שנה חלפה מאז שככה הסערה בהדר גנים בגלל התוכנית להקים נתיב תחבורה ציבורית לאורך הציר המרכזי בשכונה – דרך מנחם בגין. מאבקם הנחוש של התושבים נשא פרי, והתוכנית ספק בוטלה ספק הוקפאה בגלל הסטת התקציבים לשם הקמת נתיב דומה ברחוב בר כוכבא במרכז העיר.
1 צפייה בגלריה
התושבים שנאבקים נגד סגירת צומת חזן פתח תקוה
התושבים שנאבקים נגד סגירת צומת חזן פתח תקוה
התושבים שנאבקים נגד סגירת צומת חזן פתח תקוה
(צילום: ריאן)
כעת התושבים פותחים בקרב נוסף על עתיד שכונתם בגלל החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בדיון שנערך ב־1 בספטמבר, ולפיה ייסגר צומת חזן שמחבר בין רחוב ירושלים (כביש 40) ורחוב יעקב חזן כחלק מהקמת כביש 40 החדש הידוע גם בשם "עוקף פתח־תקוה" ובשם "עוקף 40".
עדיין יש כברת דרך עד אישורה הסופי של התוכנית וביצוע העבודות בשטח, שכן מרגע הפרסום הצפוי בקרוב מטעם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה עומדים לרשות התושבים 60 ימים שבהם יוכלו להגיש את השגותיהם, אבל סגירת היציאה המרכזית מהשכונה תפגע קשה באיכות חייהם של התושבים לטענתם, משום שבשלוש השכונות יחד (הדר גנים, עמישב ודדו) גרים 40 אלף אנשים ויותר.
קראו גם:

ההכחשה מהעבר

צומת חזן נפתח בעקבות מאבק תושבים שהחל ב־2007 ובמסגרתו הם דרשו פתרונות תנועה בגלל הבנייה במתחם "נחלים החדשה" שהביאה להצטרפות של אלפי משפחות במשך השנים. ואולם לאחר שנים שבהן הייתה דרך רחוב ועד ארבע ארצות (הרב עובדיה יוסף היום) היציאה הראשית ואף היחידה מהשכונה, דרך שנוצרו בה פקקים אדירים בכל בוקר, נפתח בשנת 2014 צומת חזן במלואו לכיוון צפון ודרום. בד בבד נפתח גם מחלפון עמישב בכביש 471 ושימש עוד כניסה לשכונה ויציאה ממנה.
כעת התושבים טוענים כי סגירת צומת חזן תחזיר את השכונה עשרות שנים לאחור ותגרום פקקים אדירים, שכן האוכלוסייה באזור גדלה מאוד. גם החלופה שעלתה על הפרק – גשר שיחבר בין רחוב השופר ובין כביש 40 הנוכחי – אינה מתקבלת על דעתם מסיבות אחדות, והעיקרית שבהן היא חסימת הגישה דרומה בפתרון כזה.
פעיל הציבור ותושב השכונה ירון קדושים הוא הראשון שחשף את התוכנית לפני התושבים עוד בשנה שעברה. קדושים עצמו הוא מיוזמי המאבק לפתיחת הצומת. לאחר שפרסם לראשונה על סגירת הצומת בעקבות מידע שהגיע לידיו ענה לו ראש העירייה רמי גרינברג באחת מקבוצות הוואטספ השכונתיות: "חזן לא נסגר. אתה משקר... מרחם עליך ועל הציבור שנאלץ לסבול את שקריך".
גם בחודש ינואר האחרון פרסם ראש העירייה הודעה ולפיה "לאחר מאמצים גדולים וישיבות ארוכות הצלחנו לייצר חיבור טוב בין יעקב חזן לרחוב שלמה שישמר גם בעת ביצוע כביש עוקף 40, וזאת במקום האלטרנטיבה לנתב את התנועה דרך רחוב השופר", אף שהדבר אינו קורה כעת.

"אוויר וחמצן"

אף שקדושים הוא שפרסם גם את החלטתה של המועצה הארצית לפני שבועות אחדים הוא אינו נוטר טינה לגרינברג. "בשליחות ציבורית חשוב לשים עניינים אישיים בצד", הוא אומר השבוע. "הייתי מעדיף לספוג את הבושה ואת הפגיעה באמינות ולהתבדות. עצוב לי שהמידע שהבאתי נכון ומאומת. איכות חייהם של עשרות אלפי אנשים נמצאת על הכף".
עד כמה הצומת קריטי לשכונה?
"ב־2015 נעשו עבודות על קו הביוב הראשי בצומת מטעם חברת איגודן וחברת מיתב במשך שלושה שבועות. כל השכונה הייתה פקוקה לחלוטין לכל אורך דרך מנחם בגין וכל הרחובות הפנימיים. כולם זוכרים את העצבים, את הבלגן ואת האיחורים לבתי הספר ולמקומות העבודה. זה המחיש יותר מכול עד כמה הצומת הזה הוא אוויר וחמצן מבחינתנו".
אתה מרגיש שאתם זוכים לסיוע מהעירייה?
"כל החומרים הגיעו אליי ממקורות ומחברים ברשויות התכנון. נקווה שלהבא העירייה תשתף אותנו בחומרים שבידיה. בשבוע שעבר נפגשנו עם ראש העירייה ב'זום'. אנחנו לא אנשי מקצוע, אבל מכירים וצועקים את הבעיות. העירייה הודיעה שהיו לה פתרונות חלופיים אבל הם נשללו.
"ראש העירייה גם הפתיע והכריז בפגישה ש'לאחר ארבעה מפגשים עם נתיבי ישראל אנסתי אותם לקבל פיתרון של יציאה מרחוב משורר בהדר גנים לכיוון 471. אבל תושבי רחוב משורר התנגדו והתוכנית נגנזה'. הרצנו סקר פייסבוק, ו־130 תושבי רחוב משורר תמכו בכביש כזה ו־29 התנגדו, רובם כי לא הוצגה כל תוכנית. העירייה צריכה להציג את התוכנית לכל הציבור כדי שנוכל לבחון אותה באופן מלא ופומבי".
עוד אומר קדושים כי "אנחנו מאמינים מאוד שרמי גרינברג יעמוד בראש המאבק, בחוד החנית, ויתקצב בשלב הראשון מומחה תנועה שהתושבים יבחרו כדי שהוא יציג תוכנית חלופית ויחדד את הכשלים החמורים של התוכנית הקיימת בצורה מקצועית שתסייע במאבק המשפטי הקשה שצפוי לנו. הוא יודע שזאת תוכנית רעה מאוד".
אילו צעדים אתם מתכוונים לנקוט?
"הכול פתוח, זה מאבק שנמצא בנפשנו. אומנם זה מאבק דוד בגולית, אבל נילחם בכל כלי חוקי שיש בידינו בכל מי שיתמוך בסגירת הצומת ובפגיעה בעשרות אלפי אנשים ככה סתם. כרגע אנחנו ממשיכים לאסוף את החומר וללמוד אותו. השבוע נפגשנו עם גורמים שקשורים לתוכנית ומתוכננת פגישה עם ראש העירייה ועם בכירי התכנון וההנדסה בעירייה. נוסף על כך אנחנו מתארגנים כדי לרתום למאבק יועץ תנועה מומחה, יועץ משפטי ונתחיל במאבק תקשורתי. ניאבק בכל החזיתות למען העתיד".

"התוכנית רעה"

תושב רחוב השופר שבו אמור להיבנות הגשר שממנו יצאו התושבים מהשכונה טוען כי לפני חודשים אחדים נפגשו תושבים עם גרינברג והעלו בפגישה גם את נושא צומת חזן. "ישבנו בכלל על משהו אחר, ופתאום הוא אמר שכבר יש לו תוכניות, שחזן ייסגר ותהיה יציאה מרחוב השופר", הוא אומר. "התחלנו להתווכח ואז הוא אמר שזה לא סגור והזמין אותנו לפגישה איתו ועם המהנדסים. יומיים לפני הפגישה הוא הודיע שהיא מבוטלת כי לדבריו, הוא הצליח ליצור מצב שבו 'אנחנו משאירים את חזן'. אמרנו, 'יופי, נגמר' ושכחנו מזה לגמרי. לפני שבועות אחדים קדושים שלח הודעה שחזן בוטל והולכים על חלופה מהשופר וזה הדליק אותנו".
למה?
"יש לנו המון שאלות לא פתורות בנושא התנועה באזור כמו כניסות לרחובות שונים ויציאות מהם. אני מקווה שנקבל תשובות בקרוב. מלבד זאת כביש הגישה החדש לשכונה, כחלק מעוקף 40, צפוי לקום על שטח הפארק שנמצא היום סמוך לגינת הכלבים. אין לנו הרבה ריאות ירוקות באזור, ואם התוכנית תצא לפועל על פי ההדמיות, זה יהיה גרוע מאוד.
"אם הצומת ייסגר, הבעיה העיקרית תהיה שרחוב הרב עובדיה יוסף ו־471 יהיו היציאות היחידות מהשכונה. אין שם שום עבודות ואלה אותם כבישים ללא הרחבות וללא שיפורים. צומת חזן הוא לא עוד יציאה שולית מהשכונה, הוא היציאה המרכזית. יהיו פה פקקים אדירים".
איך אתה, כתושב הרחוב שבו אמורה להיות היציאה מהשכונה, רואה את הדברים?
"מאוד לא נוח לי עם זה. כשקניתי את הדירה בדקתי את התוכניות וידעתי מה אני מקבל. אם יעלו על הפארק אנחנו בבעיה רצינית. ראש העירייה אמר שהוא מכניס לתוכנית שיפוי מהמדינה אם יהיו תביעות נגד העירייה, כלומר יש כאן סוג של הודעה מראש שזה הולך לפגוע בנו. התוכנית הזאת רעה במקור. הכביש נבנה לטובת הבנייה בסירקין, אבל כרגע אף אחד לא גר שם. אז מה הם אומרים? נפגע ברווחה של תושבי הדר גנים ועמישב שכבר חיים פה לטובת אנשים שעדיין לא קנו את הבתים שלהם ויכולים לבחור. זה לא צודק ולא הוגן".
אתה סבור שהעירייה מנסה לעזור?
"העירייה ניסתה והפסיקה. אנחנו רוצים שהרווחה שלנו תשתפר ולא תינזק. אנחנו גם לא רוצים פיצוי. קנינו כאן דירה כדי לקבל את איכות החיים שידענו שנקבל".
תושב אחר מוסיף כי "בעירייה יושבים גורמים שהיו מעורבים אז בפתיחת הצומת כדי שהבנייה בשכונה תאושר, והיום הם מעורבים בסגירתו. זהו? מתחם נחלים נבנה אז אפשר לסגור את הצומת? זה לא נשמע הגיוני ואסור שייתנו לדבר כזה לקרות.
"אני בטוח שראש העירייה רוצה לקדם דברים, אבל אולי לפעמים כשאתה עובד על הרבה תוכניות יחד אחת מהן מתפספסת. מאז 2010, כשהקימו את נחלים החדשה ופתחו את הצומת כדי לשחרר את התנועה, נוספו עוד מאות דירות ומאות, אם לא אלפי, מכוניות. המדינה מחזירה אותנו 10–15 שנים אחורה".
ומה בנוגע לחלופה המסתמנת – גשר מרחוב השופר – איך אתה רואה את הדברים?
"אפשר להוציא את התנועה לכביש 40 גם מרחוב משורר. שם אתה לא צריך גשר והוצאות של מיליונים והוא הרבה יותר אפקטיבי מאותו גשר. זה לא נראה טוב, ומכל החלופות זאת היקרה ביותר ולא נותנת שום מענה אמיתי".

העירייה: "כמו שהובהר בפעמים הקודמות, מדובר בתוכניות שקודמו עוד בקדנציה העירונית הקודמת. הבנייה בסירקין, על כל המשתמע ממנה, הובאה לפתחו של ראש העירייה כעובדה מוגמרת. העירייה אף עתרה נגד התוכנית במסגרת הדיון שמתנהל בבית המשפט כעת. מאחר שהמדינה מקדמת את התוכנית כפתרונות דיור לזוגות הצעירים למרות הכול, לא נותר אלא למצוא פתרונות תנועה של ממש בתוכניות אשר ייטיבו עם העיר בכלל ועם תושבי האזור בפרט. בשולי הדברים נזכיר כי ראש העירייה רמי גרינברג היה מעורב בהקמת צומת חזן עוד כששימש עוזר מנכ"ל העירייה בשנת 2007–2008 ומתוך היכרות עם הנושא הוא פועל היום ככל האפשר למצוא פתרונות למצב שנוצר".
נתיבי ישראל: "במסגרת קידום שיגרום מהפכה בתחבורה צריך לבצע כמה התאמות ובהן זאת. חשוב לציין ולהבין שמדובר בהסטת היציאה משכונת הדר גנים לכביש 40 הישן דרך רחוב ירושלים. תושבי השכונה יוכלו לעשות זאת דרך גשר חדש שיהיה המשכו של רחוב השופר או דרך מחלף 4713".