אחרי עונה סוערת, שכללה רכבת מאמנים והסתיימה בירידה כואבת לליגה הלאומית, במכבי פתח־תקוה מלקקים את הפצעים ומתחילים לארגן את השורות לקראת העונה הבאה. הצעד הראשון היה החתמתו של שי ברדה כמאמן הקבוצה בתקווה לשמור על יציבות על הקווים ולחגוג עלייה בסיומה.
1 צפייה בגלריה
ברדה. "מאמן שמתאים לרמות הגבוהות"
ברדה. "מאמן שמתאים לרמות הגבוהות"
ברדה. "מאמן שמתאים לרמות הגבוהות"
(צילום: עוז מועלם)
אלא שמלבד האתגר המקצועי בבניית הסגל מחדש יש לו משימה לא פשוטה נוספת: לנטרל את רעשי הרקע במאבק שבין האוהדים ללוזונים. לאוהדים עצמם, כך מסתמן, אין דבר נגדו, אבל דווקא מי שנמצא באמצע עלול להיות זה שנפגע. "הוא מכניס את עצמו למיטה חולה", אומר עידן גולדשטיין, מהבולטים שבאוהדי הקבוצה.

"מלחמת חורמה"

ברדה מגיע למכבי פתח־תקוה כסוג של סימן שאלה. מצד אחד הוא רשם עונות יפות עם בית"ר ירושלים ומכבי נתניה, בהן אימן בצוותא עם סלובודן דראפיץ', אבל מצד שני בעונתו היחידה כמאמן ראשי בקבוצת בוגרים, כשעמד על הקווים של הפועל נוף הגליל, הוא כשל וירד עם הקבוצה חזרה לליגה הלאומית.
אוהדי הקבוצה חלוקים בדעתם לגבי התאמתו המקצועית לקבוצה, אבל רבים מהם מאוחדים בדעה כי הוא עשה טעות כשהצטרף למועדון מסוכסך. כך, למשל, עם היוודע דבר החתימה שלחו לו אוהדים רבים הודעות, בהן הבהירו כי לטובתו האישית עדיף שייחשב מסלול מחדש.
קראו עוד>>>
"אתה מגיע למועדון שאולי נראה קצת מבטיח מבחוץ, אך למעשה מרוסק לגמרי מבפנים", נכתב לברדה בין היתר. "אנחנו האוהדים במלחמת חורמה על עתיד המועדון. שום דבר לא אישי כמובן, אך לא ניתן דקה של שקט לאף גורם בו, כולל צוות האימון והשחקנים, עד שנציל את המועדון".
גולדשטיין מסביר כי "כל העניין המקצועי לא מעניין כרגע את אנשי המחאה. יהיה מאמן כזה או אחר, יביאו שחקן כזה או אחר, זה לא רלוונטי. כל עוד אבי לוזון פה ובפרונט היחס לקהל לא קיים, ומצב הקבוצה תדמיתית וניהולית הוא בהתאם, העניין המקצועי הופך לשולי".
ובכל זאת, מה אתה חושב על ברדה מבחינה מקצועית?
"אין לי שום דבר אישי נגדו. הוא נשמע רהוט ומדבר לעניין, אבל לומר כמה הוא טוב - אני לא יודע כי אין לו מספיק ניסיון כמאמן ראשי. בכל מקרה, עד שנגיע לצעד כזה או אחר שמספק אותנו, המחאה תימשך בכל הכוח והיא תחריף גם בליגה השנייה ולא משנה מי המאמן".
כמי שמכיר את לוזון מספיק זמן, אתה חושב שהמחאה תגרום לו לעזוב?
"אני חושב שבסופו של דבר טבעת הלחץ מתהדקת עליו. הכישלונות המקצועיים הבלתי סבירים למועדון בסדר גודל שלנו, יחד עם המחאה, ייאלצו אותו לקבל החלטה. הם לא יצליחו עם האנרגיות שיהיו במגרש, כמו שהם לא הצליחו להישאר.
"הרי על הנייר מכבי פתח־תקוה קבוצה טובה יותר מהפועל ירושלים ונוף הגליל, אבל הלחץ והאווירה גרמו לכך שהכל הלך נגד. בסוף לוזון יצטרך להחליט אם זה המועדון שהוא רוצה במכבי פתח־תקוה כי זה רק הולך ומתדרדר. אם הוא בסוף יילך או לא? אני לא יכול לדבר בשמו, אבל מקווה שכן. אולי זה ייקח גם שנתיים-שלוש של מחאות ומלחמה".
אתם נמצאים לפני עונה עם דרבי, האוהדים של הפועל כבר מחכים לכם. אין כוונה למצוא פתרון למצב?
"אנחנו עובדים בכל המישורים. לא רק מוחים, אלא גם מדברים ונפגשים עם אנשים. וכן, יש דיבורים כאלו ואחרים אבל להגיד לך שזה יקרה בכל מחיר? לא. אם נראה שאבי לוזון זז הצידה בקונסטלציה כזו או אחרת יכול להיות שניקח החלטות אחרות, אבל זה צריך לבוא עם ביטחונות ברורים שאכן הדבר הזה קורה. אנחנו לא ניתן להם שקט תמורת כלום. מבחינתנו זו מלחמה על הבית".

"מאמין בצעירים"

ובחזרה לברדה, הרזומה שלו כולל עד כה בעיקר שיתוף פעולה עם דראפיץ', שהחל ב־2013 בעת שהשניים אימנו בבית"ר תל אביב-רמלה (היום תל אביב-בת ים). בעונת 15-16 עברו לבית"ר ירושלים איתה סיימו במקום השלישי.
"בעונה שלאחר מכן נדדו למכבי נתניה ורשמו מספר עונות יפות, בהן העפילו באופן הירואי לליגת העל, הגיעו פעמיים לפלייאוף העליון ואף לגמר גביע המדינה בו הפסידו בדו־קרב מהנקודה הלבנה לבני יהודה. בין היתר, הם קידמו מספר שחקנים צעירים בזמנו דוגמת דן גלזר, עלי מוחמד וגבי קניקובסקי שהיום מככבים בליגת העל.
לאחר ההצלחה בנתניה, חזר הצמד לקדנציה נוספת בבית"ר ירושלים, אבל הפעם לא עמדו במטרות שהוצבו להם והתפטרו במהלך העונה.
בעונה שעברה נפרדו דרכם של השניים לראשונה, כשדראפיץ' קיבל את המושכות בקרית שמונה וברדה מונה למאמן נוף הגליל. בעוד סלובו הוביל את החבורה של איזי שירצקי לעונה מוצלחת, שותפו לשעבר נכשל וירד ליגה בצוותא עם הלוזונים.
כעת ניצבת בפני ברדה משימה לא פחות קשה - קודם כל לצלוח את את החגים כשהוא עדיין מאמנה של מכבי, ולאחר מכן להחזיר אותה לליגת העל. עוזר מאמנו בנוף הגליל, מנו הרוניאן, אומר בביטחון: "מכבי פתח־תקוה זה מועדון גדול, בטח בליגה הלאומית, ואני בטוח ששי יחזיר אותם לליגת העל תוך שנה".
אתה לא חושב שהוא עשה טעות לאור האווירה בקבוצה והמחאה נגד לוזון?
"אני שומע בתקשורת על המחאה, אבל אני לא במערכת כדי לדעת מה קורה. אני לא רוצה להיכנס לעניינים האלו".
מבחינה מקצועית, עם סלובו הוא נחל הצלחה גדולה, אבל כששימש כמאמן ראשי בנוף הגליל אפשר לומר שנכשל כשירד ליגה. מדוע לדעתך הוא האיש הנכון למכבי פתח־תקוה?
"התוצאות אמנם לא שיחקו לטובתנו, אבל ראו קבוצה שמשחקת כדורגל התקפי ויודעת מה היא רוצה מעצמה. הגענו לכמות מצבים בכל משחק ונפלנו על השפיץ של הנעל. שי מאמין מאוד בצעירים ואני חושב שזה הקונספט הנכון שגם עובד במכבי פתח־תקוה.
"הוא איש עבודה, חרוץ, מכין את הקבוצה למשחקים בצורה מושלמת, וכל שחקן יודע מה הוא צריך לעשות. אני בטוח שיראו שחקנים שעושים אצלו קפיצת מדרגה. מכבי פתח־תקוה הרוויחה מאמן מצוין".
איך אתה רואה אותו מסתדר עם אבי לוזון?
"אני לא מכיר את אבי לוזון אישית, אבל מכיר את שי ברדה ויודע שהוא מסתדר עם כולם".
בשנים האחרונות יש משחק כסאות בין מספר מאמנים שמחליפים אחד את השני בקבוצות הבינוניות בכדורגל שלנו. באיזה מעמד נראה את שי לדעתך בעוד חמש שנים?
"אני מאמין שהוא יצבור מעמד חזק בליגת העל. הוא מאמן שמתאים לרמות הגבוהות. הוא מתחיל פרויקט עם מכבי פתח־תקוה ואני מאמין שיחד איתם הוא יצמח ויגיע למקומות שבהם הוא צריך להיות".