"זו הולכת להיות חוויה מדהימה": ביום רביעי הקרוב תצא לדרך אליפות אירופה לנערות עד גיל 19, שנערכת לראשונה בישראל. זו תהיה גם הפעם הראשונה שנבחרת נשים ישראלית תשתתף באליפות היבשת. מי שתוביל את הנבחרת היא הקפטנית שי פרל (18), שגדלה ומתגוררת בפתח-תקוה ואת צעדיה הראשונים עם הכדור עשתה במדי קבוצת הנערות המצליחה של הפועל פתח-תקוה.
"כולנו מתרגשות מאוד, זו הולכת להיות חוויה מדהימה", אמרה פרל, "זה לא יהיה פשוט, יש הרבה עבודה לעשות ואנחנו מתכוננות כבר שנתיים. זה מחנה אימונים שנמשך כבר שנתיים, מאז כונסנו באקדמיה בוינגייט".
האליפות נערכת בארץ, מה שמייצר הרבה עניין, אבל בטח גם מוסיף לחץ. "הלחץ היה מגיע גם אם לא היינו משחקות בארץ. זה טורניר גדול ומכובד שלא מגיעים אליו בכל יום. הלחץ קיים, אבל כל עוד הוא הולך למקום חיובי, הכל בסדר. אנחנו צריכות לא לפחד, לדעת שגם ליריבות שלנו יש שתי רגליים ושתי ידיים, בדיוק כמונו. להן יש יותר ניסיון, אבל בכדורגל הכל יכול לקרות".
הנבחרת הישראלית שובצה לבית א' שכולל את נבחרת צרפת, שזכתה בתואר שלוש פעמים בעבר (רק גרמניה, עם שש זכיות, מעוטרת יותר), שבדיה שזכתה פעמיים ודנמרק שהניפה גביע פעם אחת.
פערי הרמות נראים מפחידים, אבל פרל לא ממהרת להיכנס למקלטים: "צריך להיות ריאליים, אנחנו האנדרדוג באליפות הזאת, אבל אסור לשים עלינו איקס ולבטל אותנו, את השאיפות והרצונות שלנו. אנחנו מסתכלות כרגע רק על המשחק הראשון מול שבדיה (רביעי, 20:10, לוד). למדנו אותן עד לפרט הכי קטן, הצוות מכין אותנו מצוין. אנחנו לא חושבות רחוק מדי, כדי שלא נצא מפוקוס".
בכל מקרה, אם פרל וחברותיה יסתכלו קצת קדימה וירצו לעלות לשלב חצי הגמר הן יצטרכו לתפוס את אחד המקומות הראשונים בבית, משימה שנראית קשה במיוחד. כדורגל הנשים בארץ מדשדש כבר שנים ארוכות. רבות מהשחקניות מתלוננות על אפליה וזלזול מצד קבריניטי הענף, כשגם הקהל מצביע ברגליו.
פרל מאמינה כי טורניר בסדר גודל כזה שמגיע לארץ יכול לעשות פלאים עבור הענף שהיא כל כך אוהבת: "הטורניר טרם החל והוא כבר נותן את תרומתו. השיווק המצוין שעושה ההתאחדות, הפרומואים בטלוויזיה והפרסום הרב גורם לכך שאנשים רבים מתחילים להתעניין, שואלים על הענף ואני מאמינה שרבים יגיעו גם למשחקים ויזכו לטעום מהרמה האירופית וגם מאיתנו כנבחרת. כדורגל נשים היה בעבר במקום הרבה יותר גרוע, בשנים האחרונות ישנו דווקא שיפור. לפתח ענף כזה לא לוקח יומיים וגם לא שנה, אלא הרבה יותר מזה. אנחנו מסתכלות קדימה ואני בטוחה שיהיה בסדר והענף ימשיך להתקדם".
את כבר מספר שנים בענף, מה מונע מהענף להתקדם? "בעיקר התפישה של אנשים את הענף הזה בארץ. ישראלים חושבים שספורט גברי כמו כדורגל או כדורסל, בנות לא יכולות לשחק. זו סטיגמה מוטעית והעובדות בשטח מראות אחרת. כמו שיש NBA יש גם WNBA ויש גם כדורגל נשי ועוד מעט תהיה פה אליפות אירופה ואנחנו מביאות לא מעט כבוד למדינה ומשחקות רק עבור הסמל ומצפות לקבל תמיכה, עידוד וחיבוק מהקהל".
פרל, כאמור, שיחקה בקבוצת הנערות של הפועל פ"ת ובשנתיים האחרונות עברה לאקדמיה שהוקמה במכון וינגייט. נבחרת הנשים עד גיל 19 נבנתה כבר לפני כשנתיים וחצי כנבחרת ייעודית לקראת הטורניר האמור.
הדור שלכן יכול להביא את ישראל למונדיאל עוד לפני הגברים, שכנראה לא יעשו זאת לעולם? (צוחקת) "השאיפות שלך גדולות ורחוקות. אני לא יכולה עוד להסתכל כל כך רחוק. אנחנו מודות על כל מה שנותנים לנו, וזה לא יהיה מובן מאליו. אני מאמינה שמי שמגיע ורואה אותנו ויודע שאנחנו עובדות קשה כל הזמן ומנסות להחזיר על כל מה שניתן לנו".
פרל משחקת בעמדת הבלם ("אני אף פעם לא יודעת אם אומרים בלמת, בלמית או בלם" היא אומרת בחיוך) ובחודש אוקטובר הקרוב תתגייס לצה"ל. למרות שהיא שחקנית נבחרת, היא זכתה למעמד של שחקנית פעילה בלבד ולא שחקנית מצטיינת, בדומה לשחקני נבחרת גברים.
הפועל פתח-תקוה נחשבת לאימפריה של ממש בגילאים הצעירים של הענף. "כן, בהחלט, נעשית שם עבודה מצוינת, גם בנערות וגם בבוגרות. יש עתיד ורוד לענף בעיר. פרט אליי, יש בנבחרת עוד ארבע שחקניות שהגיעו מפתח-תקוה - נועם קדם, גיל חבצלת, אופל סופר והשוערת עמית כהן (ביתו של שוער העבר רפי כהן)".
מי המודל לחיקוי שלך? "רמי גרשון. מעבר לכך הוא משחק בתפקיד דומה לשלי, הוא אדם שפרץ לאחרונה בזכות הכישרון ובעיקר המקצוענות והנכונות לעבוד קשה ולהשקיע. הוא אדם צנוע ומופנם, האגו אף פעם לא משחק אצלו תפקיד, מביא בכל משחק 200 אחוז והוא מודל מצוין לחיקוי".
מילה לסיום למי שמתלבט אם להגיע למשחקי הטורניר? "אני ממליצה בחום לבוא לראות אותנו משחקות ועובדות קשה כדי לעשות אתכם גאים. אנחנו צריכות את הדחיפה והעידוד של