6 צפייה בגלריה
גברי לוי. צילום: טל שחר
גברי לוי. צילום: טל שחר
גברי לוי. צילום: טל שחר
בשבוע הבא תצא לדרך עוד עונת כדורגל ישראלי, אבל העונה הזאת תהיה שונה. העונה הזאת תחסר את אחת הדמויות הכי משפיעות בכדורגל הישראלי בעשורים האחרונים. יו"ר הפועל פתח תקוה וההתאחדות לכדורגל לשעבר, גברי לוי, הלך הבוקר לעולמו הלילה בגיל 80. הלוויתו תערך מחר (שישי) ב-11:00 בבית העלמין סגולה.
גברי לוי נולד בדצמבר 1937 בפתח-תקוה והתגורר בה כמעט כל ימי חייו. היהבוגר בית הספר יסודי פיק"א ותיכון מקצועי עמל. עם גיוסו שובץ לתפקיד טכני בחיל החימוש, אך השתחרר כסמל תרבות. בגיל צעיר התבלט ככדורגלן וכדורסלן בקבוצות הנוער של הפועל.
6 צפייה בגלריה
גברי לוי בגיל 10, עם אימו. צילום: באדיבות המוזיאון של ניסים קלדרון
גברי לוי בגיל 10, עם אימו. צילום: באדיבות המוזיאון של ניסים קלדרון
גברי לוי בגיל 10, עם אימו. צילום: באדיבות המוזיאון של ניסים קלדרון
לוי נחשב לאחד מהסמלים הגדולים של פתח תקוה בכלל ושל הכדורגל בעיר והפועל בפרט. חבריו מספרים כי קבוצת הפועל היתה חלק ממנו עד יומו האחרון. בדף הפייסבוק שלו הביע גם בחודשים האחרונים לחייו את דאגתו ממצבה של הקבוצה שהייתה חלק מחייו כמעט מהיום בו נולד.
הוא שיחק באגודה ובהמשך היה גם יו"ר של הקבוצה הכי מצליחה של המועדון מאז שנות האליפויות. תחת שרביטו זכתה הקבוצה בגביע המדינה, התואר המשמעותי האחרון שלה (1992) והייתה לנציגה הישראלית הראשונה בגביע המחזיקות האירופי ונאבקה על האליפות שלוש עונות ברציפות בסוף שנות השמונים וראשית התשעים.
6 צפייה בגלריה
מימין: נחום סטלמך, יעקב (אחיו של גברי) וגברי לוי בבי"ס פיק"א, 1948. צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל
מימין: נחום סטלמך, יעקב (אחיו של גברי) וגברי לוי בבי"ס פיק"א, 1948. צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל
מימין: נחום סטלמך, יעקב (אחיו של גברי) וגברי לוי בבי"ס פיק"א, 1948. צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל
לוי הקים ב-1976 את להקת המחול "שלום", ולאורך השנים הדריך להקות מחול רבות, בהן: עמק הירדן, עמק יזרעאל, שער הנגב, גליל מערבי, בית הגפן בחיפה, הדרים רחובות, פעמי אביב בתל אביב, ותיקי פתח תקוה ולהקת אשקלון.
6 צפייה בגלריה
גברי לוי כיו"ר הפועל פתח תקוה. צילום: יוסי רוט
גברי לוי כיו"ר הפועל פתח תקוה. צילום: יוסי רוט
גברי לוי כיו"ר הפועל פתח תקוה. צילום: יוסי רוט
הוא הפיק וביים את טקסי הפתיחה והנעילה של המכביה ה-13 וה-14 וכינוס הפועל ה-15 בהם השתתפו אלפי משתתפים. וכן שימש כוריאוגרף בהצגות שונות בתיאטרון הבימה. ב-1979 היה הכוריאוגרף של מופע האירוויזיון שהתקיים בירושלים. זכה על עבודותיו בפרס כינור דוד ופרס ורד הכסף.
בין השנים 1996-2003 כיהן כיו"ר ההתאחדות לכדורגל. באותן שנים התקדמה נבחרת ישראל באירופה ורשמה את הניצחון הגדול ביותר בתולדותיה, 0:5 על נבחרת אוסטריה. לאחר פרישתו מראשות ההתאחדות לכדורגל, חזר לניהול להקת המחול "שלום".
בשנים 2005-2006 שימש שופט בתוכנית הטלוויזיה "רוקדים עם כוכבים" וב-2007 שימש כחבר בפאנל התוכנית "יציע העיתונות" בערוץ ספורט 5+.
בשנת 1959 התחתן עם לאה לבגורן, רקדנית בלהקת המחול שלו. בנו הוא מאמן הכדורגל גיא לוי ואחיינו הוא השחקן יהודה לוי.
6 צפייה בגלריה
גברי לוי. צילום: יובל חן
גברי לוי. צילום: יובל חן
גברי לוי. צילום: יובל חן
לוי התגורר במשך רוב ימי חייו בפתח תקוה, אך לפני מספר שנים עבר לתל אביב יחד עם רעייתו.
בשנה שעברה הוכתר כיקיר העיר פתח-תקוה. באותו מעמד סיפר על הקשר שלו לעיר: "כור מחצבתי. פה התחלתי את הקריירה שלי כרקדן. בצעירותי הסתובבתי עם הלהקות וקבוצות הכדורגל בכל העולם, אפילו גרתי חמש שנים בניו יורק, אבל כאשר היה לי מספיק כסף לבית משלי, זו לא היתה שאלה: ברור שבפתח תקוה. לפני מספר שנים גרתי על שפת הים של תל אביב, אך שוב, משהו משך אותי חזרה הביתה, לפתח תקוה. בכל מקום בעולם אזהה פתח תקואי. כולם מדברים בשפה של מלאבס. אני זוכר שב-1958 גרנו עם הלהקה במלון במנהטן. יום אחד נכנסתי למעלית וראיתי את ראש העירייה, פנחס רשיש. אמרתי לו: 'מה אתה עושה פה?' אפילו שבכלל לא הכרנו".
באותו מעמד סיפר על מורשתו: "אני יודע שאחרי מותי יהיה קשה לפרויקטים שלי לשרוד בלעדיי, אבל הריקודים שלי יישארו לנצח, יחד עם עשייה בתחום הכדורגל, המחול והטלויזיה. אני משאיר כל כך הרבה חומר אחרי שאי אפשר יהיה לא לזכור אותי".
בנו, מאמן הכדורגל גיא לוי, סיפר הבוקר לynet: "הוא היה חולה לבבי שנים וזה הסתבך לאט-לאט, המערכות הרי קורסות. אנחנו יודעים חודש שזה מתדרדר וביממה האחרונה זה דעך ודעך. אתמול בלילה באנו להיפרד ממנו. הוא היה בהכרה מעורפלת, אבל הבין מה קורה סביבו. לפחות הייתה לנו הזדמנות להיפרד ממנו".
בפתח תקוה קיבלו הבוקר בצער רב את ההודעה על מותו ובהמשך נביא מידע לגבי מועד הלוויה.
ראש העיר, איציק ברוורמן, ספד ללוי: "בצער רב התבשרנו הבוקר על פטירתו של יקיר העיר פתח תקוה, גברי לוי. גברי לוי ז"ל היה מסמלי העיר פתח תקוה, והיה איש מיוחד, פורץ דרך, שהצליח לשלב בין כדורגל למחול. הוא נולד ועשה את דרכו בעיר, הצעיד את הפועל פתח תקוה אל שעותיה היפות, קידם את הכדורגל הישראלי, ניהל פעילות ענפה בתחום המחול והכוראוגרפיה - ועשה את הכל בדרכו הייחודית. להקת "שלום" שייסד עשתה חיל בארץ ובעולם, והייתה שגרירה של אחווה ושלום.
"בתחילת השנה חגגנו לגברי יום הולדת 80 בהיכל התרבות, וזכינו להודות לו על תרומתו לקידום המחול בישראל. היה מרגש לראותו על הבמה, מוקף בהמון אהבה, בלהקתו האהובה, חברים ומשפחה. גברי לעיתים היה נוהג לספר בהופעות על אהבתו למושבה פתח תקוה - ואני שמח שהעיר החזירה לו אהבה. קשה להאמין שאתה כבר לא איתנו. יהי זכרו ברוך".
אביו של סגן ראש העירייה, איתי שונשיין, היה חבר ילדות של לוי. הבוקר נפרד שונשיין מחבר המשפחה. "גברי לוי חבר יקר שלי.לא נשארו לי מילים ,הלב נקרע. רק לפני שנה קיימתי לכבודך אירוע יומולדת 80 בהיכל התרבות יחד עם חברי אריה ימיני. אני מכיר אותך מגיל צעיר כמי שהוביל את מועדון הכדורגל הפועל פ״ת להישגים: גביע המדינה ושלוש סגנויות ברציפות. היית ליו״ר ההתאחדות לכדורגל ואחד מהרקדנים הגדולים במדינה. תודה לך על כל מה שנתת למדינה ולעיר שלנו פ״ת. היתה לי הזכות להיות חבר של אדם כמותך. יהיה זכרך ברוך".
בספורט הישראלי קיבלו בכאב את הידיעה על פטירתו של לוי והודעות אבל פורסמו:
הפועל פ"ת : "משפחת הפועל פתח-תקוה מרכינה ראש לזכרו של גברי לוי ז"ל שנפטר הבוקר ממחלה קשה. גברי לוי היה יו"ר הפועל פתח-תקוה בשנים 1989 עד 1996. בהמשך גם היה יו"ר ההתאחדות לכדורגל עד 2003. הספיק לחזור לעוד קדנציה קצרה כיו"ר במועדון בו גדל. יהיה זכרו ברוך".
6 צפייה בגלריה
גברי לוי. צילום: טל שחר
גברי לוי. צילום: טל שחר
גברי לוי. צילום: טל שחר
ההתאחדות לכדורגל פרסמה הודעת אבל מיוחדת: "מרכינים ראש עם היוודע דבר פטירתו של גברי לוי, שכיהן כיושב ראש ההתאחדות בין השנים 1996-2003.
גברי לוי, בזכות יכולותיו המוכחות ואופיו המיוחד, פעל ככל יכולתו לטובת קידום הכדורגל הישראלי בכל דרך, בכל מקום ובכל עת. לוי ז"ל האמין כי הכדורגל הוא אמצעי חברתי ראשון במעלה לקירוב לבבות, לעשייה לטובת הכלל ולתפארת המדינה.
הססגוניות של לוי, החום שהקרין והמקצוענות בה פעל ואליה חתר, היו מסממני ההיכר שלו לאורך שנים רבות של פעילות בענף הכדורגל ובהתאחדות".
מ"מ יו"ר ההתאחדות, תמיר גילת: "הפרידה מלוי קשה והדיבור עליו בלשון עבר כמעט בלתי נתפס. גברי, בזכות הרבה קסם ובעיקר הודות ליכולות ניהול מרשימות ודומיננטיות ייחודית, נתן לכולנו את התחושה שהוא לעולם יהיה חלק מהכדורגל שלנו. החובה שלנו היא להבטיח כי גם אחרי מותו, כך יהיה. גברי ליווה, גידל וטיפח אלפי שחקנים ושחקניות ועשה זאת מתוך אהבה עצומה למשחק הכדורגל. עולם הכדורגל הישראלי, ואנשי ההתאחדות בפרט, כואבים היום את פטירתו ואני משוכנע כי יימצאו הדרכים הנכונות והראויות להנציח את פועלו ותרומתו. יהי זכרו ברוך".
מנהלת הליגות בכדורגל הודיעה כי משחקי הכדורגל בסוף השבוע הקרוב ייפתחו בדקת דומיה לזכרו של גברי לוי. הודעת המנהלת: "הכדורגל הישראלי כולו מרכין היום את ראשו עקב פטירתו של יו״ר ההתאחדות לכדורגל לשעבר גברי לוי. אנו מוסרים את תנחומינו לגיא ולכל בני המשפחה. גברי לוי, בשורת התפקידים בהם כיהן, תרם רבות לקידום הכדורגל הישראלי ועל כך תודתנו מסורה לו לעד. יהי זכרו ברוך".
הטוטו פרסם הודעה:"זהו יום עצוב ואבדה גדולה לעולם הספורט הישראלי בכלל והכדורגל הישראלי בפרט. במשך שבע שנותיו כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, גברי שימש גם כדירקטור בטוטו, תרם והשפיע רבות על פיתוחה של תרבות הספורט בישראל, על שלל סוגיו, צבעיו וגווניו. הוא יחסר לנו מאוד".
שרת התרבות והספורט, מירי רגב: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של גברי לוי, רקדן, כוריאוגרף ויו"ר התאחדות הכדורגל בעבר. הוא היה אחד המנהיגים הבולטים בתחומי המחול והכדורגל בישראל. גברי ז"ל היה ברוך כישרונות ותרם רבות לעולמות התרבות והספורט בישראל. גם לאחר לכתו, פועלו רב השנים של גברי ז"ל ימשיך להדהד ולהשפיע בפנתיאון הענקים שלנו".
ממכבי חיפה נמסר: "מועדון כדורגל מכבי חיפה מרכין ראש ומשתתף בצער משפחת לוי עם לכתו של גברי, אוהב המשחק שתרם רבות לקידום הכדורגל הישראלי".
זאב זלצר אמנם שיחק במכבי פ"ת, אבל עבד שנים ארוכות עם גברי לוי כמאמן, הן בהפועל פ"ת, עימה זכה בגביע ב-92' והן בנבחרות הצעירות אותן הוביל בתקופתו של לוי.
"האבדה גדולה", נפרד זלצר. "היו לנו המון שיחות אישיות ולא רק בספורט והוא יחסר לרבים. הוא היה איש חכם מאוד, תמיד דמות דומיננטית, היה מעורה בכל מה שהיה מעורב, בכדורגל וגם בלהקת המחול שניהל ובה רקד. "היו לו עוד המון תוכניות שהוא רצה להגשים וזה חבל מאוד שהוא לא יוכל לממש אותן.
"נזכור אותו כדעתן, כמי שרוצה להשפיע ולחדש ותמיד לסייע ולעזור ולפתור בעיות. הוא היה הראשון שהגה את רעיון בית הנבחרות, הוא תמיד דיבר איתי על זה ואף היה הראשון שיצא לשטח לראות כיצד מתחילים בפרויקט. הוא היה אדם ישר וכנה. אחד שאומר הכל כשטובת הספורט בכלל והכדורגל בפרט לנגד עיניו. תנחומים למשפחה האבלה והכואבת".