כפות הידיים שלנו משמשות אותנו בכל תחומי החיים וכשהן יוצאות מתפקוד או כאשר הן כואבות, הדבר יכול להשפיע על חיי היום יום. פגיעה במפרק כף היד, בשורשו, בגידים או בכל חלק אחר, יכולים לגרום לכאב רב ולחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות, וכאן נכנסים לתמונה מומחי כף היד של הכללית, בקהילה ובבית החולים.
3 צפייה בגלריה
כף היד אישה צעירה מחייכת
כף היד אישה צעירה מחייכת
מהפכה בתחום כף היד
(צילום המחשה: shutterstock)
אם בעבר היה מקובל שכל הניתוחים בתחום כף היד היו מבוצעים בבית החולים, הרי שכיום רבים מהם עברו לקהילה, לחדרי ניתוח קטנים, ואילו הניתוחים המורכבים יותר או ניתוחים למטופלים המצריכים השגחה ייחודית נעשים במסגרת בית החולים.
"כף היד הוא תחום המשותף לאורתופדיה ופלסטיקה, כאשר ביחידות כף היד יש התמחות-על, המוכרת על ידי המועצה המדעית", מסבירה ד"ר דנה בלום שניידר, מומחית לאורתופדיה וסגנית המנהל הרפואי במחוז דן-פ"ת של כללית.
ד"ר בלום מספרת שבמרפאות רוטשילד והרצל נעשים ניתוחים בחדרי ניתוח קטנים בהרדמה מקומית. "מדובר על ניתוחים בהם אין צורך במרדים", מסבירה ד"ר בלום שניידר ומוסיפה ששיתוף הפעולה בין המרפאות בקהילה והרופאים השונים ממשיך גם לבתי החולים באזור – בילינסון והשרון, תוך יצירת מרחב משותף המספק מעטפת טיפולית שלמה למטופלים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר דנה בלום שניידר
ד"ר דנה בלום שניידר
ד"ר דנה בלום שניידר
(צילום: שירותי בריאות כללית מחוז דן-פ"ת )
"המטופלים מופנים אלינו על ידי האורתופד לטיפולי המשך של יחידת כף היד, אורתופד כף היד רואה אותם ובמידת הצורך הם מוזמנים לטיפול ניתוחי ברוטשילד. אם יש מטופל מורכב יותר או כזה שמצריך יותר השגחה מהטיפול בקהילה הוא מועבר לבתי החולים ולהיפך, ואם לבתי החולים יש מטופלים שניתן לטפל בהם בקהילה הם מופנים אלינו", מסבירה ד"ר בלום שניידר.

הנגשת הטיפולים וקיצור התורים

כאשר הקהילה ובתי החולים עובדים בסינרגיה, התורים מקוצרים והמטופלים מרוויחים רפואה נגישה יותר. "מחודש אפריל ועד היום ביצענו כ-155 ניתוחים בתחום כף היד", מספרת ד"ר בלום שניידר, "בניתוחים האלקטיביים הקטנים הללו המטופל נשאר בסביבת המגורים שלו, הוא לא צריך להתאשפז והניתוח הרבה יותר זמין, ההנגשה הזו נוחה מאוד למטופלים", היא מסבירה ומוסיפה שכך נראית רפואה נכונה, נגישה וזמינה יותר.
במקרים רבים אמנם ניתן להימנע מהגעה לבית החולים ולהיות מטופלים בקהילה, אך בלא מעט מקרים מטופלים זקוקים לניתוחי כף יד מורכבים יותר, או שהם זקוקים להשגחה בשל מצבם הרפואי.
חידוש אחד בתחום משנה את כללי המשחק, כך לדברי ד"ר מרדכי ויגלר, מנהל ניתוחי כף היד בבית החולים השרון. החידוש הוא השינוי באופן בו מרדימים את היד במהלך הניתוח. אם עד לפני כמה שנים היה נהוג לבצע חוסם עורקים בניתוחי כף יד ארוכים, הרי שכיום נהוג יותר ויותר להזריק אדרנלין המהווה את חוסם העורקים. המשמעות של השינוי אדירה עבור המטופלים והרופאים גם יחד, "מאוד חשוב שיהיה לנו שדה ניתוחי נקי, אנחנו שמים חוסם עורקים כדי להפסיק את אספקת הדם, אדם רגיל יוכל להחזיק מעמד אולי חמש דקות, מדובר בהליך כואב", מסביר ד"ר ויגלר.
"לכן, ניתוחים קטנים של כמה דקות ניתן לבצע כך, אך הניתוחים הגדולים כמו שחיקת מפרקים או תפירת גידים ייקחו יותר מעשר דקות, ויש להעביר את המטופלים להרדמה כללית". לדבריו, בעולם הרפואה נמנעו מלעשות שימוש בהזרקת אדרנלין כחוסם עורקים במשך עשרות שנים מחשש שיגרום לאיסכמיה (הגבלה באספקת דם לרקמה), אך לאחר פרסום מאמר בנושא עם מספר רב של ניתוחים – החלו גם בתחום רפואת כף היד לעשות בו שימוש בטוח ובשנים האחרונות הוא הניתוח מיושם רבות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מרדכי ויגלר
ד"ר מרדכי ויגלר
ד"ר מרדכי ויגלר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי רבין)
"הרדמה מקומית יכולה להחזיק שעתיים או שלוש, עם הזריקה הזו המטופל יכול להחזיק גם שש שעות והוא ער. אם מגיע מטופל עם קרע של גיד והוא לא יכול ליישר או לכופף את היד והוא זקוק לשיקום, כבר תוך כדי הניתוח אנחנו מדגימים לו כיצד הוא מכופף ומיישר את היד בכוחות עצמו", מסביר ד"ר ויגלר ומוסיף כי גם מבחינה שיקומית מדובר על יתרון עצום עבור המטופל שרואה בחדר הניתוח את היד שלו זזה ומתפקדת.
ד"ר ויגלר מסביר על יתרון נוסף: "זמינות ההליך גבוהה יותר כי אני לא צריך לערב עוד רופאים, כדוגמת רופא מרדים, המטופל הולך הביתה מיד לאחר הניתוח ואנחנו חוסכים לו את הזמן והשהות, זהו דבר חשוב בפרט בעידן הקורונה. אנו גם מבצעים במחלקה יותר אתרסקופיות, אלה ניתוחים פחות פולשניים במסגרתם מבצעים כמה פתחים ללא חתך גדול וארוך".
ההפניות, כך לדברי ויגלר, מגיעות גם מרופאי המשפחה בקהילה, להם הוא מעביר הרצאות כדי לעדכנם בחידושים בתחום ובזמן המתאים להפניית המטופלים אליו. "אנחנו מאוד מעודדים זאת ויש לנו שיתוף פעולה טוב ביותר עם רופאים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק, ואנחנו מעודכנים תמיד לגבי המטופלים".
פורסם לראשונה: 16:25, 18.01.22