רפואה היברידית הפכה לנושא החם בכל תחומי החיים, במיוחד מאז פרוץ מגפת הקורונה. אנשים בקבוצות סיכון ובמיוחד נשים בהריון לא מעוניינים להגיע לבתי החולים והמרפאות שלא לצורך, ובשירותי בריאות כללית זיהו את ההזדמנות כדי להוביל טיפול פורץ דרך בשירותי הייעוץ אונליין.
אם עד היום ראינו שבתחומי רפואת המשפחה, הילדים, העור ושירותים נוספים ישנו מעבר לרפואה אונליין, השנה כללית יכולה לרשום לעצמה הישג בהשקת השירות הייחודי של אולטרסאונד ביתי להריון, הנותן מענה חשוב וברוח התקופה לאוכלוסיית הנשים ההרות.
5 צפייה בגלריה
הריון אולטרסאונד
הריון אולטרסאונד
כבר לא צריך לצאת מהבית בשביל אולטרסאונד
(צילום המחשה: shutterstock)
אלפי נשים כבר השתמשו בשירות ורכשו את המכשיר בסבסוד הכללית ללקוחות מושלם, המבוסס על טכנולוגיית אולטרסאונד ממוזערת שפיתחה חברת הסטארט־אפ הישראלית פלסאנמור (PulseNmore).
המכשיר בגודל כף יד מאפשר לנשים הרות לבצע את הבדיקה מכל מקום ובכל זמן באופן עצמאי. לאחר מכן האישה יכולה לשלוח את הסרטון שצולם על ידי המכשיר למוקד הייעודי שהוקם בבית החולים לנשים בבילינסון מקבוצת כללית, הנחשב למוביל בתחום ההיריון והלידה ובו רופאים בכירים וטכנאי אולטרסאונד מבצעים פענוח לבדיקות במהירות.
אם המדדים נמצאו תקינים, המטופלת מקבלת הודעת SMS עם קישור לכללית אונליין לצפייה בסיכום הביקור. אם נמצא מדד שאינו תקין, הרופא יוצר קשר טלפוני עם המטופלת ומנחה אותה כיצד לפעול ורק לאחר מכן מוציא סיכום.
"מדובר בפריצת דרך משמעותית בעולם הרפואה מרחוק בכלל וברפואת הנשים בפרט", אומר פרופ' ארנון ויז'ניצר, מנהל בית החולים לנשים בבילינסון.
5 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון ויז'ניצר
פרופ' ארנון ויז'ניצר
פרופ' ארנון ויז'ניצר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי רבין)
"השירות הזה שהוא סנונית ראשונה, עתיד לשנות את האופן שבו מנהלים את מעקב ההיריון והאופן שבו חווים היריון. האולטרסאונד הביתי מספק מידע חיוני לצוותים הרפואיים באשר לכמות מי השפיר, תנועות העובר והדופק שלו. לראשונה ניתן לעקוב אחר העובר באונליין", אומר פרופ' ויז'ניצר ומוסיף כי "לשירות יש יתרון נוסף גדול, שכן הוא מספק מענה יוצא מן הכלל ומסייע לקבל תמונה מהירה ומדויקת על מצב העובר בכל רגע נתון, ובכך מקנה שקט נפשי במיוחד בתקופת הקורונה".

ייעוץ רפואי כמו שניתן בחדר הרופא

בכללית שקדו על המהלך תקופה ארוכה, כדי להבטיח שהטמעת השירות לא תיפול מרמת הסטנדרט הרפואי הניתן בחדר הרופא.
ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בכללית, מסביר שבקופה מציעים מגוון נרחב של שירותים דיגיטליים המאפשרים לרופאים וגם למטופלים לתקשר בנתיבי שירות מגוונים. "אנו רואים שמכשירים וציוד רפואי שהיו נחלתם של הצוותים הרפואיים הופכים לביתיים, והמטופלים יכולים להפעיל אותם בעצמם. האתגר שלנו הוא להטמיע את החידושים הללו ולספק למטופלים מעטפת של ליווי מקצועי ורפואי".
"המטרה של המכשיר היא לתת מידה מסוימת של ביטחון לאישה ההרה שאינה בטוחה בתנועות העובר או שנמצאת בשלבים מוקדמים של היריון וטרם חשה תנועות של העובר", מסביר ד"ר דן לוין, מומחה ברפואת נשים ומנהל המרפאה היועצת לנשים של כללית בקניון אם המושבות פתח תקוה.
5 צפייה בגלריה
ד"ר דן לוין והצוות במרפאה
ד"ר דן לוין והצוות במרפאה
ד"ר דן לוין והצוות במרפאה
(צילום: שירותי בריאות כללית מחוז דן- פ"ת)
"במקום להגיע למיון ולבצע אולטרסאונד דחוף, המטופלת יכולה להשתמש במכשיר האולטרסאונד המיוחד, לחבר אותו לטלפון החכם, להניח את המכשיר מעל הבטן לפי הנחיות האפליקציה ואוטומטית הבדיקה נשלחת למוקד, שם מפענחים אותה רופא נשים או טכנאי אולטרסאונד בכירים".
ד"ר לוין מסביר כי רופאי הנשים שנמצאים במוקד מפענחים את הבדיקה ושולחים למטופלת תשובה - "נצפו תנועות, נצפה דופק, נצפו מי שפיר וכיו"ב. התוצאה יכולה להרגיע את המטופלת ולחסוך לה את הביקור במיון. המכשיר לא מחליף בדיקה של רופא והוא לא נועד לסריקות מערכות או שקיפות עורפית, אבל יש בהחלט מצבים בהם רופא יכול על סמך הבדיקה להציע למטופלת להגיע לבית החולים או מאידך להגיע אותה על פי נתוני התנועות, כמות המים ודופק העוברי", אומר ד"ר לוין ומוסיף שהמכשיר טוב לשימוש החל מהשבוע ה-14 ועד לסיום ההיריון.
"אני רואה בזה תחילה של תהליך רפואה מרחוק ברפואת העובר. אין לי ספק שזוהי לא המילה האחרונה באולטרסאונד ביתי וכמו שהיינו הראשונים להכניס את המכשיר לשימוש, כך נהיה הראשונים שנתקדם בתחום זה".
להשקת שירות האולטרסאונד הביתי קדם מחקר שנערך בהובלת פרופ' ערן הדר, מנהל היחידה לרפואת אם ועובר בבית חולים לנשים בבילינסון ומנהל מוקד האולטרסאונד הביתי. "מרגע שהשירות הושק נשלחו למוקד הייעודי שהקמנו בבילינסון כ-3,000 סרטונים על ידי נשים שרכשו את המכשיר", מסביר פרופ' הדר ומוסיף שה-98% הסרטונים היו תקינים לפענוח.
"היה מספר מועט של סרטונים, שבעקבותיהם ביקשנו לחזור על הבדיקה, או מספר מקרים שבהם היה צורך להפנות את המטופלות להמשך בירור. כל מטופלת המצטרפת לשירות יכולה לבצע באמצעות המכשיר 50 בדיקות לאורך ההיריון, מספר שהוא מעל ומעבר לנדרש. הנשים מדווחות לנו שהן נעזרות במכשיר, והוא מהווה פקטור מרגיע מאוד במהלך ההיריון. העובדה שניתן לראות את העובר בצורה פשוטה וזמינה בבית, היא לא פחות ממהפכה בתחום רפואת הנשים".
5 צפייה בגלריה
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי רבין)
פרופ' הדר מדגיש כי "האולטרסאונד הביתי לא נועד להחליף את שגרת המעקבים וליווי ההיריון במרפאה, אלא הוא ממד נוסף שמקנה שקט ורוגע. "אנו מדגישים בפני המשתמשות, כי אם יש תחושה, תלונה או סימפטומים, המלמדים על אפשרות לבעיה - חשוב לגשת ולהיבדק".

גם את בדיקות השתן בהריון מבצעים כיום מהבית

ברגע שבכללית מזהים טכנולוגיה רפואית המאושרת לשימוש על ידי הרשויות הרלוונטיות, בונים סביבה מעטפת שירותית מלאה, הכוללת ליווי וייעוץ רפואי מרחוק ותיעוד הייעוץ בתיק הרפואי.
ד"ר לוין מספר שנשים כיום נעזרות במגוון כלים טכנולוגיים שכללית מציעה לצורך ניהול, מעקב ובדיקות ההיריון. "אפליקציית מעקב ההיריון של כללית מאפשרת להזין למערכת את מועד הווסת האחרון של המטופלת ולאחר אישור של הרופא נוצר יומן היריון עם כל הבדיקות שעליה לבצע בשלבי ההיריון השונים, כולל תזכורות והסברים בנוגע לבדיקות".
קראו עוד בערוץ הבריאות >>
ד"ר לוין מספר שהאפליקציה יכולה לענות על שאלות פשוטות שיכולות לעלות בנוגע לזמני הבדיקות ואופן ביצוען, שאלות שמטופלות בדרך כלל מפנות לאחיות האחראיות על נושא ההיריון.
חידוש נוסף שכללית מציעה בתחום זה הוא בדיקת שתן דיגיטלית: " זיהום בשתן יכול להיות מסוכן מאוד לנשים בהריון, והסיכון שאישה תחווה סיבוך של דלקת בשתן שגם יפגע בכליות ובהריון עצמו גבוה מאישה שאינה בהריון", מסביר ד"ר לוין.
5 צפייה בגלריה
ד"ר דן לוין
ד"ר דן לוין
ד"ר דן לוין
(צילום: שירותי בריאות כללית מחוז דן-פ"ת)
"כיום ניתן לבצע את בדיקת השתן בבית ויש מקרא של צבעים שעל פיו באופן מידי המטופלת יכולה לדעת אם ישנה בעיה", אומר ד"ר לוין ומדגיש שבימים כמו שלנו, בהם השפעת והקורונה משתוללות בחוץ ורבים נושאים אותן גם לתוך המרפאות ולחדרי ההמתנה, יש אפקט משמעותי ששומר על בריאותן של הנשים ההרות באמצעות הרפואה הדיגיטלית, "ככל שהמטופלת יכולה שלא לבוא במגע עם מטופלים אחרים במרפאה, הרי זה מצוין".