ניתוח נוירוכירוגי להסרת אזורים במוח הגורמים לפרכוסים, בוצע בנערה הסובלת מאפילפסיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית. הניתוח המורכב שארך כ-4 שעות, תוך כדי עירנות המטופלת, נעשה לראשונה במרכז שניידר.
המטופלת, ברנרדה, בת ה-17 מאקוודור, סובלת מפרכוסים מזה כ-5 שנים, בעקבות מום בכלי הדם שגורם למחלת האפילפסיה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר קרשנוביץ עם ברנרדה והוריה
ד"ר קרשנוביץ עם ברנרדה והוריה
ד"ר קרשנוביץ עם ברנרדה והוריה
(צילום: דוברות מרכז שניידר)
אפילפסיה היא הפרעה נוירולוגית במערכת העצבים המרכזית, הגורמת לפרכוסים (התקפים אפילפטיים) הנובעים מפעילות עודפת וחריגה של תאי עצב בקליפת המוח. בישראל, אחד מכל מאה איש סובל מההפרעה.
קראו גם >>
לפני מספר חודשים, עברה ברנרדה ניסיון לריפוי האפילפסיה באמצעות ניתוח בקולומביה שלא צלח, ובאמצעות עמותת 'kibs' שמביאה ילדים מרחבי העולם לניתוחים נוירוכירורגים בישראל, הגיעה למרכז שניידר בתקווה לקבל את חייה בחזרה.
ד"ר אמיר קרשנוביץ, מנהל היחידה לנוירוכירוגיה במרכז שניידר, שניתח את ברנרדה, עומד ביחד עם אישתו בראש העמותה, וברנרדה היא הילדה השלישית שהגיעה לישראל ועברה ניתוח נוירוכירורגי מוצלח במרכז שניידר. ד"ר קרשנוביץ ממקסיקו במקור, תיקשר עם ברנרדה ומשפחתה בספרדית, מה שסייע מאוד בתהליך.
הניתוח בוצע על ידי ד"ר קרשנוביץ וכלל מומחים מתחומים שונים במרכז שניידר, כולם השתתפו בהתנדבות, מתוך תפיסה הומינטארית ורצון לסייע, בינהם: ד"ר דרור קראוס, ד"ר תמי פלג, ד"ר עומר זרחי, ד"ר איוון נוביצקי ואמה אוריצקי, אחות חדר ניתוח. מהלך הניתוח נעשה תוך השגחה צמודה של מערך ההרדמה בראשות ד"ר ילנה צייטלין.
לדברי אמיר קרשנוביץ, מנהל היחידה לנוירוכירוגיה במרכז שניידר: "בפעם הראשונה בשניידר, ביצענו ניתוח מורכב לריפוי אפילפסיה תוך כדי עירנות, במטרה להסיר כמה שיותר מהאזור שגורם לפרכוסים במוח, תוך שימור אזורים שקשורים לשפה ודיבור.
"זוהי הדרך הבטיחותית ביותר עבור המטופל. במהלך הניתוח, הערנו את ברנרדה ושאלנו אותה שאלות קוגניטיביות בסיסיות על מנת לוודא שלא נגרם כל נזק. את החיתוך בניתוח מסוג זה מבצעים באמצעות גירוי חשמלי שנעשה ממש לפני החיתוך. לאורך הניתוח כולו, חוברה ברנרדה למכשיר ECOG המבצע בדיקת אי.אי.ג'י שניטרה את פעילות החשמלית המוחית בערנות.
ד"ר קרשנוביץ הוסיף כי "אני שמח וגאה שהצלחנו להביא את ברנרדה לארץ ולהעניק לה טיפול שישנה את חייה מקצה לקצה. אנשים עם אפילפסיה חווים דרגות שונות של סטיגמה חברתית בשלם מצבם. זוהי מוגבלות חברתית הגורמת לבושה רבה ולהימנעויות בחיי היומיום. כך למשל, ברנרדה לא יכלה לנהוג, דבר שפגע רבות בניידותה. טיפול בילדים מחוסרי יכולת כמו ברנרדה, מתכתב בדיוק עם החזון של שניידר לטפל בכל ילד וילדה, ולהוות כגשר בין כל העמים".
לכל העדכונים - חדשות פתח תקוה