"פרסום כזה אין באף עיר, זה משהו לא נורמלי וחריג מאוד. אם מסתכלים על רשויות ברדיוס הקרוב, אין דבר כזה".
כך אומר השבוע דובר ברשות מקומית באזור, שמכוון לפרסום הולך וגובר בחודשים האחרונים של שמו של ראש העירייה, רמי גרינברג, על גבי שלטי חוצות ופרסומים עירוניים שונים. עד כמה זה חריג? אפילו אוטובוס שעבר בשבוע שעבר בין השכונות ובו בוצעו בדיקות קורונה נשא את שמו. בנוסף, קיבלו הנבדקים מטריה הנושאת את שמו.
2 צפייה בגלריה
גרינברג והשלטים
גרינברג והשלטים
גרינברג והשלטים
(צילום: ריאן ופרטי)
קראו גם:
איזכור שמו של גרינברג על גבי אותם שלטים והודעות מעורר כעס רב בקרב גורמים עירוניים, שטוענים כי מדובר בניצול משאבי עירייה להאדרת שמו בניגוד לחוק. תומכיו של ראש העירייה טוענים מנגד כי "מדובר ברכילות מיותרת" כלפי ראש רשות שמקדיש את כל זמנו ופועלו למען העיר.

התהפכו היוצרות

איציק ברוורמן, קודמו של גרינברג בתפקיד, נהג לפרסם את שמו על גבי פעילויות שונות, כולל כאלה שביצעו מתנדבים מטעמו, ועורר ביקורת רבה בטענה כי מדובר בפרסום "זול". אחד המבקרים הגדולים ביותר אז היה איש האופוזיציה, רמי גרינברג. כעת, כך נדמה, התהפכו היוצרות.
"זה משהו שמצביע על יצר עז של שליטה", אומר אותו דובר. "כמעט בכל דבר שקורה בפתח־תקוה, גם אם זה הדבר הקטן ביותר, שמו של רמי גרינברג שם כדי שחס וחלילה לא יחשבו שזה מישהו אחר. ניתן לראות שלפעמים הפונט בו כתוב שמו הרבה יותר גדול ומודגש מהפרסום עצמו".
מתי זה בגדר הסביר? איפה עובר הגבול?
"בדרך כלל מפרסמים שמות של ראשי ערים לקראת טקסים משמעותיים או ציון חגים ומועדים כמו יום הזיכרון לחללי צה"ל, ראש השנה ויום העצמאות. זה מקובל ונכון לכל הרשויות, אבל אצלו כל פרסום שיוצא נושא את שמו. לפעמים אתה שואל את עצמך מה שייך אזכור שמו בכל מיני פרסומים אינפורמטיביים עירונים? הרי ברור שהעירייה עשתה את זה, אז למה צריך להסביר שזה הוא? לטעמי זה הפך אותו לקצת מגוחך".
גורם המעורה בתחום הפרסום ברשויות המקומיות מציין כי "אין למה שקורה בפתח־תקוה אח ורע בארץ. ראש עירייה, טוב ככל שיהיה, לא יכול לחתום את שמו על כל פרסום, שלט או פוסט שיוצא מהרשות המקומית. לדעתי, העובדה שכך כך הרבה שלטים, פלאריירים ופוסטים עירוניים נושאים את שמו גורמים לו ולאנשיו להתסכן בחיוב אישי ממשרד הפנים. יש לכך לא מעט תקדימים כמו באשקלון (ראו בהמשך)".
2 צפייה בגלריה
השלטים
השלטים
השלטים
(צילום: פרטי)
אילן בומבך, מבכירי עורכי הדין בארץ, מסביר כי "על פני הדברים, הפרסומים של גרינברג הם תעמולה אסורה משום שנעשו במשאבי הרשות המקומית, תוך הדגשת מעורבותו של ראש העירייה שלא לצורך. לקראת הבחירות המקומיות שהתקיימו ב־2018 פורסם חוזר מנכ"ל מיוחד של משרד הפנים, מאפריל באותה שנה, ובו נמסרו לראשי הרשויות המקומיות עיקרי ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה בעניין תעמולה אסורה.
"בין השאר, נכתב שם כי: 'יש להקפיד על ההפרדה שבין הרשות המקומית ובין נבחרי הציבור, כאשר במסגרת פרסומים מטעם הרשות המקומית אין מקום לייחס לנבחרי ציבור פעולות של הרשות. מטעמים אלו, הפצת מידע לציבור מטעם הרשות אינה פסולה כשלעצמה, אולם אין לכרוך אותה עם פרסום שמו של ראש הרשות המקומית או נבחר ציבור".
בומבך סיכם את דבריו ואמר כי "אין מניעה לפרסם לציבור את דבר קיומם של אירועים שונים או כל מידע מועיל אחר, אבל אין לכלול באותן מודעות אינפורמטיביות את שמו או תמונתו של ראש העירייה, מקום שתוספת זו אינה מוסיפה מידע הקשור לתוכן הפרסום. כך בתקופת בחירות. כך אף שלא בתקופת בחירות".

"דוגמא לצביעות"

גורם עירוני טוען כי "מה שגרינברג עושה זה פשוט פולחן אישיות המנוגד לחוק. הוא למעשה מוחק כל שותף פוליטי בניגוד למקובל. גרינברג ממעט להזכיר את שותפיו מלבד בעניינים שוליים ממש. במרבית הפרויקטים שבהם לוקחים חלק שותפיו הקואליציוניים הם כלל לא מוזכרים".
איזו תדמית הפרסום יוצר לו?
"מדובר בפרסום להאדרת שמו. מה שהכי גרוע הוא שגם דברים שבתחום המדינה כמו תחבורה ציבורית או בדיקות קורונה, גם שם מוזכר שמו כגורם שכביכול הביא אותם לעיר, כולל הדרייב אין שלא קשור אליו בכלל".
אורי אהד, ראש העירייה לשעבר ויו"ר האופוזציה כיום, טוען כי "ההתנהלות של גרינברג הוא דוגמא לצביעות. פרסום שמו של ברוורמן בזמנו היה המעט שבמעט, כך שמה שעושה גרינברג היום הוא ללא תקדים. ביקרתי השבוע בעיר גדולה אחרת ונחשפתי למודעות על הקורונה ועל עבודות פיתוח. אף לא אחת מהן נושאת את שמו של ראש העירייה. כאילו גרינברג ביטל את העירייה, זה רק הוא. הוא גיבור על הכסף שלנו".
מה אתה מתכוון לעשות?
"אנחנו מתכוונים להגיש עתירה בעניין לוועדת הבחירות המרכזית. הבעיה היא שאף שופט סביר לא יוכל להאמין לעוצמת הדברים שמתבצעים פה, ולכן את הדוגמאות הרבות הללו אנחנו מחלקים לקטגוריות ותת קטגוריות כמו אסמסים, פרסום על חוגים במתנ"סים, סרטוני וידאו שהוא שולח, פרסום שלטי חוצות, סרטונים שמוקרנים על מסכי לד בכיכר המייסדים ובמקומות נוספים, שימוש ציני בנושא הקורונה ועוד.
"הסיפור פה הוא מאוד פשוט - זה לא חוקי עם ארבעה סימני קריאה. על הרבה פחות מזה בתי משפט קנסו ראשי רשויות והורו להם להסיר את הפרסומים. אם ועדת הבחירות תחליט שזה לא חוקי, ולדעתי אין פה שאלה שזה מה שהיא תחליט, אנחנו מתכוונים לפנות ליחידה לחיוב אישים במשרד הפנים והוא יצטרך להחזיר את כל הכסף לעירייה".
אהד מספר כי בישיבת המועצה האחרונה הוא וחברי סיעתו שאלו אודות תקציב יחסי ציבור ופרסום: "הגזברית אמרה שתקציב הנגשת המידע לציבור ירד במיליון שקלים לעומת 2019 בתקופה המקבילה. שאלתי אותה 'קיבלתי חבילת נרות עם שמו של רמי, מאיזה תקציב זה יצא? האם זה הנגשת מידע לציבור? איזה מידע הוא מנגיש כאן?' היא לא הספיקה לענות לפני שעברו הלאה".
במקביל למבקריו של ראש העירייה, יש כאלו שרואים בפרסומים השונים צעד לגיטימי. המשנה לראש העירייה ויו"ר מקפ"ת, אליהו גינת, אומר: "עברתי כמה ראשי ערים ובכל פעם זה צץ מחדש. מטבע הדברים כל ראש עירייה מפרסם את שמו כשהוא עושה דברים. זכינו שיש לנו ראש עירייה שפועל רבות ברחבי פתח־תקוה, אי אפשר לקחת לו את זה. מה שהוא עושה אין תקדים כזה בארץ ומגיע לו שאפו".
מהי עמדתך בנוגע לטענות כי יש כאן הפרת חוק וכי מי שביקר את קודמו בתפקיד פועל כעת בצורה דומה ואף הרבה מעבר לכך?
"אין צורך לעסוק ברכילויות. העניין המשפטי זה לא התחום שלי. לעצם הפרסום, כל ראש עירייה מפרסם וכשאתה עושה הרבה, אז הפרסום בהתאם".

תקדים אשקלון

לפני כשנה פסק המשנה לנשיאת בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה־22, השופט חנן מלצר, בהליך משפטי שהתנהל בנושא פרסום שמו של ראש העירייה, תומר גלאם, בשלטי חוצות. על פי מלצר, "השימוש בשמו ובדמותו של נבחר הציבור בפרסומי הרשות מותר רק במקרים בהם הפרסומים כרוכים בעלות כספית זניחה ביותר או שהם נעשים לשם מימוש מטרה טקסית וייצוגית מתוקף תפקידו כראש הרשות למשל: דברי ברכה לרגל מועדים, חגים, וחלילה בזמן משבר.
"מנגד, פרסום על גבי מודעות מודפסות ותשדירים בתשלום הממומנים מכספי ציבור המפארים או מתארים מיזם, הישג, תכנית ביצוע (שבוצעה או כזו שמתוכננת) של הרשות המקומית – אסור שיכרכו או יציינו, ככלל, את שמו ודמותו של ראש הרשות או כל גורם פוליטי אחר עם אותם הישגים, בכל תקופה שהיא, קל וחומר בתקופת בחירות".

גרינברג: "זמינות סביב השעון"

מלשכת ראש העירייה נמסר בתגובה: "כפי שניתן להיווכח במהלך השנתיים האחרונות, ראש העירייה מקפיד על מדיניות של קשר ישיר עם הציבור. הדבר בא לידי ביטוי במפגשים שנערכים מדי ערב בשכונות השונות, סיורי יום ו' עם גורמי המקצוע ברשות והתושבים בשכונות עצמן, צ'אטים בפלטפורמות הדיגיטאליות, זמינות סביב השעון בנייד האישי וכן פגישות אישיות תכופות עם התושבים שבהן ראש העירייה עומד על הצרכים הפרטניים.
"בשונה מהנוהג שהיה קיים בעבר בו ראש העירייה היה מסתתר בלשכתו המאובטחת, כיום יש לו מגע ישיר והדוק עם התושבים. כדי להעצים נושא חשוב זה, ניתן לראות כי ברוב הפרסומים מוצמד מספר הטלפון האישי של ראש העירייה, המתפקד לעיתים ככתובת נוספת לפניות המוקד העירוני. כמו כן, בניגוד לטענות הסרק של האופוזיציה, תקציב הדוברות פחת בצורה ניכרת בעוד הקשר עם התושבים עלה באופן משמעותי.
"ההתמודדות עם המשבר דרשה קשר ישיר על בסיס יומי בעיקר באמצעים הדיגיטאליים, מה שהביא לחיסכון בהוצאות הדוברות. כך, פרסום שמו של ראש העירייה מסמן לתושבים שיש להם כתובת לפנות אליה בכל עניין, בפרט לאורך המשבר שזימן בעיות פרטניות לרוב. יצויין כי בשל הזמינות הגבוהה, פחת באופן ניכר משך זמן תיקון התקלות השונות וביצוע הפרויקטים לרווחת התושבים.
"דמעות התנין של אורי אהד מזכירות לכולנו את התקופה הקצרה בה מילא את מקומו של יצחק אוחיון ז"ל. למרות שלא נבחר, דאג ממלא המקום הזמני לקראת ההתמודדות בבחירות 2013 לפרסם את שמו במודעות העירייה. בשונה ממנו אנחנו לא עשרה חודשים לקראת הבחירות ומדיניות הקשר הישיר של ראש העירייה עם התושבים ברורה לכל. לסיכום - עולם כמנהגו נוהג - הכותרות יזעקו, האופוזיציה תגדף והתושבים יברכו".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה