מכבי פתח־תקוה ירדה ליגה, עובדה. זה עצוב וכואב, במיוחד כשמלווה לזה תחושה של החמצה, שהסגל של הקבוצה שווה בכל זאת עונה נוספת בליגת העל.
4 צפייה בגלריה
הקשר עמית מאיר אחרי ההפסד לאשדוד. תמונה ששווה אלף מילים
הקשר עמית מאיר אחרי ההפסד לאשדוד. תמונה ששווה אלף מילים
הקשר עמית מאיר אחרי ההפסד לאשדוד. תמונה ששווה אלף מילים
( צילום: עוז מועלם)
מכבי פתח־תקוה כבר ירדה ליגה בעבר, ממש לא מזמן, אבל הפעם זה נראה שונה, כאילו משהו נסדק בחומה הבצורה של הלוזונים.
אז מה היה לנו שם? חריקות כבר בהתחלה, מחאת אוהדים, שטלטלה את המועדון והובילה לעזיבתו של גיא לוזון, חילופי מאמנים שלא הוכיחו את עצמם והצנחתו לקווים של המהל המקצועי וסמל המועדון, עומר גולן, ליישורת האחרונה של העונה בתקווה כי יצליח להושיע.
אז איך הגענו עד הלום? הפרטים לפניכם.

פגעי קיץ

בעונת המלפפונים האחרונה הצטרפו מוחמד עוואד, אלסאן דומביה, ירוסלב מיכאליק, לאמק בנדה, דור ג'אן, מרקו וולף, ג'יימס אדניי, בן רייכרט וניקו אולסק. מנגד עזבו מיקו ממן, ליאל עבדה, תאי בריבו, איהאב אבו אלשיך, דור חברון, גיא חדידה, מורגן פרייר, נאור סבג, אור אינברום, אלביס סאקי, ארמנדו קופר, אבדיאל ארויו וז'וסי לופטה. בסך הכל הכניסה הקבוצה לקופתה רווח נקי של 3.85 מיליון יורו.
עם זאת, מכירת כוכבים דוגמת תאי בריבו לוולפסברגר תמורת דמי השבחה בסך 100 אלף יורו זה נחמד, אבל לא מספיק. לא מעט תוהים כיצד אבי לוזון, שידוע בתור אדם ממולח במשא ומתן, לא ידע להוציא יותר תמורת החלוץ המעולה.
4 צפייה בגלריה
אבי לוזון. עונה רצופת משברים
אבי לוזון. עונה רצופת משברים
אבי לוזון. עונה רצופת משברים
( צילום: אורן אהרוני)
באשר למכירת ליאל עבדה אין יותר מדי תלונות וברירות. הסכום ששילמה עליו סלטיק עמד על ארבע מיליון יורו, שלא נוצלו כדי להביא שחקנים בעלי שם. נכון שיש לשחקנים דוגמת דור ג'אן (נפצע בתחילת העונה), מוחמד עוואד ולאמק בנדה מה להציע, אבל היכולת שלהם להיכנס לנעליים הגדולות של שני החלוצים הדומיננטים הייתה נמוכה וכצפוי לא צלחה.
מצד שני, ההגנה הפתח־תקואית נשארה פחות או יותר עם אותם שחקנים. ינון אליהו ואור בלוריאן, שהיו חלק מרכזי מהעונה הקודמת הטובה, לא הצליחו לשחזר את אותה יכולת. גם חיזוק בדמות שחקן הבית המעולה דור אלו לא הועיל.

התחלה חורקת

העונה של הלוזונים החלה עם שלוש תוצאות תיקו והפסד. במחזור החמישי ניצחו שחקניו של גיא לוזון את המוליכה דאז, הפועל חיפה, בתוצאה 2:0, מה שהפיח לא מעט אופטימיות ותקווה: "הגיע לנו לנצח", אמר אז לוזון. "רצינו את זה, חיכינו לזה וידענו שזה יגיע. עכשיו צריך להמשיך".
קראו עוד>>>
המציאות על כר הדשא הייתה שונה. בהמשך הגיעו הפסדים להפועל באר שבע, בית"ר והפועל ירושלים, מה שסימן כי ככל הנראה תילחם הקבוצה על הירידה עד הסוף העונה. בין לבין היא הביסה 4:0 את הפועל נוף הגליל במחזור השביעי.
4 צפייה בגלריה
גיא לוזון. תקרית קשה עם האוהדים
גיא לוזון. תקרית קשה עם האוהדים
גיא לוזון. תקרית קשה עם האוהדים
(צילום: אורן אהרוני)
גיא לוזון הבטיח אז: "נישאר צנועים ונמשיך לעבוד קשה ולהשתפר. אנחנו צריכים להיות שקטים עם הכדור, להיות יותר אגרסיביים ולמנוע הרמות של היריבה. בקיצור, גם הגנתית וגם התקפית. צריכים להשתפר כל הזמן".
ושוב, הצהרות לחוד ומציאות לחוד. הקבוצה לא תפקדה והפסידה משחק אחרי משחק עד שמצאה את עצמה עם שלושה הפסדים רצופים ומחאת אוהדים לא נעימה.

הקול מהיציע

מחאת האוהדים החלה במחזור העשירי של הליגה עוד בסיבוב הראשון של העונה, אחרי הפסד למכבי נתניה שהגיע לאחר שני הפסדים נוספים. האוהדים תלו שלט שבו נכתב: "תורידו מהליצן ת'כתר, גיא הביתה".
המחאה אף החריפה לאחר שהלוזונים ביקשו מהאוהדים לשבת בצד שממול מצלמות הטלוויזיה ונימקו זאת בהסבר כי המועדון יקבל תמלוגים במידה ויראו מספר אוהדים רחב על המסך.
האוהדים טענו מנגד כי המטרה של אבי לוזון היא להרחיק אותם מהמאמן כדי שהמחאה תדעך. אלא שלא רק שהיא לא נעלמה אלא היא שברה שיאים מרגע לרגע. נקודת הרתיחה הגיעה כשגיא לוזון התעמת עם אוהדים ואמר לאחד מהם: "אני אשחט אותך".
בשלב זה היה נראה כי המאמן לא נותן למחאה להשפיע עליו ואף אמר זאת בצורה שאינה משמעת לשתי פנים: "הייתי אוהד לפניהם, מעולם לא גיניתי את השחקנים. האוהדים צריכים לעודד את הקבוצה. ממני תמיד מאוכזבים, אני לא מתרגש.
"קהל צריך לתמוך ולעודד. בלי קשר מי המאמן. אין סיכוי שאתפטר. אני לא מאלה שפורשים, לא הפכתי למאמן פחות טוב בחודש האחרון".
לוזון הוסיף: "זו לא רמת הכדורגל שהצגנו בתחילת השנה, אין ספק. אבל אחרי שלושה הפסדים, לפעמים צריך לעצור את הרצף בכוח. ברור לי שהרמה לא מזכירה את מכבי פתח־תקוה. השחקנים מעט חסרי ביטחון". הדוד אבי לוזון הוסיף: "אוהד צריך לעודד. אם לא, שלא יבוא... מדובר ב־30 אוהדים שאני נמצא במועדון עוד לפני שהם נולדו".
לוזון הבהיר כי גם אם כולם יבקשו ממנו, הוא לא יפטר את אחיינו. עם זאת, התוצאות הגרועות והלחצים הרבים הכריעו. הלוזונים יישרו קו, ובדצמבר האחרון רגע לפני חלון העברות של ינואר מונה ניר קלינגר כמאמן.

עידן קלינגר

המאמן החדש, שפוטר מהפועל תל אביב, החל את הקדנציה בהפסד לאקסית בדקה ה־96, ובתבוסה 4:0 לאלופה שבדרך מכבי חיפה. לאחר מכן הגיע תיקו נגד הפועל חיפה והפתעת העונה – ניצחון קטן גדול על הפועל באר שבע.
באותה תקופה שחקן בכיר במועדון שיתף בתחושות על ניר קלינגר מחדר ההלבשה ואמר: "ניר מאמן מצוין עם הרבה תשוקה, חי את השחקנים ואת האימון, לא מוותר, רוצה שכל הזמן השחקנים ידחפו את עצמם עד לקצה.
"מהרגע הראשון שהגיע הוא המאמין הכי גדול שהקבוצה תישאר בליגה. אומנם אנחנו לא הרבה זמן יחד איתו, בסך הכל הוא כאן חודש בלבד, אבל אפשר לראות בן אדם שאכפת לו מהדקויות הקטנות, אנחנו רואים הרבה וידיאו והוא שם דגש על הדברים הקטנים כדי שנגיע למשחק מוכנים ושכל אחד ידע בעצם מה הוא צריך לעשות מ-א' ועד ת'. הוא מאוד טקטי ומסודר".
4 צפייה בגלריה
קלינגר. ויכוח מביך עם לוזון
קלינגר. ויכוח מביך עם לוזון
קלינגר. ויכוח מביך עם לוזון
(צילום: עוז מועלם)
גם האוהדים היו אז סבלניים ושמרו על אופטימיות. אחד מהם ציין: "בהחלט רואים שינוי, לא גדול, אבל יש שינוי. השחקנים נראים בעלי מוטיבציה יותר גדולה". בינואר צירף קלינגר לשורות הקבוצה לא מעט שחקנים, כולל יואב הופמייסטר, אבובקאר דומביה, עידו שחר, אדי מחרמיץ', יון ניקולאסקו ואור אינברום. מנגד עזבו: רוי רונן, בן רייכרט, אלסאן דומביה וירוסלב מיכאליק.
התוצאות, לצערו, לא תמיד היו לשביעות רצונו. המשבר הראשון הגיע כבר בהפסד בגביע נגד הפועל באר שבע, כשאבי לוזון נצפה זועם על קלינגר במצלמות הטלוויזיה לאחר שהאחרון התמהמה עם החילופים לטעמו.
קלינגר הגיב: "כעסתי מאוד, לא ציפיתי לדבר כזה". מאז הספיק לוזון להתנצל ואף הודה כי התקרית מצטיירת רע. המחאה שדעכה מעט באותה תקופה חזרה, ולוזון התבקש על ידי האוהדים לשחרר את הקבוצה וללכת הביתה. הפעם הוא ענה: "גם אם תתחננו, אני לא משחרר את הקבוצה".
הלחץ הכבד הכריע. התוצאות בעידן קלינגר היו אמנם טובות יותר משל גיא לוזון והקבוצה אף עלתה זמנית מעל הקו האדום, אבל עדיין לא מספיק לשביעות רצונו של אבי לוזון שפיטר אותו ארבעה מחזורים לסיום העונה. קלינגר, חשוב לציין, לא ניצח בארבעת משחקיו האחרונים.

זמן גולן

אחרי שקלינגר פוטר עשתה מכבי פתח־תקוה את מעשה הפועל באר שבע עם אליניב ברדה והורידה לקווים את הסמל הבלתי מעורר ומלך השערים שלה בכל הזמנים, עומר גולן. אלא שבניגוד לברדה שהטריף את השחקנים, נראה דינאמי מאוד והתחבר לקהל אחרי עידן רוני לוי האפרורי, גולן נראה אנמי וחסר חשק. ממש כאילו הוא סובל.
גולן ספג תבוסה בבכורה לאותה נוף הגליל, שהובסה בתחילת העונה 4:0. הפעם הייתה רגלם של הקבוצה מהצפון על העליונה, מה שלא הספיק גם לא להישארות. תיקו מול בית"ר ירושלים והפסד דרמטי וכואב להפועל ירושלים הכריע סופית - הקבוצה נשרה לליגה הלאומית. אז נכון, הייתה מחלוקת שיפוטית בכל הקשור לשער דרמטי שנפסל, אבל לא זו הסיבה להתרסקות.
מה צפוי?
בעונה הבאה צפוי חריש עמוק בסגל הקבוצה. שחקני נוער רבים אמורים לקבל את ההזדמנות בתקווה שמהמחלקה המפוארת תגיע הישועה. אין ספק שלוזון חייב לחזק את הקבוצה בשחקנים עטורי ניסיון ושועלי קרבות כדי לצלוח את הליגה הלאומית.
כדי שהשהות בה תהיה קצרה במיוחד כנראה שצריכים להסתכל על הכתומים משכונת התקווה ולעשות הכל הפוך. ואם במקרה שמעתם קולות צהלה ביום ראשון האחרון, זה לא במקרה. אוהדי הפועל פתח־תקוה הם האחראים לכך וכנראה שאין באמת שמחה כמו שמחה לאיד. לפחות בשנה הבאה צפוי לנו דרבי לוהט בלאומית. אין ספק שיהיה מעניין.
לעדכונים: חדשות פתח תקוה