מכבי פתח־תקוה דורסת את הליגה הלאומית. מקום ראשון, שבעה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ומרחק ארבע נקודות מהמקום השני. בדרך הקבוצה של גיא לוזון גם כובשת לא מעט (הפרש שערים 8:19) ומעורבת במשחקים משוגעים כמו זה האחרון מול רמת השרון שבו ניצחה 3:4 עם מהפך דרמטי בזכות גולים בדקה ה־82 וה־86.
2 צפייה בגלריה
לידור כהן. צילום: ראובן שוורץ
לידור כהן. צילום: ראובן שוורץ
לידור כהן. צילום: ראובן שוורץ
מי שנאלץ לראות את הדרמה הזאת מהיציע הוא הקשר ההתקפי לידור כהן שסבל מפציעה, אבל נהנה לראות שלקבוצה שלו יש אופי וצעירים שיודעים את העבודה: "זה משמח אותי לראות שהקבוצה עושה את העבודה גם כשאני פצוע. זה אומר שיש לנו סגל חזק ושאנחנו קבוצה חזקה גם אם יש פצועים כמו דנינו, זגורי ועוד. מה שחשוב זה שהקבוצה משיגה את הנקודות גם במצבים האלה".
איך אתה מתרשם משחקני הבית הצעירים? תאי בריבו לוהט.
"אני מכיר את המצב הזה ויודע מה החברה הצעירים עוברים. גם כשאני עליתי לבוגרים הקבוצה ירדה ליגה ולי עזרו שחקנים כמו מגאמדוב, ניצן דמארי ועומר גולן. שחקנים עם המון ניסיון. אני חושב שהירידה עשתה טוב לצעירים, כי במצב הזה הם מקבלים את ההזדמנויות לשחק. גם לי בזמנו זה עשה טוב אפילו שירידה זה משהו שפוגע בקבוצה בריאה. קיבלתי הזדמנות להתפתח ולהראות את הכישורים שלי. לא בטוח שאם היינו נשארים בליגת־העל בסוף העונה שעברה הצעירים היו מקבלים את אותן דקות משחק. אני מאמין שהם היו מקבלים פחות דקות".
מי מהצעירים הכי מרשים, למי אתה צופה עתיד גדול?
"לא קל להיות שחקן גדול. אלפי ילדים מנסים, ומכל שנתון בודדים באמת פורצים והופכים לכדורגלנים מקצועיים ובודדים אף יותר לכוכבים של ממש. אני צופה עתיד מבטיח לכל מי שעלה לקבוצה הבוגרת. הם צריכים לדעת לקחת את ההזדמנות בשתי הידיים, והשמים הם הגבול בשבילם. לא סתם הם זכו בליגת הנוער".
לידור כהן בן ה־26 כבר סופר שלושה שערי ליגה העונה, כולל אחד מתוק במיוחד בדרבי. כששואלים אותו על הציפיות מעצמו הוא עונה מיד: "קודם כול לעלות ליגה. אנחנו רוצים להחזיר את המועדון למקום שאליו הוא שייך – ליגת־העל – ולא במצב של רגל אחת בלאומית ואחת בליגת־העל אלא יציבות. זאת קבוצה שנמצאת בטופ חמש בתנאים שאנחנו מקבלים. אפילו שאנחנו בלאומית התנאים הם כמו בליגת־העל. אני מקווה להצליח לעזור לקבוצה לחזור לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי".
לא שקלת לחפש קבוצה בליגת־העל אחרי הירידה הטראומטית?
"תמיד יש מחשבות כאלה. אלה מחשבות של כל שחקן, אבל לאחר שירדנו חשבתי עם עצמי שהכי נכון וטוב מבחינתי להישאר בקבוצה ולהחזיר אותה לליגת־העל מאשר לברוח. לא רציתי שיראו בי מישהו שנטש את הספינה ולכן אני רוצה להעלות עם הקבוצה ליגה ואחרי זה אני פתוח לכל הצעה, גם להישאר בקבוצה".
החוזה שלך מסתיים בסוף העונה. מדברים על הארכה?
"אמרתי לאבי (נמני, סוכנו של כהן) שאני לא רוצה לדבר עכשיו על חוזה ולהתעסק בזה. המטרה שלי היא להעלות את הקבוצה ליגה".
גיא נוזף ומלטף
אחרי פתיחה מהוססת מעט השתלטה מכבי פתח־תקוה על העניינים בליגה הלאומית ובתום תשעה מחזורים נראה שהיא נהנית מפערי איכות גדולים לעומת יתר הקבוצות והיא עדיין בלתי מנוצחת. לכל אורך הריאיון חזר כהן והדגיש שאחת ממטרות הקבוצה היא לגמור את העונה בלי שום הפסד – אתגר גדול לכל קבוצה ובכל ליגה.
אחרי שכבשת חמישה שערים בכל המסגרות, נפצעת ואתה נעדר מהמגרשים כמעט חודש שלם.
"כן, אני חושב שפתחתי את העונה מצוין. מעבר לשערים בליגה ובגביע הטוטו אני מעורב בשערים ובבניית המשחק. אומרים שאין זמן טוב להיפצע גם כשאתה לא בכושר וגם כשאתה בכושר טוב, ככה שפציעה היא דבר לא מעודד. אני שמח שזה לא פגע בקבוצה ושהיא ממשיכה לנצח ומקווה מאוד להתאושש מהפציעה בהקדם ולחזור רענן יותר למרתון הארוך של הליגה".
איך זה לעבוד עם מאמן כמו גיא לוזון?
"לגיא יש דרישות גבוהות מכל הקבוצה. יש מאמנים שיש להם הרכב שחקנים שבו הם משקיעים את מרב העבודה, אבל לא אצל גיא. הוא דורש מאמץ ועבודה קשה גם מהשחקן ה־20 וה־21 בסגל. אני חושב שהוא מכין אותנו לכל משחק בצורה המיטבית גם מבחינה טקטית וגם מוכנות ומנטליות כך שכל משחק הוא כמו משחק בליגת האלופות.
2 צפייה בגלריה
גיא לוזון. צילום: אלכס קולומויסקי
גיא לוזון. צילום: אלכס קולומויסקי
גיא לוזון. צילום: אלכס קולומויסקי
"הוא תמיד רוצה לנצח ומעביר את זה לשחקנים שלו – גם בגביע, גם במשחק אימון צריך לרצות לנצח בלי קשר ליריבה, מה שחשוב זה איך אנחנו נראים".
הוא מהמאמנים שיודעים לתת בראש לשחקנים?
"הוא יודע להעיר אותנו כשאנחנו לא משחקים טוב. הוא נותן בראש, אבל גם מלטף כשצריך. הוא מעביר ביקורת, אבל גם מותר שלא להסכים אתו, הוא לא דיקטטור. הוא מקדיש המון זמן אישי לשחקנים בכלל ולי בפרט. לפעמים אנחנו יושבים על וידאו ורואים ביצועים שלי ומנתחים יחד במשך שעה וחצי לפני האימון. אני יכול להגיד כשאני לא מסכים עם נקודה שלו, זה חשוב לי מאוד וזה עוזר".
איך האווירה בחדר ההלבשה העונה?
"יש לנו חדר הלבשה חזק ומגובש מאוד וזה נכון לגבי כולם, מי שמשחק יותר או פחות. כולם מקבלים את ההזדמנות שלהם, וזה לא קורה בהרבה קבוצות".
כשקבוצה מפגינה עליונות כזאת בליגה אפשר לעשות חישובים מתי יהיה אפשר להתחיל לחגוג עלייה?
"אני תמיד אומר שאם החישוב המתמטי מראה שאנחנו עולים ליגה, רק אז אנחנו עולים ליגה. בכדורגל הכול יכול להיות. ראינו את זה בעונת הקיזוז עם הפועל תל אביב, ולכן אני חושב שצריך לחכות עד שעולים מעשית ורשמית. אני חושב שבאמת מדובר בליגה מטורפת. קבוצה יכולה להוביל את הליגה בפער גדול רוב העונה ולא להעלות בסוף".
ואם בכל זאת היית מתבקש להציב לוח זמנים?
"האמת, אנחנו רוצים לא להפסיד כל העונה ולקחת כמה שיותר נקודות כדי לסגור את העלייה כמה שיותר מהר. אנחנו לא רוצים להתמהמה ולהיות שאננים ואז להצטער על כך. גם בגביע אנחנו שואפים גבוה. יש לנו קבוצה חזקה וסגל רחב ואנחנו יכולים להתמודד בהצלחה בשתי החזיתות. מובן שהליגה בראש סדר העדיפויות".
הירידה היא כתם
הירידה של מכבי פתח־תקוה ללאומית הגיעה בתום עונה שבה נבנתה הקבוצה למאבקי צמרת. גם כשדשדשה הקבוצה בתחתית היה נדמה לכולם שהנה הקבוצה תעשה רצף תוצאות טובות וכבר תברח מהביצה הטובענית. היא הרי טובה יותר מהנמושות שנאבקות נגד הירידה. זה לא קרה, והקבוצה סיימה במקום הלפני אחרון בהפרש נקודה ממקום מבטחים.
כהן נזכר: "זאת הייתה טראומה לכל מי שהשתתף בירידת הליגה, זה כתם. אתה רוצה לשחק במגרשים מלאים וגדולים מול אור הזרקורים ולא לרדת ליגה, אבל אתה גם צריך להבין שזה לא סוף המשחק, צריך להמשיך הלאה ולהעלות את הקבוצה הזאת בחזרה לליגת־העל. אם לא תהיה חזק בראש, אתה יכול להיקלע למשבר מתמשך – אף אחד לא יזכור את השם שלך או שאתה קיים בכלל וזה כמובן דבר מפחיד. כולנו רוצים להתקדם ולקבל את החשיפה, ובליגה הלאומית זה קשה הרבה יותר להראות מי אתה ומה אתה".
מה למדת מזה אישית ואיך מתרגלים לחיים בליגת המשנה?
"הבנתי שאני צריך להבין את המצב בהקדם, להשלים עם הירידה ולהסתכל קדימה כדי לחזור לליגת־העל. הבנתי שאני צריך לעבוד קשה, להשקיע 100 אחוזים ולא להתפשר. במקרים כאלה פעמים רבות נכנסים לשאננות או חוסר רצינות כי אתה מרגיש שאתה כביכול גדול על הליגה. בליגה הלאומית אין בית"ר או מכבי חיפה עם האווירה והלחץ שידחפו אותך ואתה צריך לדחוף את עצמך ואת הקבוצה, אתה הרי רוצה לעלות ליגה".
איך אתה מתרשם מהליגה הלאומית העונה?
"זאת ליגה לא צפויה, אני זוכר וחוויתי את זה בקדנציה הקודמת שלי בקבוצה כשירדה ליגה. אתה צריך לבוא מוכן למשחקים אחרת יעקצו אותך, במיוחד אם אתה בקבוצה חזקה. זה בדיוק כמו קבוצת תחתית שעוקצת קבוצת צמרת בליגה בכירה אם היא מגיעה שאננה וזחוחה. זה נכון לגבי כל ליגה. זאת ליגה שוויונית למדי, הפערים בין הקבוצות לא גדולים כמו בליגת־העל".
לסיום, עד כמה אבי לוזון מעורב מקצועית? הוא נותן לגיא המלצות לחילופים? מחלק הוראות בהפסקת המחצית?
"הוא לא מתערב בהחלטות מקצועיות, אבל נמצא בכל אימון והוא מבין כדורגל. הוא חי את הקבוצה, אבל לא נכנס לחדר ההלבשה במחצית. הוא יותר כמו חבר ממנהל, לפעמים נותן נאומי מוטיבציה או עוקץ, אבל בצורה חמה מאוד, אמיתית. מי שמכיר אותו ברמה האישית יודע שהוא נחמד מאוד ואדם שמחובר לקבוצה בלי להיות אובססיבי ולפגוע בה. לא רואים את זה מבחוץ".