עו"ד איתי שונשיין, סגן ראש עיריית פ"ת, פנה היום ליו"ר ועדת השמות וההנצחה, הרב אריה שוקר וביקש להעלות בפני הועדה את הצבתו של שלט שינציח את מגרש הכדורגל ההיסטורי של אגודת הפועל פ"ת ברחוב אברבנאל בעיר.
1 צפייה בגלריה
הקבוצה הכי גדולה שהייתה בישראל. הפועל פ"ת במגרש הישן. צילום: ארכיון הפועל פ"ת
הקבוצה הכי גדולה שהייתה בישראל. הפועל פ"ת במגרש הישן. צילום: ארכיון הפועל פ"ת
הקבוצה הכי גדולה שהייתה בישראל. הפועל פ"ת במגרש הישן. צילום: ארכיון הפועל פ"ת
הבקשה עלתה לאחר פנייתו של יקיר העיר, ניסים קלדרון, מוותיקי אוהדי הפועל ומי שנחשב להיסטוריון הקבוצה.
באיצטדיון המדובר, שנהרס ועליו הוקמו מספר בניינים, פעלה הקבוצה המפוארת ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי, שזכתה ברצף שלא נשבר וספק אם יישבר של חמש אליפויות מתוך שש שזכתה בשנות החמישים והשישים. נוסף לכך היא זכתה גם בגביע המדינה הראשון שלה באותן שנים ובתואר אלוף האלופים.
"על פי עדותו של מר קלדרון, ראשית תחילת הפעילות באותו מגרש החלה בשנת 1939", כותב עו"ד שונשיין, "עת נפרדה אגודת הפועל פ"ת ממגרשה הביתי שבמשק הפועלות ליד בית הספר "הס", וחכרה ממשפחת קוסובסקי, תמורת 80 לירות ארץ ישראליות, שטח בן 14 דונם אשר במרכזו של רחוב אברבנאל דהיום".
עוד מספר המכתב על הרקע ההיסטורי להקמת מגרש האליפויות כי "לאחר שנת הפעילות הראשונה במגרש החל מו"מ לרכישת השטח בסכום של 1320 לא"י, סכום עתק באותם ימים, אותם השיג יו"ר אגודת הפועל פ"ת, יצחק זאבי, באמצעות חבר האסיפה המכוננת והכנסת הראשונה נטע הרפז. אולם עליית מחירי הקרקע באותן שנים, הביאה לדרישה לביטול החוזה ע"י בעלי המגרש".
זאבי התעקש ולבורר מונה לא אחר מאשר ברל כצנלסון, שהביא לפשרה שבגינה נרכש המגרש.
"ה"טריבונה הקטנה" הפכה למוסד ומקום מפגש שבו התכנסו אוהדי הקבוצה השרופים ופעילי האגודה המרכזיים. לימים נוספו גם מגרש כדורסל, מסלולי אתלטיקה קלה ובריכת שחייה", העיד קלדרון, "כאמור, המגרש הפך לשם דבר בישראל בזכות קבוצת הכדורגל של האגודה אשר באותם הימים הפכה לקבוצה הכדורגל המובילה בישראל, והראשונה לשבור את ההגמוניה של קבוצות הספורט התל-אביביות ששלטו בכדורגל הישראלי מראשית תחילת פעילות הכדורגל הישראלי בא"י. כל זאת, תוך טיפוח וגידול כוכבי כדורגל מקרב בני העיר אשר גדלו משחר ילדותם על אותו המגרש ברח' אברבנאל. בכך נודע שמה של המושבה פתח-תקוה בכל הארץ כמעצמה ספורטיבית".
לאור זאת ולאור העובדה שכיום, למעשה, אין כל אזכור לכך שברחוב אברבנאל ניצב בעבר איצטדיון שהביא כל כך הרבה כבוד וגאווה לעיר, מבקש עו"ד שונשיין לקבוע שלט שיספר את סיפורו של המקום.
"הריני לרשותכם בכל הדרוש לצורך סיוע באיסוף הפרטים ההיסטוריים הדרושים לצורך קידום
הנצחת המורשת הספורטיבית והתרבותית של אגודת הפועל פתח-תקוה בפרט, והעיר פתח-תקוה
בכלל", סיכם סגן ראש העיר את פנייתו.
וועדת השמות צפויה להתכנס בחודש הקרוב ולדון, בין השאר, בבקשה זו.