תקווה גבוה מ־90%, כך קובע דוח מיוחד שהוכן החודש בידי הוועדה המייעצת למועצה לביטחון לאומי. בעזרת ניתוח של נתוני משרד הבריאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוכנה טבלה שמנבאת באילו אזורים בעיר צפויה התפרצות מחודשת משמעותית של המגפה.
הרשימה של ערים בסיכון כה גבוה כולל 13 יישובים, ובנוסף לפתח תקווה מככבות ברשימה גם ירושלים, אשדוד, מודיעין עילית, בית שמש ועוד. בתוך פתח תקווה, השכונה בסיכון הגבוה ביותר היא גני הדר, עם 92% סכנה לגל שלישי.
2 צפייה בגלריה
"אלחם על טובת ילדיי"
"אלחם על טובת ילדיי"
שוב נשארים בבית?
(צילום המחשה: shutterstock)
לדברי ד"ר ניצה קלינר־קסיר, שעמדה בראש הוועדה שהכינה את הדוח: הגורמים העיקריים שמשפיעים על הסיכוי לתחלואה גבוהה קשורים למצב הסוציו־אקונומי ולצפיפות: "מצאנו כי משתנים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים מנבאים ברמה גבוהה את האזורים המועדים להתפרצות הקורונה גם ללא שימוש בנתונים אפידמיולוגיים".

תעלומת הקשישים

בוועדה שעסקה באיתור מוקדי המגפה בנוסף לקלינר־קסיר, עוד 12 מומחים, ביניהם ראש חטיבת דאטה במשרד הבריאות, דרור בן משה, שלוש בכירות במל"ל וחוקרים ממכון ירושלים לחקר מדיניות.
העומדים מאחורי המסמך הסתמכו על כמה קריטריונים בולטים בשעה שבאו לקבוע את רמת הסיכון לפרוץ הגל השלישי בירושלים בפרט ובישראל בכלל. הם נשענו, בין היתר, על שיעור גבוה של אנשי המגזר החרדי, צפיפות האוכלוסייה, ריבוי משפחות גדולות של יותר מ־6 נפשות, תדירות רבה של שימוש בתחבורה הציבורית באזור, היותו של האזור נמוך במדד חברתי־כלכלי ושיעור גבוה של צעירים בני 29-15. אף שהווירוס פוגע במיוחד במבוגרים, באזורים שבהם שיעור גבוה של בני 60+ הדבר מגביר את התחלואה אלא להפך.
איך זה שרוב הנפטרים מהווירוס מבוגרים, אבל לפי הדוח הם לא בסכנה?
"הסיבה לכך היא שזו אוכלוסייה שנזהרת יותר - בעיקר מאחר שזו קבוצה שנמצאת בסיכון גבוה".

סכנת הצפיפות

עד כמה המצב חמור במגזר החרדי והערבי? מתברר שמספר החולים באזור שבו רוב חרדי עמד על 192 חולים בממוצע לכ-5,000 איש, ובאזור שבו רוב ערבי על 51 חולים. לעומת זאת, באזור שבו רוב יהודי שאינו חרדי יש בממוצע 23 חולים בלבד. ובכלל - באזורים החרדיים מספר הנבדקים בגל השני, עד 19 באוגוסט, שאומתו כחיוביים לנגיף היה גבוה פי שלושה משיעור החרדים בישראל. בנוסף, בגלל הצפיפות במגזר, מספר החולים באזורים שבהם רוב חרדי היה גדול עד פי 8.3 בהשוואה לאזורים שבהם רוב יהודי לא חרדי.

שקרנים? אנחנו?

שיעור הערבים שחלו ונפטרו בגל הראשון היה נמוך באופן יחסי. אבל בגל השני הכל התהפך ומספר החולים מהמגזר היה גבוה במיוחד. על פי מחברי הדוח, היו לכך שלוש סיבות: "שלושת המרכיבים החיוניים למהלך הקטיעה הם בעייתיים בחברה הערבית: בדיקות – היקף נמוך יחסית לחלקם באוכלוסייה; חקירות – היענות נמוכה (ובמקרים מסוימים אף הטעיה); ובידוד – הקפדה חלקית".
נקודה מעניינת קשורה לנשים הערביות. מתברר שבציבור הערבי הנשים נפגעות יותר, להבדיל מהמגמה הכללית באוכלוסייה. ההסבר המפתיע בדוח: "חלקן הגבוה של הנשים בחברה הערבית בהיקף התחלואה בגל השני, בשונה מהחברה היהודית, הוא בין היתר נוכח מעורבותן העמוקה בעונת החתונות שהחלה לאחר תום הרמדאן (הכנת הכלה והטקסים לאורך ימים)".
ובמקביל למסמך המומחים - הנה עוד דבר שרק יתרום לחזרת הגל השלישי. השבוע ביקרו חברי ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה של הכנסת ב'מפקדת אלון' ברמלה. מדובר בגוף החדש שאמור לקטוע את שרשרת ההדבקה. לחברי הכנסת נמסר כי 30% מכלל הנדבקים בנגיף דיווחו כי לא היו במגע עם אף אדם. עוד נמסר כי בשבוע האחרון אותרו כ־41 אלף מגעים פוטנציאליים עם חולים שאינם מאומתים, שנשלחה להם פנייה להיבדק כמובן. ומה קרה בפועל? - רק כ־13,600 מתוכם (33%) הלכו להיבדק בפועל, כשהרוב המוחלט לא הגיעו כלל למתחמי הבדיקות.
2 צפייה בגלריה
קורונה
קורונה
ההמלצה: לא לחכות לרגע האחרון
(צילום: shutterstock)

כך נמנע סגר שלישי

אז מה מציעים מחברי הדוח לעשות כדי למנוע את הגל הבא? "ההמלצה שלנו היא לא לחכות לרגע האחרון כשהתחלואה כבר גבוהה אלא לזהות מראש, בהתאם למאפייני האזור, מוקדי סכנה להתפרצות. גם אם התחלואה בהם כרגע נמוכה נדרשים טיפול מונע, למשל באמצעות הסברה שמותאמת למאפייני האוכלוסייה, ונקיטת צעדים משלימים מתאימים". במילים אחרות: לצאת בקמפיין מקדים, באזורים שבהם צפי להתפרצות כמו במזרח העיר והשכונות רמות, הבוכרים ושמואל הנביא.
אז מהי האלטרנטיבה לסגר כולל? סגרים על שכונות שעלולות להפוך לאדומות, וכפי שהחוקרים כותבים בלשון האקדמית: "לחימה בנגיף על בסיס מודל גיאוגרפי-דיפרנציאלי, אשר יתבסס לצד מדדי התחלואה גם על בחינת מדדי הצפיפות של כל אזור בשילוב המאפיינים הדמוגרפיים, הכלכליים והחברתיים".
בשורה התחתונה: במקום לסגור את כל המדינה, יש דרישה לאכוף את ההגבלות באזורים שבהם הקורונה משגשגת והציות, נאמר בעדינות - חלקי בלבד.
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה