המכון הלאומי האמריקאי לבריאות (NIH) העניק למרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית בבילינסון ולקבוצת מחקר ייעודית שהוקמה, מענק בסדר גודל אדיר של 53 מיליון שקלים לביצוע מחקר מקיף על מחלת האלצהיימר בקרב ישראלים לא אשכנזים.
2 צפייה בגלריה
בית החולים בילינסון המרכז הרפואי רבין - תמונת פייסבוק
בית החולים בילינסון המרכז הרפואי רבין - תמונת פייסבוק
בית החולים בילינסון
(צילום ארכיון)

חוקרי המרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית גילו כי הסיכון ללקות באלצהיימר של הגיל הצעיר (סביב גיל 60) בקרב יהודים שאינם אשכנזים, גבוה בחלק מהעדות, אפילו ביותר מפי שניים, בהשוואה ליהודים אשכנזים. את המחקר יזם וביצע ד"ר אמיר גליק, מנהל השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית, ביחד עם ד"ר אופיר קרת מהמרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית בבילינסון.
ד"ר גליק הבחין במהלך השנים כי למרפאה מגיעים יותר מטופלים עם דמנציה ממוצא מזרחי מאשר אשכנזי וכי הגיל הממוצע של המטופלים הללו קטן יותר מהצפוי. בעקבות זאת הוא החל בבדיקה מקיפה שהפכה למחקר עומק במאות תיקי נתונים של מטופלים במרפאה וכך הגיעה התגלית.
בכספי המענק הנדיב שהתקבלו לפני מספר ימים בזכות התגלית, ד"ר גליק, ביחד עם גופים נוספים: אוניברסיטת בוסטון ובתי החולים רמב"ם, לניאדו וברזילי, ינסו לאתר את הגנים שמעלים את הסיכון ללקות באלצהיימר דרך מחקר של כ-4,000 נבדקים לא אשכנזים בישראל.

2 צפייה בגלריה
ד"ר אמיר גליק
ד"ר אמיר גליק
ד"ר אמיר גליק
(צילום: דוברות בילינסון)

קראו גם:

ד"ר אמיר גליק, מנהל השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית: "בעזרת הרוח הגבית והתמיכה יוצאת הדופן שקיבלנו מגוף הבריאות החשוב בעולם שמאמין במחקר, נוכל להביא לשינוי בגילוי המוקדם במחלת האלצהיימר ולשפר את איכות החיים של החולים בה. ברגע שנגלה מה הם הגנים שאחראים לאלצהיימר בקרב אוכלוסייה שאיננה ממוצא אשכנזי, נוכל לדעת מראש מי נמצא בסיכון וחייב להיות במעקב. איתור הגנים, יביא גם לפיתוח של תרופות חדשות שמעכבות את ההתדרדרות במחלה".